Hur långt fram ska sadeln ligga?

K

Kanin

Efter att ha ridit på islandshästar i två år är jag lite osäker. Hur långt fram ska en sadel ligga?

Sv: Hur långt fram ska sadeln ligga?

Hade du inte sadel på islandshästarna?:D

Sadeln ska ligga bakom bogbladet så att det går fritt i sitt bakersta läge, då frambenet är lyft.

ungefär tre fingrar bakom bogbladet...har ja lärt mig iallafall.

I förhållande till bogbladet (enligt de tips du redan fått) skall sadeln ligga på samma sätt på en islandshäst som på andra sorters hästar. Dock tycker jag att man ofta, särskilt på ponnyer av någon anledning, ser sadlar som ligger för långt fram och därmed stör bogbladets rörelser.

Sedan är det ju, på en stor häst, betydligt bättre plats att lägga en sadel på än vad det är på en islandshäst, så det kan ju därför se lite annorlunda ut. Men principen är densamma på alla hästar: 2-3 fingrars bredd bakom bogbladet, men inte så långt bak att sadeln trycker på ländryggen (vilket gör att man på en del islandshästar måste ha extremt korta sadlar för att "få plats").

Sadel ska inte ligga annrlunda på isladshästar jämfört med andra raser. Bogbladet ska gå fritt och sadelns bakersta del ska inte gå längre än till sista revbensbågens fäste.

Hmmm, någon som kan sälja mig en 30-cm sadel?
Nej, men det är ju med sådana hästar en svår balansgång mellan att lägga den litet för långt fram/bak.

Jo men jag fick lära mig att sadla islandshästarna så att sadeln låg långt bak. På vanliga hästar har jag sett att man lägger den långt fram. Men kan ni inte visa bilder på bra och dåliga sätt att ha sadeln på.

Hmmm, någon som kan sälja mig en 30-cm sadel?
Nej, men det är ju med sådana hästar en svår balansgång mellan att lägga den litet för långt fram/bak.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Eller till mig?

Håller med...det blir balansgång...och det gäller att vara lyhörd för var hästen själv vill ha sadeln...

// M

Jag bor också nedanför bergen, och våra ängar sluttar neråt sjön (Mashavet).
Balansgång ja...

Anledningen till det är nog att på en islandshäst -som väl kan klassas som en gångartshäst- blir ryttarna så medvetna om att sadeln inte kan ligga på bogbladet, för då kan hästen inte röra sig fritt i alla gångarter.

"Storhästryttarna" kanske inte upplever det problemet på samma sätt, och då blir det kanske lätt att man lägger sadeln lite hur som helst. Det känns dock som att det börjar bättra sig nu!:)

Sadlarna är ju till viss del även olika, en hoppsadel är ju framskuren och kan se ut att ligga ganska långt fram över bogen, medan sadelns bom med de styva delarna faktiskt ligger bakom bogen på rätt plats.
En islandssadel är ju mera lik dressyrsadeln i det avseendet, där ser man nästan med blotta ögat att hela sadeln faktiskt ligger bakom bogbladet.

Tror som Pinky ovan, själv rider jag "vanlig" häst men har haft en del med islänningar att göra och det finns rätt många hobbyislandsryttare (känns som en folkrörelse ;)) som "hört" atts deln ska ligga långt bak, inte VARFÖR, att bogbladet ska röra sig fritt och då drar de bak sadeln och belastar i stället länden...

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
674
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama