Hur länge sov era i spjälsäng?

Sv: Hur länge sov era i spjälsäng?

Vi bytte från spjälsäng till en vanlig säng (105 cm) för några månader sedan. Tyra var då ca 1,5 år. Vi valde en vanlig säng direkt så vi kan ligga bredvid henne vid behov. De första kvällarna protesterade hon något så då låg vi kvar med henne en stund, men aldrig tills hon somnade.

Anledningen till att vi valde att byta till en vanlig säng är att ett syskon beräknas komma i dagarna så vi ville inte köpa en ny spjälsäng. Så för att hon inte ska känna att bebisen kommer och tar hennes säng så bytte vi så fort vi upptäckte att vi skulle ha ett syskon.

Drygt 9 månader, och hans nya säng blev en madrass på golvet.

Var inga problem alls. Han satt så snällt i sängen varje morgon ända tills han kom på att han kunde backa nerför sängen. Vid det laget hade han eget rum dessutom, så varje morgon efter han lärt sig att backa ner för sängen så kröp han in i mitt rum.

Rasmus fick sin växasäng i 2 års present. Vi hade kvar hans spjälsäng så sov han i den på dagen och sen i växasängen på natten. Sen när han börja klättra ut spjälsängen tog vi bort den helt.

Det har faktiskt fungerat väldigt bra.

Min dotter är 2 1/2 och sover fortfarande i sin spjälsäng, dels för att jag just nu inte orkar ta ett bråk om att ligga kvar i en vanlig säng, vilket det garanterat skulle bli och dels för att jag är rädd att hon ska ramla ur en säng eftersom hon snurrar runt väldigt mycket om nätterna.
Tycker att hon har gott om plats i spjälsängen så hon får ha den ett tag till och så hoppas jag att hon inte börjar klättra ur den de närmaste månaderna.

Min son klarade att klättra ur spjälsängen när han var 9 månader. Men då vår säng stod bredvid och han oftast "landade" där, samt att vi inte hade plats för en större säng, lät vi honom fortsätta sova där ändå.

När han fyllde två, flyttade vi och han fick eget rum med fullstor säng (med ett "räcke") så att vi kunde ligga bredvid tills han somnade.

Vi bytte till en vanlig säng när minstingen var ca 2 år. Det var i samband med en flytt till ett annat hus, där han fick ett eget rum. Har inte varit några problem med det. Han har blivit van från början med att vara kvar i sängen när han skall sova. Det har bara varit så, inte behövt ifråga sättas.

Vi köpte en barnsäng med låda under och ett tippskydd i form av en planka som går att ta bort.

Min dotter är 2 1/2 och sover fortfarande i sin spjälsäng, dels för att jag just nu inte orkar ta ett bråk om att ligga kvar i en vanlig säng, vilket det garanterat skulle bli och dels för att jag är rädd att hon ska ramla ur en säng eftersom hon snurrar runt väldigt mycket om nätterna.
Tycker att hon har gott om plats i spjälsängen så hon får ha den ett tag till och så hoppas jag att hon inte börjar klättra ur den de närmaste månaderna.
Lägg bara en madrass på den sidan av sängen som inte är mot väggen. Det funkar alldeles utmärkt. Visst ett par gånger ramlar de ur men de lär sig också.

Vad fick de för säng efter spjälsängen?

Fungerade det bra att byta?
När lilltösen skulle fylla ett år så bytte vi till en växa-säng och la en madrass på golvet ifall hon skulle ramla ner på natten.
Detta har funkat alldeles utmärkt och hon har gjort enorma utvecklingssteg via detta.
Innan sängen åt hon tex burkmat, för hon klarade inte av och bara så där över någon natt bestämde hon sig för att hon ville ha vanlig mat och klarade det galant.
Hon har respekt för höjden vid soffan och hon har lärt sig klättra ur och i soffan, det gjorde hon inom kort efter sin födelsedag och hon blir bara bättre och bättre. Våran säng klättrar hon i och ur utan problem. Som tur klättrar hon inte i bokhyllorna och det är skönt men alla andra möbler ska hon klättra på. När hon inte kommer åt något bär hon på sina småstolar eller skjuter en stor stol för att komma åt tex om en dörr är stängd osv.

Vi gjorde precis likadant. Vi köpte en resårbotten men satte inga ben på, så barnen kunde inte ramla och slå sig.

När barnen är oroliga och/eller sjuka vill man ju gärna sova med dem. Då är det skönt om man får plats själva också!

Glömde skriva det att vi har en stödbräda på ena sidan vilket gör att hon inte ramlar ur, den är 150 cm lång och sängen är 200 cm lång vilket ger en öppning i fotändan på 50 cm som dottern själv kan klättra ur på morgonen.

Vi tog bort ena sidan på själsängen och satte dit en stödbräda istället när dottern var 20 månader. Detta pga hon började klättra ur spjälsängen.
Nu är dottern 2 år och 4 månader och älskar sin säng som hon själv kan klättra i och ur. Hon går själv dit och myser med gosedjuren ibland. :laugh:

Vi har börjat prata om växasäng men har inte köpt någon än.
Just pga hon tycker så mycket om sin nuvarande säng.

Här hemma fick Loke en stor säng, 80*200 ca, när han var typ 2 år. Tyckte jag var lagom.
Han blev bara glad!:)

Hans säng är överslafen på en våningssäng, så det är ingen risk att han ramlar ur.

Liknande trådar

Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
723
Senast: Eloise
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Blyger
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 585
Senast: Badger
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka