Hur länge?

Popcorn

Trådstartare
Vi har helt plötsligt blivit med katter. Det var grannen som bor ca 400 meter från oss som kvickt måste göra sej av med sina katter eftersom det visade sej att deras yngsta barn var alergisk.

Nu undrar jag hur länge ni tror att vi måste hålla dom inomhus innan vi vågar släppa ut dom så att dom inte går till sitt gamla hem? Det är utekatter.
 
Sv: Hur länge?

Risken är nog stor att de går till sitt gamla hem oavsett hur länge ni har dem inne eftersom det är så nära men det kanske spelar mindre roll bara de kommer tillbaka till er igen. Säg till grannen att de absolut inte får ge dem mat eller klappa dem utan snarare köra iväg dem när de kommer dit så kommer de snart lära sig att de inte bor där längre.

Ha dem inne minst två månader, helst tre eller innan ni släpper ut dem så att de verkligen har boat in sig hemma hos er innan ni släpper ut dem. De ska ju lära känna både er och sitt nya hem och det beror väldigt mycket på hur katterna är hur fort det går. När man flyttar med sina katter så brukar man säga sex veckor inne men då känner ju katterna människorna och de känner igen grejerna och lukterna ifrån sitt förra hem. Här är allt nytt med nya människor dessutom.
När ni väl släpper ut dem så låt dem gå ut genom dörren själva och lyft dem aldrig ute. Då får ni de bästa förutsättningarna för att de ska veta var de hör hemma.

Vad skönt att ni kunde ta emot katterna :bow:
 
Sv: Hur länge?

Tror precis som ovan att det inte spelar någon större roll hur länge ni håller dem inne. Det viktiga är nog att du tillsammans med grannarna samarbetar för att katterna ska förstå att hemma är hos dig och ingen annanstans. Grannarna ska helst av allt ignorera katterna (inte jaga iväg dem, bara ignorera dem) medan du och din familj ska mata dem, gosa med dem, leka med dem och ge dem så mycket uppmärksamhet som möjligt. Spendera så mycket tid ni kan med dem och ge dem många positiva upplevelser så kommer de med tiden att föredra er framför sitt gamla hem (förutsatt att de ignorerar katterna). När ni märker att katterna har fattat de nya förhållandena kan grannarna såklart klappa och prata med katterna om de kommer på besök, men inte mer än så.
 
Sv: Hur länge?

vilka langa tider :o

vi forsokte halla varan omplacering inne i en manad. Men i ren protest sa borjade han kissa pa precis allt i huset efter 2.5 vecka, sa da fick han borja ga ute igen. Det gick bra, men da ar vi nagra kilometer fran det ursprungliga hemmet.

Tror som andra att den fd familjen maste vara konsekvent med att inte mata och klappa, tyvarr.
 
Sv: Hur länge?

Ok. Tack för svaren. Vi har kommit överens med förra ägarna att dom inte ska mata eller klappa katterna om dom kommer.

Eftersom jag är sjukskriven i 8 veckor så har jag ju all tid i världen med att gosa med dom. Och det tänker jag göra! Och skämma bort dom lite oxå...:bow:
 
Sv: Hur länge?

Grannen tog hand om en annan grannes katt i somras o den flyttade in så fort hon såg att maten var till henne :D
Den har inte visat någon som helst tendens att den ens bott på andra stället först, o detta är hus som ligger 100 m från varann.
Så det är nog olika för varje katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 531
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 593
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 592
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp