Hur länge tar det att träna fram en välmusklad överlinje?

M

Morwen

Jag undrar över en sak som jag egentligen inte har någon aning om, eftersom jag inte har någon erfarenhet av att rida in unghästar. Jag hoppas någon klok person är villig att utbilda mig. :)

Låt oss säga att ett halvblod börjar ridas in vid normal ålder, och att inridningen görs i lämplig takt, d.v.s. försiktigt i början och med stegvis förhöjda krav tills hästen är grundskolad och har utvecklat en vuxen hästs muskelmassa och kondition. Förutsatt att hästen har en rätt avvägd foderstat med tillräckligt med protein, hur länge tar det innan hästen utvecklat en välmusklad överlinje?

Sv: Hur länge tar det att träna fram en välmusklad överlinje?

skulle vilja påstå att det är helt individuellt beroende på vad du kan, hur hästen förstår dig och svarar o.s.v. jag har ridit många unghästar och ingen är den andre lik - vissa behöver mer tid än andra. tänk också på att unghästar växer och förändras mycket och kan ofta inte tränas konstant - de behöver ett brejk lite då och då.

Jag förstår. Vad jag kanske främst undrar är när en duktig ryttare som rider unghästen i en bra form, med tanke på att en unghäst rids mycket mindre och försiktigare än en vuxen häst, och som du säger Paddi, behöver pauser ibland, kan förvänta sig att hästen börjar få en välmusklad överlinje.

Svår fråga, tror detta är väldigt individuellt från häst till häst. Vissa hästar har ju väldigt lätt att sätta muskler och andra inte. Men kan tänka mig allt från ett till tre år efter inridningen börjat. Det är så otroligt olika så jag tror inte det egentligen går att säga. En del unghästar blir ju inte välmusklade förän de är runt sju år och en del har det nästan direkt efter de börjar ridas, runt fyra års ålder.

Precis, och frågan är vad som räknas också. Om man tar t.ex. min häst så har hon haft en snygg och välmusklad överlinje från det hon var 2-3 år men styrkan i bakdelen har inte hängt med i samma takt, fast 'resten' funkar.

Ok, tack för era svar. :)

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar. Tänk er in i följande situation: Du har ett ungsto som...
Svar
4
· Visningar
922
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Nu är jag lite nyfiken här. Ni som bedriver verksamhet och tar in hästar i träning, utbildning, inridning osv... Hur mycket tar ni per...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: xaheena
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka