hur långt ha ni kommit med era 1½åringar...???

Sv: hur långt ha ni kommit med era 1½åringar...???

Vi har suttit på henne och gått nåt varv på volt. Hon är så cool, reagerade inte nånting när vi lade på sadel och spände sadelgjorden. Fast nu bara longerar jag henne två gånger i veckan ungefär och går promenader resten av dagarna. Hon blir jättejobbig att hantera om hon inte får ordentligt med stimulans.

zazza girl skrev:
hur mycket hanterade e era 1½åringar...??
vad gör ni med dom om dagarna...??

Jag gör inte direkt något med mina. Borstar av dem då och då bara :p
Har löshoppat en gång på pyttehinder och så har jag varit i ridhuset och haft dem lösa ca 2-3 gånger. De har haft träns och sadel på sig någon enstaka gång.

Jag gör som sagt inte allt för mycket med dem, de är lugna och harmoniska och jag förstår inte paniken med att "saker måste göras", de är ju bara bäbisar.
;)

Jag håller fullständigt med Sass. Ta det lugnt - det är ingen brådska! Man måste inte "hinna med" en massa saker. Det handlar om individer som växer, som har växtvärk, är trötta i perioder, är överbyggda och vill leka med kompisar. Hantera dem, borsta, pyssla lite, är dem att stå i spolspilta och ledas, men less is more. Låt din pålle få växa till sig innan kraven kommer. Om unghästen är understimulerad är lekkamrater i samma ålder en bra idé, om du inte redan har det.

jo min gå med en annan unghäst så dom leker för fullt i hagen ...
jag gör inte så mycket häller med min .. borsta och longera och e ute och gå i bland...
han e ju inkörd eftersom han e travare.. men jag vill inte belasta han med det nu... ska ju ha han som ridhäst....

Min lilla buse har jag mest bara vant vid att sätta på grimman, borstat och pysslat med.
Jag köpte honom i nov-05 och då var han inte så mycket hanterad..
Vi har varit ute och gått några gånger i skogen tillsammans med hans 4-åriga kompis också.
Annars spenderar de mest dagarna tillsammans i hagen där de busar och äter :D

Menar du 04-or?

I så fall:
- skötsel som borstning, hovvård etc
- stå uppbunden
- ledning korta stunder (stanna, stå stilla, vända, gå framåt)
- tömkörning några gånger
- stå ensam inne och i hage
- longering (lös + i lina) några gånger
- varit på kurser (inkörning)
- åkt transport 6 ggr

zazza girl skrev:
hur mycket hanterade e era 1½åringar...??
vad gör ni med dom om dagarna...??

Just nu så står det rätt stilla för mig och min lilla pålle..
Han går mest o busar i hagen med sin jämnåriga kompis..

Just nu gör vi bara det vardagliga som att:

*Gå ut och gå ibland
*Borsta m.m på gången

Ska snart åka iväg till ridhuset och låta honom springa runt lite

Tänkte köra igång lite mera nu till våren då vägar och ridplan blivit bättre :)

Buttercup3 skrev:
Vi har suttit på henne och gått nåt varv på volt. Hon är så cool, reagerade inte nånting när vi lade på sadel och spände sadelgjorden. Fast nu bara longerar jag henne två gånger i veckan ungefär och går promenader resten av dagarna. Hon blir jättejobbig att hantera om hon inte får ordentligt med stimulans.

Eftersom du suttit på din 1,5 åring undrar jag vad du har för häst :confused:

Min går på lösdrift med fyra andra 04:or. Han blir verkad och avmaskad men hanteras inte i övrigt.
När det blivit barmark ska jag dit och ledträna honom.

Jag skulle aldrig longera hästen i den åldern, hur busig hästen än var, och skulle absolut inte rekommendera det till andra. Många stora tränare (ex Reiner Klimke) har avrått från det just för att hästarna är inne i växtfaser i den åldern.

Jag gör det mesta med min 04:a.

Såsom:
- Stå uppbunden
- bli ledd i träns
- Har sadel på sig
- Har sele och har även börjat lite smått med inkörningen.
- Longerar
- åker transport lite då och då
- Och har även löshoppat några gånger på låga hinder

Har tänkt att sitta på honom till sommaren, men vi får se vad som händer.

oki.. men jag fattar inte varför ni ska sitta på era unghästar.. dom e ju bara två år och växer för fullt....:confused:

jag gör inte mycket med min förutom att borsta han och pyssla om han ..
e ute och gå med han i bland ....

zazza girl skrev:
oki.. men jag fattar inte varför ni ska sitta på era unghästar.. dom e ju bara två år och växer för fullt....:confused:

jag gör inte mycket med min förutom att borsta han och pyssla om han ..
e ute och gå med han i bland ....

om det var mej du tänkte på, så sitter jag inte på honom nu!
skulle aldrig göra det, men för den delen dör dom inte av att man bara SITTER på dom. det är skillnad på att sitta och rida!

nä.. det ha du ju rätt i .. men det e många som ha suttit på sina .. även folk jag känner...
jag skulle aldrig göra det...

det e väl bättre att börja sitta på dom när dom e 3 - 3½ år i stället då ha dom ju vuxit klart nästan ...

Du kan säkert sitta på din häst vid 2 års ålder (till sommaren alltså) enstaka gånger om du inte väger 150 kg dvs ;) Det är ingen fara. Jag tror det är värre att göra saker regelbundet som faktiskt sliter, exempelvis tvinga in unghästarna på runda spår. Det ger ingenting i den åldern som jag ser det, men kan var till skada. Att promenera, tömköra lite grann rakt fram, löshoppa och miljöträna är tillräckligt. Jag har låtit min springa lös i en paddock medan jag med kommandon och spö lär henne att skritta, trava etc på befallning. Mer ordentlig ridning tycker jag passar när hästen är 2-2,5 år (insittning, sadel, vänja vid utrustning, skritta i skogen osv) och mer regelbunden träning från 2,5 - 3 års ålder (trav och galopp, skänkel och stopp, ev sidförande skänkel, konditionsträning och klättring). Ungefär. Det största misstaget man kan göra är nog att gå för fort fram. Lite och långsamt tror jag mer på.

jo det gå nog...
:smirk:
men jag själv väntar tills han e tre år innan jag tänker sitta på han ...
men det e ju olika från person till person...
under tiden så kan jag ju köra han och arbeta mark arbete med han ....

:smirk: ja...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 837
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama