Loppfrö = psylliumfrön. Finns att köpa i kilosförpackningar på Naturapoteket, men finns tydligen betydligt billigare om man köper från någon foderhandlare eller så. De behöver inte kokas, men bildar liknande slemskikt som linfröna, och får då den laxerande effekten. Sedan vet jag inte hur utrensande dom är, men det SÄGS förebygga t ex sandkolik just genom att dra med sig allehanda "skräp" på vägen genom magen.
Jag kokar drygt en liter vatten med ett par del linfrön och delar ut det i "klickar" i 4-6 mål. Inte så noga med exaktheten där, svårt dessutom, himla kladdigt!
Annars försöker jag förebygga magproblem med så mycket stråfoder jag kan utan att hon blir tjock och halm i fri tillgång. Rätt små kraftfodergivor. Lite betfor kan ju också hjälpa till att hålla magen i gång. Min blir för lös om hon får mycket, men en skvätt funkar.
Sedan friskt vatten, hellre ur spann än kopp. Ju mer de dricker destu bättre. Dricker de lite dåligt kan man smaksätta vattnet med lite äppelcidervinäger, eller lite betfor, om man har friskt vatten att tillgå ändå, t ex i kopp.
Jag har börjat ge lite salt i maten för att hon åt dåligt av saltstenen, och det har fått henne att dricka mer, ser bättre ut över njurarna också. Bara allmänna magtips.