hur länge?

Smurfoff

Trådstartare
om man köper en valp på 8 veckor, hur länge ska man då vara hemma med den innan man kan lämna den ensam några timmar, om de finns andra hundar som sällskap

Sv: hur länge?

Alltså har den hundkompisar så bör den klara sig ganska bra tidigt MEN man måste se till hundens förutsättningar och längden på hur lände man kan lämna den ensam skiljer sig på hur du tänkte gå tillväga.
Jag skulle tex aldrig lämna en valp hemma ensman inom hus där den kan gå fritt inte ens för en liten stund!
Valpar är som småbarn och i våra hus har vi en tendens till att ha väldigt mycket saker som valparna kan komma åt och äta upp. Dessutom måste man juh hålla ganska hårt i rumsrenheten en ensam valp har juh ingen att säga till om att den behöver gå ut och det kan försvåra rumsrenhets träningen.

En liten valp skulle jag ha (om det var inne) i en sådan här portabel hundgård så att man har ett galler runt valpen eller i en bur och då bara för någon enstaka timme max.
I en hundgård utomhus med andra hundar klarar den sig juh säkert längre om det är varmt ute mm men jag skulle inte ha den där länge heller utan kortare stunder till den har vant sig.

Det är jätte svårt att säga exakt hur gammal valpen måste va för att lämna den ensam några timmar utan verken bur eller hundgård. Men ett mått är väl att hunden ska vara så pass stor och rumsren att den kan klara sig utan att behöva rastas på den stunden du tänkte vara borta + att du är säker (eller så säker som man kan vara) att hunden inte tuggar i sig allt den hittar.

Låter på första inlägget, som du bara väntar på att kunna lämna den ensam.

Det är inviduellt föär vajre hunds, och det är bara du som kan avgöra när du tror att den är mogen att lämnas ensam.

Jag tycker att det är en bra fråga TS har!
Alla har inte förmånen att kunna vara hemma med hundarna ( vilket jag är bortskämd med ;) ) och då är det bra att ha en ungefärlig tidsram att planera hundköpet efter. Kanske ger en idé om hur man ska planera med semestrar och ev annan hjälp för att allt ska gå så bra som möjligt... Man kanske till och mer inser - innan köpet - att det inte är läge just nu och att det är bättre att vänta. :laugh:

Jag hämtade min valp när hon var 11 veckor, jag +familjen var hemma helt i 2,5 månader.
Nu gick vår ensamhetsträning + rumsrenhetsträning väldigt bra.

Vi har aldrig haft några som helst problem att lämna henne, så därför har man ju inte haft några bakslag.

Bakslag kan ju komma, det måste du räkna med, när man i princip får börja om från början igen.

Sen lämnade vi henne inte mer än max 2 timmar i stöten när vi börjat jobba igen, då fick alla i familjen pussla så det gick ihop.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 529
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka