Hur länge på förskolan (ensamstående)

Sv: Hur länge på förskolan (ensamstående)

Ditt ex verkar inte särskilt mogen och verkligen tråkigt att han låter barnen lida för att han är bitter :mad:
Angående vårdnaden så är det så att om föräldrarna inte kan komma överens så är det enda tingsrätten kan göra att ge den ena föräldern ensam vårdnad, barnen behåller naturligtvis umgängesrätt med den andre föräldern.
Man brukar börja med att kontakta familjerätten (familjeenheten på socialkontoret) de kan hjälpa föräldrarna att komma överens angående boende, umgänge och allt annat. De ger också objektiv syn på problemen.

Vi har redan varit i TR tidigt i höstas och varit ett antal gånger hos FR under hösten/vintern. Men jag kan inte hålla med om att de är spec objektiva här på orten och mitt ombud har haft med dem att göra förr och har inga goda saker att säga om dem. Det har inte polisen här på orten heller... :grin:

Exet och jag är redan överens om att jag är boendeförälder och han umgängesförälder och så har det varit ända sedan vi separerade för snart 8 mån sedan. Att det är skillnad på vårdnad och umgänge vet jag, men jag hade uppskattat enskild vårdnad i och med att exet gör allt för att hämnas och jävlas så fort han blir sur (och även annars med, fast då gör han det med ett leende...) och är helt opålitlig med våra överenskommelser och sina löften. Umgänget hoppas jag ska kunna fås att fungera, för barnens skull. De har rätt att träffa sin pappa, som tyvärr inte verkar förstå att han som förälder har skyldigheter mot barnen i första hand.

Umgänget hoppas jag ska kunna fås att fungera, för barnens skull. De har rätt att träffa sin pappa, som tyvärr inte verkar förstå att han som förälder har skyldigheter mot barnen i första hand.

Jag förstår att du vill. Det vill alla ensamstående mammor. Jag håller med dig om att barnen har rätt att träffa sin pappa, men det är hans skyldighet att se till att det blir så. Mitt råd är att du lägger all energi på dig och barnen och låter honom ta fullt ansvar för sitt eventuella umgänge. Så länge du vet och kan stå inför dig och barnen att du "inte saboterar" (som det brukar heta) deras umgänge utan låter dem träffas när det är dags, så ska du inte lägga två strån i kors för deras umgänge. Engagera dig inte en sekund i att barnen ska få träffa sin pappa utan lägg ansvaret där det hör hemma. Kanske hårt sagt, men sant. Han måste ta ansvar för sitt och sina barns umgänge.

Sedan verkar du bry dig väldigt mycket fortfarande om vad han tycker. Jag vet att det tar tid att komma loss, men skit i honom! Du har huvudansvaret för barnen nu och får faktiskt räkna bort honom. Jag vet att det är därför du frågar om råd på buke också.

Du ska INTE ha dåligt samvete för att barnen behöver gå långa dagar på dagis! Är du ensamstående och behöver försörja dig, så är du. Du kommer märka hur minstingen reagerar på de olika tiderna och ur han trivs att gå från 7-15, 8-16 osv. Han tar absolut inte skada av att vara på dagis. Det är ju du som mamma som märker hur eventuellt trött, grinig och känslig han blir och får handskas med det på eftermiddagarna. Ingen annan. Du har ansvar och vet bäst. Sånt går att reglera med mat- och sömntider. Ni får ses mindre, helt enkelt,om han behöver lägga sig tidigt. Inget barnet tar skada av heller. Livet är långt. Är det inte ett urdåligt dagis med undermålig personal som fungerar alldeles åt helskotta dåligt tar barnet inte skada av själva dagisvistelsen även om det kan bli lite trött. Men på hösten ska det ju bli ändring till ett rigtigt bra dagis!

Ha inte dåligt samvete, utan var STOLT över att du tar hand om två barn själv och har tagit dig ur en kass relation!

Jag ringde honom just den gången när han inte dök upp, men bestämde efter det att det var både första och sista gången och att resterande umgänge är upp till honom. Jag fixar inget mer åt honom. Om umgänget ska "fås att fungera" så ska det alltså komma från honom, det var så jag menade. Jag kör ingen välgörenhet längre med exet, inte ens för barnens skull. Blir de besvikna när han sviker så får jag såklart trösta, men jag slätar inte över och jag "räddar" inte honom längre.

Har aldrig saboterat något umgänge och kommer aldrig att göra det. Har aldrig baktalat eller förminskat eller what ever pappan inför barnen och kommer aldrig att göra det. Jag respekterar deras rätt till sin egen relation med pappan fullt ut och kommer alltid att göra. Sen är det helt och hållet upp till honom vad han gör av sin del som förälder och jag tror han har fattat att han inte har några fler fribiljetter, men det är inte heller något jag ligger sömnlös över.

Är han sur mot mig, är han kort i tonen eller snäsig - so be it. Inget jag bryr mig om, inget jag blir provocerad av, inget jag reagerar på längre, inget jag ens lägger på minnet efteråt. Jag är på den Andra Sidan nu och jag har det bra, både jag och barnen har det väldigt bra numera. Att starta upp firman och upptäcka att jag både Kan och Gör och dessutom går en finfin framtid till mötes har gjort underverk för mig.

Jag tycker att exet är patetisk när han försöker ge mig dåligt samvete, när jag berättar om det är det bara för att berätta hur det är, men det är inget jag gråter över längre. Jag blir väl mest häpen över hur någon är funtad som kör med sånt och undrar ibland vad han tror att han sysslar med och vad han tror att han åstadkommer. Jag är stolt över mig själv. :)

Rätt OT men jag måste bara säga det: härligt att se att du kört igång med företagandet, stort lycka till! :laugh: Dagistiderna och pucko-exet har du fått så många bra svar om redan, jag blev bara så glad att höra att du är igång med var du drömde om tidigare. Kör hårt!

Mina barn var ju kvar länge på eftermiddagarna och min erfarenhet är precis tvärt om.
Det var många barn som var där tidigt, men på eftermiddagen var det bara ett fåtal och det var jättelugnt.
Men det är säker olika på olika dagis.
Ang detta så håller jag med om att det är lugnare efter 15.30-16-tiden. Men barnen på vårt dagis (och det är nog rätt vanligt) håller järnkoll på vilkas föräldrar som kommer och vilka som har fått gå hem så jag tror att det kan kännas värre för barnen att vara den som blir hämtad sist mot att vara den som kommer dit först.

Jo, du har så rätt så. 1273 kr är vad staten betalar som mest ifall man inte får något alls från pappan. Det finns ett räkneprogram på FKs sida som man kan använda för att räkna ut underhållet, men exet vägrar betala mer än de där 1273 kr som han har fått för sig är vad som gäller.

Fast det stämmer faktiskt. Man behöver faktiskt inte betala mer än 1273:- vid den årsinkomsten ditt ex har. Har man en årsinomst från 297 102:-/år är det 1273:-/barn oavsett hur många man har. Däremot om man tex bara har 200 000:-/årsinkomst, då behöver man bara betala 1116:- för barn 1 och 958:- för barn 2.

Sen kan man givetvis göra upp om annat sins emellan.

Huvva, ditt och mitt ex påminner om varann och det vet jag att jag skrev i en tråd du hade tidigare osså. Nu är din snäppet värre dock.

Mina pojkar är 2½ resp 3½ år och dom har gått på dagis i snart 1 år nu.
Första halvåret var dom där ca 3 dgr/vecka 8-15 då jag jobbade bara nätter. (min mamma är barnvakt nattetid). Men sedan i september jobbar jag 2 veckor dagpass/månad och då är dom där 7.15 -16.45. Det blir låååånga dgr och dom är trötta då dom kommer hem. Vi hinner bara äta och sedan däckar dom kl 18. Känns trist att jag knappt hinner träffa dom övht dessa veckor, men jag försöker att inte ha dåligt samvete över det. Nu sitter jag ju i den sits jag sitter och måste för försörja oss. 2 veckor/månad då jag jobbar natt är dom där ca 3 dgr/vecka 8-15.

Senast ändrad:

Våra barn (2 och 4 år) går 8- (nästan) 17, 5 dagar i veckan och då turas vi ändå om med hämting och lämning. Visst har man lite dåligt samvete för att barnen är så mycket på dagis, och visst är de trötta på kvällarna när de kommer hem, men just nu prioriterar både jag och maken att jobba heltid (inte för att vi måste utan helt enkelt för att vi gillar våra jobb).

Tror att av någon anledning så får man automatiskt mer dåligt samvete om man är separerad från barnens pappa, men i de flesta fall har man nog egentligen ingen större anledning att ha det. Tror att de flesta ensamstående mammor sätter sina barn i allra första rummet, kanske till och med mer än föräldrar som bor ihop gör.

Gällande tidiga eller sena dagar på dagis så har i alla fall våra barn väldigt mysiga eftermiddagar på sitt dagis. Efter kl 16 är det nästan inga barn kvar och då får de som är kvar alltid hitta på mysiga saker och ha en fröken som bara fokuserar på dem. Brukar inte direkt vara enkelt att få med sig barnen hem när man kommer och ska hämta...

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för hur länge du har dina barn på förskolan... Är det en förskola som du trivs med som förälder o som dina barn trivs på så har tiden ingen betydelse.
Den mest aktiva perioden på min förskola är mellan 9 o 15, då har vi som absolut flest barn. Men eftersom vi är mest ute om dagarna så blir det inte så högljutt som man kan tro.
Tänk också som så att de mindre barnen oftast sover ett par timmar mitt på dagen o hämtar krafter där!

Det finns mindre barn som är på förskolan 7-17 varje dag o de som verkar ha mest bekymmer med det är föräldrarna, men barnen lider inte! Som någon sa, tiden på morgonen o sen em är det ju färre barn o mysstunder är ett vanligt inslag! :)
Sen vill man ju som förälder ha tid med sina barn, inte bara stress när man kommer hem... Vilket det nog blir när man är ensam o allt ska fixas med mat o annat.
Hoppas att du hittar en bra rutin för dig o dina barn!

Jag skulle lämnat kring 7.30 och hämtat strax före 16.

Jag tycker att det är bättre en halvtimma på morgonen än på eftermiddagen för sen ska man ju hinna hem och laga mat osv.

Mellan 6.30 och 7.15 brukar det vara superlugnt och mysigt. Men jag skulle aldrig orka upp så tidigt och klä på barnen. Även om det är lugnt på e.m. är det som sagt annat som ska hinna med hemma. Dessutom är det lättare att se kompisar komma än att se kompisar gå hem.

Jag skulle inte försöka lämna mellan 9-15 och sen försörja mig på 4 h om dagen. Det skulle vara ohållbart för oss. Det är kvalitét att ha lite pengar och kunna ge barnen ordentliga kkäder osv. Ca 40 h i veckan för barnen tycker jag är okej. Måste man så måste man!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka