Hur länge kan lucernpellets ligga i vatten?

Winni

Trådstartare
Min ponny får lucernpellets morgon och kväll. Jag sväller den i varmt vatten. På kvällen är det inte något problem, men på morgonen måste jag upp tidigare för att hinna få fodret i ordning till utfodringen.

Kan jag ha kallt vatten (inte varmt då) på pelletsen redan på kvällen utan att det blir oätligt på någotvis morgonen därpå?

Jag har hitintills inte försovigt mig en enda gång inför svällningen, men det vore bättre om jag kan fixa till allt redan på kvällen. Inte kul om jag inte hinner få allt klart någon morgon :eek:

Sv: Hur länge kan lucernpellets ligga i vatten?

Jag har alltid låtit mitt stå att svälla över natten, iaf vintertid när det är svalt. Sommaren behöver jag sällan stödfodra.

Min ponny får lucernpellets morgon och kväll. Jag sväller den i varmt vatten. På kvällen är det inte något problem, men på morgonen måste jag upp tidigare för att hinna få fodret i ordning till utfodringen.
Varför kan du inte ge den torr?

De av mina hästar som fått uppblött kraftfoder på morgonen har fått deras mat uppblöt på kvällen innan med kallt vatten. Då vet du att maten är helt genom svälld och inte bara mjuk på utsidan. Vill du inte ha dam/smuts/flugor i maten kan du antingen sy ett tygöverdrag med elastisktband att sätta runt hinken eller köpa ett färdigt. De flesta större/välsorterade butiker har dessa. Annara kan du pm:a ska jag ge dig några återförsäljare.

Senast ändrad:

Jag blötläger morgon lusernet på kvällen o kvälls lusernet på morgonen, går alldeles utmärkt. Har kallt vatten

När min häst får blött på morgonen blöter jag på kvällen, det är inga problem.

Fast på sommaren ger jag hellre det blöta på kvällen och blöter på em, så det inte behöver stå så länge (det blir ju dåligt direkt).

Citerat från Kraffts hemsida:

Blöt gärna pelletsen för att minimera risken för foderstrupsförstoppning.

Jag ger torr pellets, tillsammans med betfor (givetvis blötlagd :) ) och havre.

Min gamla ponny har lite problem med att tugga hårda pellets, därför sväller jag.

Men tack för alla svar, nu tänker jag ta kallt vatten till morgonlucernet och varmt som tidigare till kvällen. På kvällen har jag så att jag kan bereda det lagom före utfodringen, men morgonpelletsen måste jag upp extra tidigt för att få klar. Då är det skönare att lägga det i blöt redan på kvällen, så vet jag att det är klart antingen jag försover mig eller inte :grin:.

Jag har stallet hemma på gården, men inget vatten indraget där så jag kör allt som ska beredas inne i tvättstugan. Känns bra också både med tanke på möss och flugor.

jag använder Dangrönts lusern. Den är inte så hård som kraffts och sväller upp på bara några minuter.
Jag har inte vågat utfodra den torr än, men tror att det fungerar bra till hästar som äter lugnt, iochmed att den är lite mjukare.

När min häst får blött på morgonen blöter jag på kvällen, det är inga problem.

Fast på sommaren ger jag hellre det blöta på kvällen och blöter på em, så det inte behöver stå så länge (det blir ju dåligt direkt).

Du skriver att det blir dåligt direkt.. Lucernet alltså? Av att stå i vatten? ;o Förstår inte riktigt, du blötlägger ju själv på kvällen inför morgonen? Hänger inte riktigt med ;)

(för att på sommaren kan saker å ting börja jäsa i värmen... hon skriver ju att hon ger det blöta på kvällen då, istället för på morgonen som i vanliga fall, och blötlägger på eftermiddagen inför kvällsfodringen)

Du skriver att det blir dåligt direkt.. Lucernet alltså? Av att stå i vatten? ;o Förstår inte riktigt, du blötlägger ju själv på kvällen inför morgonen? Hänger inte riktigt med ;)

Hänger du inte med i alla om och när ? M)

Precis som anni beskrev så ger jag det hellre på kvällen sommartid = blöter på eftermiddagen och det behöver inte stå så många timmar. (Dock kan det hinna bli dåligt ändå. :crazy: )

På vintern får hon blött både morgon och kväll.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 375
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka