Oj jag läste verkligen den texten totalt annorlunda än du! Jag tolkade den mer som att hon uppmuntrade föräldrar att tro på sig själv mer och jag kan nog inte annat än hålla med. Många andra föräldrar jag har pratat med verkar tycka att förskolorna är så otroligt bra att barnen har det mycket bättre där än hemma hos sina föräldrar och när jag lite försiktigt pratat med andra om att ifall vi någon gång får fler barn kommer jag nog vilja ha dottern hemma också när jag ska vara föräldraledig har jag typ blivit dumförklarad och att hon har det mycket bättre på förskolan.
Jag köper inte allt i texten men tycker absolut att den var läsvärd och den väckte en del tankar hos mig.
Om barnet mår bättre hemma eller några timmar på förskolan när mamma är hemma med yngre syskon beror väl självklart på barnet, föräldern, syskonet, förskolan, årstid och var man bor.
Dvs om bebisen är lugn, man bor på en plats där lekplatsen är full med barn (läs radhus/villa- område med radhus i ring runt lekplats eller lägenhet med husen i ring runt lekplats), naturen nära, föräldern har vänner med bebisar och äldre syskon, barnet älskar att pyssla själv hemma eller leka ensam på sitt rum i någon timma, barnet är ledset över att inte få vara hemma så är ju situationen på ett sätt.
eller
Inga barn på gården, bebisen vägrar åka vagn, bebisen vägrar ligga i korg, bebisen vägrar ligga på golvet, mamma hinner inte äta, bebisen har kolik, mamma hinner inte sova på nätterna, inga vänner har bebis och äldre barn, öppna förskolan finns inte, barnet älskar att leka med vänner och springa fritt, kan pyssla själv när andra barn finns i närheten men inte när det är tomt och ekande. Barnet kanske är ledset över att inte får vara på dagis. Så är situationen på ett annat.
Så kan man ju bedöma själv utifrån sina förutsättningar och ingen bör dumförklara någon eller vad man kan komma på. För sannolikt är ingen dum utan alla har gjort rätt, men så rätt de kan efter sin situation (utom de som har gjort fel förstås, men det är bara otrevligt att förutsätta att folk har gjort fel.).
Det spelar helt enkelt ingen roll vad som blir rätt Westernsusie, Westerns vänner kan ha gjort rätt själva även om de gjort precis tvärtom.