Hur länge???

F

Fortfarande Grevinnan

Kan man ha en ensilagebal öppen innan den blir oätlig?
Jag har fem hästar som har fri tillgång.

Sv: Hur länge???

har inte jätte mycket erfarenhet av hö/ensilage men här säger dom att det håller så länge det är kallt, sen när det blir mildare så mellan 3-5 dagar. men har du 5 hästar på fri tillgång, går det nog fort åt :angel: mina går på lösdrift med fri tillgång, trode inte dom "kunde " äta sådana mängder...:crazy:

Är inte jätte duktig på detta men jag har alltid hört att vid kallt väder kan den utan vidare konsumeras i 2 veckor (om den nu räcker så länge för 5 hästar...) , nu på vårkanten när solen börjar värma går prosessen fortare, max 5 dagar....

Lime

på 5 hästar bör den gå åt på ett par dagar så det är nog ingen fara. Vi har fri tillgång på bal hemma också å det har aldrig varit några problem.
:smirk:

Jag har rundbal på ca 250-300 kg till mina två hästar, och den går åt på en vecka, de har så gott som fri tillgång på hösilage.
Nu när det är så kallt är det inga problem att hålla balen fräsch under en vecka - men jag har börjat planera för vårvärmen (var den nu blir av?) och annonserat efter mindre balar.

Immer

Sedan förra vinterns problem på några ridskolor där hästarna blev mystiskt sjuka och en del dog har SLU kommit med rekommendationer om att till hästar bör en bal användas inom tre dagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka