Hur långt kan en häst åka transport?

Moreeeno

Trådstartare
Det är såhär att jag har hittat ett sommarjobb i stockholm.
Och jag har bestämt mig för att om jag ska åka någonstans så ska ponnyn med.
Men jag bor i Blekinge, Karlskrona och funderar på om det är för långt för honom att åka...
Vi kommer stanna i ung en måndad...
Men det tar ju ung 6 timmar dit..
Han är van vid att åka transport och när vi hämtade honom åka vi från Jylland till skåne med honom vilket inte var något problem.
Han är även van vid att åka på tävlingar m.m.
Men jag vet inte om det är värt att åka så himla långt..
Vad tycker ni?

Sv: Hur långt kan en häst åka transport?

Den lagliga gränsen går vid åtta timmar, sedan kommer lite andra saker till. Från Karlskrona till Stockholm är ju inte så långt att det hamnar utan för den gränsen. Så förbered ponnyn ordentligt genom att få den att bulka upp vatten ett par dygn innan. Se till så att det är bra luft i transporten och låt den inte åka med hö framme. Utan stanna efter ett par timmar och ge hästen mat och vatten. Om du fodrar med hö och har lätthanterlig ponny så är det bra om du lastar av den när den ska äta.
För den största risken med långa transporter är risken för transportsjuka. Den kommer av att det är dålig luft i transporten och hö hur fint det än är har ändå en del damm som bidrar till göra luften sämre. Så rekommendationen är att man hellre har ensilage och om man måste ha hö att man blöter det.

6 h är inte alls någon fara, och jag lastar heller inte ur för en sextimmarstransport. Däremot stanna och 'rasta', öppna upp släpet lite och servera vatten (mina vill aldrig ha, men..) och gärna lite blöt betforslabb om det är varmt.

Jag har silage, så mina åker med 'fri mat' i släpet, men som påpekats, så undvik hö, bättre då stanna och mata.

Sen när du kommer fram så promenera en rejäl promenad med ponnyn så den får röra sig efter att ha stått still, så ska du se att det går utmärkt. 6 h är som sagt ingen tid/sträcka jag ens höjer ögonbrynen över.

Men, se till att ventilationen är bra! Transporter med bara 'tallriksventil' i fronten blir inte roliga alls i sommarhetta, och alla hästar accepterar inte lilla luckan nere. Att åka på natten kan vara ett mycket smart drag både temperaturmässigt och trafikmässigt om det är möjligt.

Vill man göra det enkelt för sig och bekvämare för hästen så är ett tips att anlita hästbuss! :)
Visserligen kostar det en slant men är det bara två turer alltså dit och tillbaka, då kan det säkert vara värt det.
(Själv tycker jag inte 6 timmar är "för långt" att åka, men tycker det blir för stort projekt och onödigt jobbigt för hästen att åka via vanlig transport om det är en "vanlig" sträcka så man kan anlita hästbuss.)

inga problem alls, kör!!

kör ofta skåne (lund) - stockholm, inga problem alls. brukar aldrig rasta och lasta ur. däremot stannar ja för lunch och vätskekontroll av hästar.

Det är inga problem. Åker sträckorna Stockholm - Malmö, Stockholm - Oslo och Stockholm - Köpenhamn ett par gånger om året. I och för sig i hästbuss.
Vi brukar stanna ett par gånger och ge vatten. Ensilage har de i hönät och kan äta av när de vill.
Vi lastar aldrig ur. Dels för att vi ofta har fler hästar med oss än vad det finns folk i bussen och dels för att det känns alldeles för riskabelt att lasta ur. Promenera istället en rejäl sväng när du kommer fram.

Min familj åkte från Sandviken till Gränna med våran häst, det tog ungefär 7 timmar och det gick riktigt bra faktiskt, ajg tror inte att det är några problem=)

Jag har flera gånger kört häst sträckan Örebro - Karlskrona, hästarna har klarat det jätte bra!

Sträckan är inga problem!

Men se till att hästen får att dricka på vägen. Ha aldrig hö (hösilage) i transporten risken för transportsjuka ökar.

Ingen av mina hästar dricker i transporten så i stället för att ge hö eller annat tort foder när jag stannar brukar jag ha plockat gräs till dem i stället. (det går ganska snabbt att plocka en 1/2 ikea påse gräs om det är lite längd på gräset)
Eller lasta av och låt den beta en stund.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är i hästköpartankar och kommer inom kort att åka och kika på en 1-årig hingst. Han är enligt nuvarande ägare inte van vid att åka...
2
Svar
23
· Visningar
4 616
Senast: pews1972
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
5 074
Senast: Inglorion
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka