Hur länge kan man köra dräktigt sto?

I

Ia4

Mitt sto är dräktigt och går snart in i åttonde månaden. Hon rids mest men är även inkörd och gillar att dra vagnen. Ikväll när vi skulle köra märkte vi att skaklarna tryckte mot sidorna på henne. Vi ska försöka vidga dem mer och fixa så att de ändå når till selens fästen.
Men jag undrar hur ni andra gör som kör och har dräktiga ston?
Hur länge brukar ni fortsätta att köra? Vilket är bäst, rida eller köra när stoet är högdräktigt?

Sv: Hur länge kan man köra dräktigt sto?

Det är nog dax att lägga ner körningen när hon inte får plats i skaklarna längre. Jag brukar tänka på att skaderisken för hästen är mycket större vid körning än vid ridning om olycken skulle vara framme. Men visst är det bra med motion men då hon är ridbar så skulle jag ängna mig åt det.
/M

En av skånes ansedda uppfödare av halvblod körde sina sto de sista 3 månaderna, för ridningen slet mer på dem.

Om du har en bra sele med höga skakelfäste borde det inte vara något problem, det beror ju helt på utrustningen. Kanske har du en billighetssele där du inte ens har draglinor, vad vet jag. Då ska du nog inte köra i onödan.

När går gränsen för tävling?

i ridning går gränsen för tävlande vid 4månaders dräktighet iaf. det är vad jag lärt mig.

Jag skulle inte riskera något med mina ston. Det är så kostsamt och lång väntan med föl.

Jag har högskackelfästning på mina selar och brukar köra stona in i det sista. Ingen form eller tung vagn men en kort motionsrunda i skritt och lite trav brukar de uppskatta. Lär er att läsa av era ston när de säjer ifrån. En del vill röra sig in i det sista och en del vill vara mammalediga när hingsten glider ner från dem:o
Mitt förra halvblod fick ryck dagen innan fölning och hoppade ur hagen med stora magen (staket 1.10 höga) sen racade hon som en galning på bondens vall och efter en stund kom hon i sakta gemak tillbaka till hagen för att stå vid grinden och vilja komma in. Undrar vad som flög i hennes huvud den gången:confused: De andra stona gick lugnt kvar i hagen.

Vi har en hyfsad sele med draglinor. Vi har fått låna "extrafästen" som går att lösa ut om det händer något. Om det går att vidga skaklarna och ändå fästa dem i selen hade vi tänkt köra lite till.
Stoet är av den lugna typen och vi kommer mest köra i ridhus nu när det är vinter. Hon är fortfarande pigg och glad trots sin stora mage.
Tack för alla svar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 060
Senast: Lynxsa
·
Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka