hur länge vänta på flygplats?

escodobe

Trådstartare
Jag är rätt neurotisk av mig, vilket innebär att jag är på flygplatsen i mycket god tid. Ofta flera timmar innan.. Det är ju inte kul, men jag inbillar mig att kollektivtrafiken ska haverera eller sådant. Men vad är egentligen rimligt?

Om flyget går från Landvetter 06.30, vi ska skriva ut bagagetags från automat och Checka in bagage till vilken tid ska vi beställa taxi till biskopsgården? åker med sas där man ska vara vid sin gate 30 minuter innan avgångstid.
Åker vi dit med min vanliga marginal får vi ju nästan övernatta:D

Hem flyger vi med ryanair, från stansted ock behöver Checka in väskorna där med. 18.30 så rusningtrafik... Vi åker tåg dit.
 
Sv: hur länge vänta på flygplats?

Om flyget går från Landvetter 06.30, vi ska skriva ut bagagetags från automat och Checka in bagage till vilken tid ska vi beställa taxi till biskopsgården? åker med sas där man ska vara vid sin gate 30 minuter innan avgångstid.
Åker vi dit med min vanliga marginal får vi ju nästan övernatta:D
Jag hade bokat taxin till kl 5. Det tar ca 30 minuter från Biskopsgården till Landvetter vid den tiden på dygnet. Då är ni där kl 05.30 och har en hel timme på er att fixa med allt som behöver göras.

Jag har då aldrig behövt mer än en timme på någon flygplats. Inte ens på Heathrow där säkerhetskontrollen har helt hemska köer. Eller Tel Aviv där man får tusen frågor om vad man gjort när man varit i Israel.

En timme till godo på Lanvetter hinner ni checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och hitta till gaten i lugn och ro. Ni hinner käka frukost också ifall ni inte får det på flyget.
 
Sv: hur länge vänta på flygplats?

Förlåt, jag borde inte skriva detta men... Förra veckan flög jag från Kastrup. Tar ca 1 tim med tåg dit. Jag var ute i GOD tid, och det var tur för kollektivtrafiken havererade. Inga tåg gick, jag fick ordna med en bil, och var på flygplatsen ca 1 tim 15 min innan avgång, istället för 3 tim innan avgång. Då var jag mycket nöjd med att jag var ute i sk "onödigt" god tid.

Jag vet inte mycket om avstånden i GBG, men taxi känns något tryggare än tåg, så då behöver du kanske inte ha så stora marginaler för att just resan till flygplatsen ska gå fel.
 
Sv: hur länge vänta på flygplats?

Men vad är egentligen rimligt?
När jag under många år flugit utrikes från Landvetter någon eller några gånger i månaden har jag haft som riktmärke att gå in genom svängdörren en timme innan flight. Det är lagom tid för att a) i händelse av en gles avgångshall kunna ta det lugnt och äta en avslappnad frukost på Espresso House på insidan eller b) i händelse av tio samtidiga charterflighter och knökfull hall ändå hinna forcera köerna till bagage drop och security och ha hyfsad marginal vid gaten.
Sen är det bara att räkna baklänges. Tio minuter för att gå från parkeringen till hallen, runt 60 min (för mig) bilfärd från hemmet till Landvetter vid den tiden på dygnet. Femton minuter för att kliva i kläderna och göra sig presentabel. Väckning således ca 4:05 för en 6:30 "vanlig" utrikesflight.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp