Hur länger man en kort häst?

B

bonnier

Hej.
Jag håller just nu på att rida till min nyblivna foderhäst. Han har haft en mjukdelsskada i ryggen av och till i ett år så vi jobbar mycket med att bygga muskler, vilket går mycket bra o han gör stora framsteg. Problemet är bara att han gärna trycker ihop halsen och går under tygeln och tar korta, stötiga steg.
Men skulle vara mycket tacksam om någon hade tips på hur man länger steget o får mer "svung" i det.

Sv: Hur länger man en kort häst?

Att rida över kavalettibommar och vanliga bommar på marken är bra eftersom hästen då måste länga på steget för att få rätt avstånd till bommarna. :bump:

Sv: Hur länger man en kort häst?

Mmh.. min häst har också lätt för att gå under hand.. Man får rida med speglar och rätta sig ofta.
Han e så otroligt lätt i formen att det är lätt att man kortar tyglarna alldellles för mkt då man inte e van, jag som har haft motsatta problem med ponnyn, att hon gärna slår sig fri, har som vana att korta upp tyglarna och trycka in hästen i handen hela tiden.
Det får som följd att han blir extremt kort och huvet försvinner. Stegen kortas dock inte, mer än att han inte kan gå framåt och blir klämmig av att nästan stå på huvet :eek:. Men då ere bara att driva och vara lätt i handen, så att han vågar gå lodrätt, inte lika extremt kort i formen och få kommer steeeeget fram igen ;) :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 083
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: MimmiNO
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka