Hur länge på förskolan (ensamstående)

Lupin

Trådstartare
Ni som är ensamstående med små barn, hur länge (vilka tider) är barnen på förskolan och hur gamla är barnen?

Jag och exet separerade i maj förra året och prövotiden är äntligen över och dom på skilsmässan har kommit. Jag lyckades dra ut på mina föräldradagar med hjälp av sparade pengar så att jag kunde vara hemma med minstingen tills han nästan var 1½, han började inskolningen den 1/11-10 och blir snart 20 månader med andra ord. Den äldste är 4,9 år, fyller alltså 5 i april. :) Storebror har gått på förskola i snart två år, men bara 15 h/v fram till i augusti i höstas. Lillebror har fått gå fler timmar än så ända från början, eftersom jag har startat eget företag under tiden (inom måleri/renovering/bygg).

Just nu går båda två mellan 09-15 och eftersom jag har en del restid hit och dit blir det inte mycket mer än halvtid i realiteten och det går ju att dra runt oss på det, men blir inte så mycket över om man säger så. Speciellt inte som barnen har varit ganska mycket sjuka de senaste två månaderna + alla helgdagar där förskolorna varit stängda och jag har vabbat en hel del och exet vägrar ta nån vab och vägrar betala en krona extra utöver de där 1273 kr per barn. Han vägrar även att träffa barnen något alls utöver det som klubbades i TR. Vi har fortfarande inte skrivit något avtal hos FR, så inget är ännu reglerat vg storhelger och lov/semestrar men jag misstänker att han kommer att vägra umgänge mer än minimum, för då hjälper han ju mig att arbeta och tjäna pengar så att säga. :grin:

Min fundering är i alla fall hur många timmar barnen kan och klarar av att vara på förskolorna vid ungefär vilka åldrar? Exet älskar att försöka ge mig dåligt samvete för att jag fördärvar barnen och ger dem psykiska problem genom att jag prioriterar jobb/tjäna pengar istf att vara hemma och ta hand om dem på heltid och därmed tvingar dem att gå i förskola istället. :crazy:

Sv: Hur länge på förskolan (ensamstående)

Att ditt ex försöker ge dig dåligt samvete, men inte är beredd att göra ett dugg för att hjälpa till är så lågt att det liknar ingen sort.

Du ska inte ha dåligt samvete överhuvudtaget !

Mina flickor gick på dagis 8-17.30 från det att de var 2.5 år och de har verkligen inga psykiska problem. De är nu två helt normala 20 åringar.

Visst var det trist att träffa dem så lite men jag hade inget val, med resvägar så var det dessa tider som gällde.

Exet är som han är och kommer aldrig att förändras. Det finns ju en anledning till att jag bad honom gå.

Hans argument för att vägra hjälpa till att vabba är att det är synd om barnen om de ska vara med honom då och de ska vara hos sin mamma när de är sjuka och att det är fel av mig att vilja lämna bort dem till honom för att kunna arbeta och tjäna pengar när de är sjuka. Det är över huvud taget fel av mig att vilja arbeta och tjäna pengar, jag är snål/gniden/dålig mamma etc.

Förutom att försöka ge mig dåligt samvete för att jag inte längre kan vara hemma med minstingen så vägrar han dela med sig av sina dagar till mig, det är hans dagar och en principsak. Jag har varit hemma och rullat tummarna :angel: tillräckligt länge enligt honom och han är inte intresserad av att bjuda mig på mer gratistid med minstingen. Men det är mitt fel att han kommer att få psykiska problem av att behöva börja på dagis vid 18 mån. Hur man än vänder sig har man rumpan där bak, eller hur var det nu. :grin:

Naturligtvis har jag konstant dåligt samvete. Jag är ju mamma. :D

Har försökt öka på timmarna försiktigt för minstingen, vilket nästan har gått av sig själv i och med att han varit så krasslig sedan han började. Han hann inte med hela inskolningen på två veckor innan han blev sjuk. Han har redan haft tre öroninflammationer med sprucken trumhinna på två månader tex. :crazy: Nu sista gången självläkte det jättebra och snabbt utan penicillin tack och lov. Storebror har också haft en omgång öroninfl, båda har nog haft nån slags influensa och feberdagar inemellan och så krönte vi moset senaste veckan med lite magsjuka för mig och storebror (troligtvis olycksfall med matförgiftning av olika livsmedel för oss båda, för varken lillebror eller mormor blev sjuka).

Det har blivit många vabdagar senaste två månaderna...många helgdagar med, så lillens förskolestart har verkligen fått en lång infasning. Tyvärr är det inte samma fina förskola som storebror äntligen kunde börja på i augusti, efter 2½ års kö (privat, montessoribaserad och helt underbar!), men lillebror har plats i augusti i år, så det är bara 6 mån till sommaruppehåll på en mån och sen börjar han med på samma eminenta förskola som storebror. :laugh: Det blir ju enklare på alla sätt då, slipper köra till två ställen för lämning o hämtning och de har varandra även på dagarna och så är lillebror ännu ett halvår äldre.

Har fått beviljat att de kan gå mellan 08-15 från nu (måndag), jag skulle iofs kunna jobba mer än heltid med tanke på hur mycket jobb det finns redan nu, men det känns inte rätt mot barnen nu när de är så små. Vi klarar oss på en något lägre inkomst, samtidigt som det hade varit bra att kunna lägga undan lite för framtida behov tex nästa vinter, om det inte blir lika många uppdrag då.

Ok, då behöver jag kanske inte ha världens sämsta samvete om mina små godingar får gå mellan 08-17 från och med efter sommaruppehållet?

Min fundering är i alla fall hur många timmar barnen kan och klarar av att vara på förskolorna vid ungefär vilka åldrar? Exet älskar att försöka ge mig dåligt samvete för att jag fördärvar barnen och ger dem psykiska problem genom att jag prioriterar jobb/tjäna pengar istf att vara hemma och ta hand om dem på heltid och därmed tvingar dem att gå i förskola istället. :crazy:

Det där är ju säkert olika för olika barn men verkligheten är ju att barnen behöver vara i omsorg när föräldern jobbar om man inte kan ordna det på annat sätt. Så i ditt fall så skulle jag öka upp förskoletiden så att du har möjlighet att försörja er, märker du att något av barnen börjar misstrivas så får man ta tag i det då när det inträffar.

Här har vi motsatt problem, mina 5-åringar skulle nog gärna vilja gå mer än de erbjudna 15h/v (är föräldraledig).

Det där är ju säkert olika för olika barn men verkligheten är ju att barnen behöver vara i omsorg när föräldern jobbar om man inte kan ordna det på annat sätt. Så i ditt fall så skulle jag öka upp förskoletiden så att du har möjlighet att försörja er, märker du att något av barnen börjar misstrivas så får man ta tag i det då när det inträffar.

Här har vi motsatt problem, mina 5-åringar skulle nog gärna vilja gå mer än de erbjudna 15h/v (är föräldraledig).

Storebror, som fyller 5 om några mån, älskar sin förskola och pratar redan om att få gå där på fritids när han börjar riktiga skolan. :D

Lillebror trivs inte jättebra på sin förskola (samma som storebror gick på tidigare) och jag vet ju varför, den är inte speciellt bra. Men det handlar om ett halvår innan det är sommaruppehåll och efter det, i aug, börjar han på samma som storebror och han har redan varit med där ett antal gånger vid lämning/hämtning och verkar trivas så mycket bättre och kommer att känna igen sig redan från start sen. :) Det är i alla min tröst i eländet just nu.

Förresten, ända sedan vi separerade och fram till helt nyligen hette det att han gärna tog barnen extra, att han ville umgås så mycket som möjligt, att han gärna avlastade mig, att han ville ha dem extra under mellandagarna/efter nyår när han ändå var ledig....men det blev inte riktigt så i praktiken. Och häromveckan deklarerade han surt att det från och med nu var slut på allt umgänge utöver det som klubbats i TR, han vägrar ta hand om dem mer än så. Han ville inte ta dem på julhelgen, mer än några timmar på juldagen och han ville inte alls under nyårshelgen. Vi hade bestämt på lillejulafton, men sent på onsdagkvällen sa han helt plötsligt nej och i efterhand heter det att vi inte alls bestämt något o att jag bara hittar på...

För några dagar sedan fick jag nog svaret, han har träffat någon annan och nu har han inte tid att träffa sina barn (eller hur man ska tolka det?). Nu heter det dessutom att jag ska ge fan i att styra hans liv genom att kräva (???) att han tar barnen mer än det som bestämts tidigare. Han vägrade t.o.m. sätta upp granen o pynta den eftersom jag föreslagit det = jag försöker styra hans liv enligt honom så då fick äldste sonen bli besviken istället. :crazy:

Vi har 2 åringar som går 6-18 på min förskola, de är glada och goa och verkar stortrivas så ha ingen oro för det. Är man ensam har man inget val, man måste försörja sina barn och ta väl vara på den tid ni verkligen har ihop och strunta i exet, det är hans förlust.

Våra barn är 1½ och 3½ och går på dagis mellan 8-17 5 dagar i veckan och det fungerar väldigt bra. Några gånger har de gått mellan 7-17 också. Båda två trivs jättebra.
Vi har ett väldigt bra dagis också med underbar personal och det tror jag bidrar till att det fungerar.

Men visst har man dåligt samvete ibland för att det blir så långa dagar. Men just nu kan vi inte lösa det på annat sätt.

Tack även för senaste svaren. :) Jag som kännt mig som värsta boven som haft dem mellan 09-15 och snart blir det 08-15, känns lite bättre nu faktiskt.

9-15 är ingen fara i min värld - lilleman sover väl en del av den tiden dessutom? han får aktiviteter utevistelse och lunch och sover samt mellis sen hem och ändå hyfsat pigg. (I alla fall min son är det).

Jag hade 9-14.00 på Isak när maken var arbetslös förra året en timme mer eller mindre tror jag inte gjort så stor skillnad. Nu går min 2,5 åring 7.30-15.00 varannan vecka och 8.00 mellan 14.30-17.30 vecka nr 2 då sambon arbetar eftermiddag. Har lite ångest över halv sex tiden varje gång MEN det är en gång varannan vecka och så är det.

Fast nu när jag ska vara hemma 50% och plugga 50% blir det andra tider. Lite lur på att ha just 9.00-15.00 fyra dagar i veckan, han blir INTE nöjd när man hämtar för tidigt och han inte hunnit leka klart. Sen ska jag ju plugga när han är där också så jag tar hellre en dag då vi kan göra saker och så har jag pluggat bort under veckan.

Låt inte din fd make ge dig dåligt samvete - det är ju det han vill göra det så besvärligt för dig som möjligt gör det som du måste för att få in pengar och en buffert man behöver alltid ha en buffert och jag vet att det inte går någon nöd på barnen med en extra timme på förskolan. Att ha en buffert är också ett sätt för dig att få egen kontroll om något händer att du inte blir beroende av din fd:s pengar.

Att ha en buffert är också ett sätt för dig att få egen kontroll om något händer att du inte blir beroende av din fd:s pengar.

Jag har absolut planerat att jobba ihop en bra buffert. :) Men min fd's pengar är hans egna, jag har inget med dem att göra nu när vi är skilda. Han betalar 1273 kr per barn/mån och inte ett öre extra. Han pratar gärna, i teorin, vitt och brett om att han är en sån fin människa som kan tänka sig att betala mer och se till att barnen har rejäla overaller och kängor etc, men i praktiken lägger han alltså inte ett öre extra. Finns väl inte så mycket över när han rostskyddat bilen för 6800 kr mitt i vintern. :grin:

Äsch, jag skiter i exet. Han gräver sin egen grav, men han fattar det inte ens. Om jag vill ha barnvakt till barnen så ringer jag ju inte honom, det finns andra som hjälper mig med det (barnens mormor tex). Jag behöver inte exet för att existera, jag klarar mig så mycket bättre utan och det är väl det han ser och har svårt att ta. :cool:

Du behöver inte alls ha dåligt samvete, ha du 8-16 och det är inte något som barnen mår dåligt av, hur många ungar har man inte haft som gått längre dagar 6.45-16.15 har varit ganska vanliga tider.
När jag arbetade när barnen var små arbetade jag oftast heltid och försökte istället ordna längre ledigheter vid sommar, jul och påsk tycker det var nog så bra.
Det gav mer än att förkorta dagen med en timme.

Bestäms inte underhållet utifrån inkomst, trodde inte att man kunde bestämma det själv?

Bestäms inte underhållet utifrån inkomst, trodde inte att man kunde bestämma det själv?

Jo, du har så rätt så. 1273 kr är vad staten betalar som mest ifall man inte får något alls från pappan. Det finns ett räkneprogram på FKs sida som man kan använda för att räkna ut underhållet, men exet vägrar betala mer än de där 1273 kr som han har fått för sig är vad som gäller. Eg ska man ju skriva avtal och allt om det här med, och jag ska försöka genom att ta upp det nästa gång vi ses hos FR. Vi är inte färdiga med vare sig bodelning (som han skjuter upp in absurdum o har inte ens skickat in sina papper till bodelningsförrättaren ännu...suck) och vi har inte heller skrivit samarbetsavtalet och avtalat om vårdnad, umgänge etc ännu. Allting är en oerhört långsam process med exet när det är något han inte vill. Bodelningen är ett skämt. Han har tagit det han vill ha, dvs allt av värde, men vägrar erkänna att hans del är värd en enda kr mer än det jag fått behålla. Tvärtom, han vill att jag kompenserar honom! Han försöker t.o.m. få igenom ekonomisk kompensation under prövotiden, för han har fått för sig att jag nog har tjänat mer än jag borde eller mer än han under tiden. Han har en lön på 33 000 kr/mån och jag har varit föräldraledig under tiden, med ca 7000 kr/mån före skatt. Men han tror alltså på allvar att vår ekonomi ska jämkas så att det blir rättvis för honom, dvs att jag på något sätt är skyldig honom pengar. Haha liksom.

Det var ju han som drog mig inför TR, när jag ville skiljas, med en massa ohållbara beskyllningar som hans advokat inte ens ville ta i när det gällde. Sen hette det att vi skulle komma överens på FR istället för "att låta TR bestämma över våra huvuden". Nu heter det att vi ska lämna FR utanför och komma överens bara oss emellan istället. Ja, eller hur. :grin: Jag ger mig inte förrän det vi bestämmer finns på pränt, han håller inte våra överenskommelser oss emellan och lär inte ha för avsikt att göra det i framtiden heller. Han vill kunna göra som han själv vill, styra och ställa som han känner för det och det är inte jag intresserad av. Allt ska på pränt och skrivas under. Vägrar han får vi ta det i tinget istället, vilket han knappast kommer att vinna något på.

Sen får vi se hur det blir med gemensam vårdnad. Han lär inte göra något för att förenkla för mig och barnen precis. Han vägrar tex låta mig söka BUP för äldste sonen som bl.a. såg när han slog mig. Exet menar på att det var min reaktion som skrämde sonen och inte själva våldet från honom, så det är MITT fel om sonen mår dåligt av det som hänt i så fall. Han vill inte att sonen ska prata med psykologer, är rädd/orolig för vad som kan komma fram och anser inte att sonen skulle må bättre av att få prata av sig med någon utomstående. Det lär inte bli enkelt att tex fixa pass eller om jag flyttar och byter förskola/skola eller what ever. Exets idé om samarbete är att jag gör som han vill, när han känner för det. Jag vet inte om det finns tillräckliga skäl för att jag ska få enskild vårdnad, så att jag kan ta hand om barnen på bästa sätt? Han har t.o.m. mage att lova äldste sonen sånt som att han ska komma HIT och leka med honom i MIN trädgård och göra snöhögar etc, utan att ens prata med mig först! Sen blir det ju jag som säger nej och sätter stopp, stackars pappa mamma är så dum liksom.

Sen finns det saker jag är lite frågande över. Sonen sa häromkvällen "pappa ska binda fast en bautasten på ditt huvud och din rygg och...." jag blev så ställd att jag inte hörde det sista. Han sa antingen "sänka dig" eller "kasta dig i sjön" eller något liknande. :crazy:

Min erfarenhet är att det är bättre att lämna tidigt på morgonen än att hämta sent på kvällen. Ofta är det ganska lugnt och mysigt på morgnarna. Så en idé är kanske att du lämnar 7 och hämtar 15?

Min erfarenhet är att det är bättre att lämna tidigt på morgonen än att hämta sent på kvällen. Ofta är det ganska lugnt och mysigt på morgnarna. Så en idé är kanske att du lämnar 7 och hämtar 15?

Det är precis min tanke, ökar hellre tiden på morgonen än på eftermiddagen och förhoppningsvis inte senare än 16 även i framtiden. Det kan mycket väl bli tal om 07-16 från efter sommaren, så att jag kan jobba heltid, men senare än så vill jag inte behöva och helst inte fler timmar heller.

Sonen skolades in på förskolan när han var 1 år, från att han var 1,5 år så har hans tider varierat. Har ingen fast tjänst utan jobbade på inringning i handel i 2 år, läste i 2 år och jobbar nu på inringning i vården. Sonen har gjort de mest konstiga tider och som längst har han varit på förskolan i över 24 timmar. Har fått höra kritik för detta, men ibland har det inte funnits något val. Att han har nattdagis gör att jag kan jobba med det som jag trivs med. Nu går han i förskoleklass men det kan hända att han får göra 14 timmars pass beroende på hur jag jobbar. Det innebär att han är på skolan 8.00 till 17.30, sen taxi till nattdagiset där han är mellan 17.40 till 22. Detta är dock ett arbetspass som jag undviker in i det längsta och försöker jobba 7 - 16 på vardagar vilket ger en mer "normal" tid för honom för att matcha in med skolan.

Visst har det funnits dåligt samvete för detta men jag kan ge honom så mycket mer när jag har ett jobb än jag kan ge honom om jag vore arbetslös.

Ditt ex verkar inte särskilt mogen och verkligen tråkigt att han låter barnen lida för att han är bitter :mad:
Angående vårdnaden så är det så att om föräldrarna inte kan komma överens så är det enda tingsrätten kan göra att ge den ena föräldern ensam vårdnad, barnen behåller naturligtvis umgängesrätt med den andre föräldern.
Man brukar börja med att kontakta familjerätten (familjeenheten på socialkontoret) de kan hjälpa föräldrarna att komma överens angående boende, umgänge och allt annat. De ger också objektiv syn på problemen.

Angående dagis så har jag varit ensam med min son hela tiden och när han var ett år skolades han in och han har oftast varit på dagis mellan 8-16, ibland har jag hämtat kl 14 liksom att jag ibland har lämnat vid 7-7.30.

Små barn hinner nog inte sakna föräldrarna, de äter var tredje timme minst och sover i kanske två timmar och där i mellan så leker de lite inne och lite ute, fullt upp!

Min son är fem år nu och älskar dagis! Jag lämnar oftast 8-16 fortfarande men hämtar ibland tidigare liksom att jag ibland lämnar tidigare och han blir oftast besviken att jag kommer "redan" de leker faktiskt!
Och när vi kommer hem så vill han genast ut och leka med grannbarnen ;)

Att han inte verkar trivas så bra på dagis kan ju ha med dina känslor att göra, han känner på sig att du ogillar stället/personalen.

Mina barn var ju kvar länge på eftermiddagarna och min erfarenhet är precis tvärt om.
Det var många barn som var där tidigt, men på eftermiddagen var det bara ett fåtal och det var jättelugnt.
Men det är säker olika på olika dagis.

Mina barn var ju kvar länge på eftermiddagarna och min erfarenhet är precis tvärt om.
Det var många barn som var där tidigt, men på eftermiddagen var det bara ett fåtal och det var jättelugnt.
Men det är säker olika på olika dagis.

Det är säkert olika överallt, men i och med att vi är morgonpigga alla tre och jag hellre jobbar tidigt och har hela eller i alla fall större delen av em + kvällen tillsammans med barnen så passar det mig bättre med tidiga morgnar. Jag tror man kan lämna så tidigt som 06:30 numera på äldste sonens förskola (som även blir lillebrors förskola i augusti, hurra!). :)

Att han inte verkar trivas så bra på dagis kan ju ha med dina känslor att göra, han känner på sig att du ogillar stället/personalen.

Nej, det tror jag inte alls på. Jag visar eller säger inget negativt alls, tvärtom och jag är bra på att dölja mina riktiga tankar och åsikter. Däremot är personalen verkligen urkass till största del. Tex härmar och hånar ledsna barn, är bitska mot varandra så att barnen hör det: mycket negativa stämningar mellan personalen, många barn - lite personal, väldigt virrigt o rörigt och väldigt lite engagemang hos personalen som är skrämmande dåliga pedagoger. De frågar både små och utländska barn om de ska ha "den eller den frukten" och håller upp olika frukter och ser mest irriterade ut, istället för att säga "vill du ha banan eller äpple" och på det viset lär barnen vad de olika frukterna heter. Bara några få exempel, tänker inte gå in mer på det. Jag har dessutom märkt, ända från början, att de inte ger min son samma utrymme och uppmärksamhet som de andra barnen, de vet ju att han ska sluta till sommaren. Bara en sån sak! Jag fick säga ifrån under inskolningen så att de även gjorde handavtryck o fixade en pärm åt honom med, när de var färdiga med alla de andra barnen och tänkte packa ihop grejorna. :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka