hur länge kan hästen transporteras i vanlig transport?

A

Abby

hej!jag undrar hur länge kan hästen transporteras i en vanlig transport?måste man stanna o låta den sträcka på benen? ska ev hämta häst i linköping och ska till stockholm... snälla kan någon svara!! kram gabbi

Sv: hur länge kan hästen transporteras i vanlig transport?

Tar det typ 2,5-3 timmar att åka? Isåfall borde hästen fixa det, speciellt om h*n är van att åka.

Max 8 timmar med stopp 1 gång i timmen minst. Under stoppen bjuder man lite vatten och hö om hästen inte fixar att äta under tiden man åker.

Jag skulle köra upp en häst 80 mil själv men stallet jag bokat för övernattning fick någon form av smitta så jag skickade med bussen. :cool:

linköping-sthlm?

det är välan inte så långt...
vi häruppe i landet får åka 30-40 mil till tävling ibland, så det är nog inga problem om den bara är någotsånär van att åka transport

Abby skrev:
hej!jag undrar hur länge kan hästen transporteras i en vanlig transport?måste man stanna o låta den sträcka på benen? ska ev hämta häst i linköping och ska till stockholm... snälla kan någon svara!! kram gabbi

8 timar är max gränsen.

Jag åkte sthlm-småland som i våran lus takt gick på exakt 8 timmar. Vi stannade 2 ggr under tiden o gav vatten. Hö fanns i transporten. Gick jätte bra. Sen fick dom vila ut en dag då 8 timmar i transport kan jämställas med en ordentlig träning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
3 857
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 403
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar