Hur länge kan träningsvärk hålla i sig ?

Iidaa

Trådstartare
Jag har en fd varmblodstravare, valack på 11 år.
För en vecka sedan så va vi ute på en ridtur i rätt djup snö, gick typ till knäna på han. Vi skrittade nästan hela vägen, provade galoppera lite tillbaka men märkte att han inte orkade (tyckte de va lite konstigt eftersom att han alltid brukar vilja galoppera). Han blev väldigt svettig av att gå genom snön, och när vi kom ut på bara vägen igen så började han att gå konstigt, han liksom trippade fram på tårna, och gick med korta snabba steg. Efter ett par dagar så kom jag på att han kanske hade träningsvärk efter ridturen i snön, men det har fortfarande inte gått över, om det nu är träningsvärk, hur länge kan det hålla i sig ? Jag känner på hovarna och benen flera gånger om dagen och dom är varken varma eller svullna.
När jag leder honom går han som vanligt, i uppförsbackar kan han börja trippa lite. Provade även att skritta barbacka och då gick han mer normalt, trippade bara lite. Så nu har jag börjat fundera på om det kan vara ryggen istället.
Men jag är inte säker, vad kan det vara ?????

Sv: Hur länge kan träningsvärk hålla i sig ?

Med träningsvärk är det förmodligen som med människor, det är som värst efter 2-3 dagar. Kanske kan det ta en vecka att försvinna helt om man har väldigt kraftig tränningsvärk men på slutet är det mycket måttliga besvär. Går hästen konstigt under ett träningspass så är det definitivt inte pga träningsvärk det passet utan säkerligen något helt annat.

Jag har ingen aning om vad det kan vara, kanske en sträckning, överansträngning, fång eller någon infektion. Det verkar misstänkt att hästen inte går ordentligt samt är tröttare än normalt.

Men det är alltså bara i skritt, trav och galopp går bra, men när han ska komma fram i trav känner man att det är nåt knas.
Skulle det vara fång så borde hovarna vara varma och det är dom inte. Kanske om han har sträckt någon muskel i ryggen ?

Fång har väldigt många olika symptom och alla hästar får inte alls symptom. Min häst fick svårt att vända runt i spolspiltan, annars var hon helt ren ingenting som kändes i benen eller hovarna men hon hade fång.

Gick den konstigt direkt efter ni kom ur snön så är det inte träningsvärk. Hur länge red du i snön? Hur var snön? (pudersnö? blöt och tung snö?) Oavsett vilket så ska man vara försiktig och inte rida i djup snö längre sträckor utan en låång och försiktig invänjning.
Hästen kan ha sträckt sig eller överansträngt sig eller så är det något helt annat.

Du ska inte rida en häst som inte går rent, speciellt inte i trav och galopp. Hästen ska vila och går det inte över så bör en veterinär få titta på hästen. Hoppas det löser sig och att hästen blir bra :)

När jag hade kommit ut på vägen igen så travade jag och galopperade och sen när jag saktade av till skritt så började han trippa.
Det tog en timme att rida fram och tillbaka längs den oplogade vägen, snön var ganska tung, det var gamla spår under så han gick igenom.

Jag har provat att trava och galoppera lite nu bara för att känna om han springer konstigt, men det har känts helt normalt, och han har ju liksom inte vägrat när jag har drivit på honom, det tycker jag är lite underligt.

Ut och gå med honom i skritt i rask takt så han verkligen sträcker ut benen. När ni gått en stund stretcha honom sedan och fortsätt gå så senorna kommer ut. Troligtvis är det träningsvärk och så är han stel. Se till att stretcha hästen efter varje gång du ridit så slipper du troligtvis detta problemet. Som människa vet jag själv att tränar jag hårt och inte stretchar blir jag otroligt stel och det kan vara några dagar, brukar hjälpa med långpromenad i rask takt.

Ja, jag håller med. Korsförlamning var det första som dök upp i mitt huvud också.

Ja, jag håller med. Korsförlamning var det första som dök upp i mitt huvud också.
Absolut inte otroligt. Eller en rejäl sträckning i ryggen eller så. Pållarna får ju lyfta ganska högt när de går i djupsnö. Det kanske blev lite väl häftigt för pållen.

Jo han fick kämpa rejält för att ta sig genom snön, hade jag vetat att det skulle vara så jobbigt för honom så hade jag vänt tidigare.

Absolut inte otroligt. Eller en rejäl sträckning i ryggen eller så. Pållarna får ju lyfta ganska högt när de går i djupsnö. Det kanske blev lite väl häftigt för pållen.

Håller med här. Korsförlamning var min första tanke eller "en nerv i kläm"/sträckning. Det låter ju inte helt ovanligt att en häst som får en korsförlamnigsattack svettas rejält.

Hur eller hur hade jag börjat med att ringa och prata med veterinär och tagit bort allt som heter kraftfoder och sett till att hästen inte blev kall. Avsuttna skrittpromenader, kanske tömkörning rakt fram i skritt för att se så den tar ut steget bak eller är ojämn på något vis.

Veterinären var här igår och då ömmade han i manken, så han får antiinflammatoriskt nu. Så det är nog en sträckning som inte har lagt sig då jag fortsatt att rida, då sadeln antagligen trycker emot det ömma stället.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka