Hur länge innan ett med hästen?

caradan

Trådstartare
Har min första "egna" häst på 4 år. Jätte kul. Hämtade henne i lördags.
En äldre hbl dam som blivlit westernriden de sensate 4 åren.
Jag är dock ingen western ryttare och ska ha henne till mestadels dressyr men ev även hopp om det går?
Super snäll i stall/box etc inga problem alls i hanteringen.

Red igår i paddocken gick helt ok.
Idag igen, tyvärr i paddocken men det är ju bäcksvart så vad ska man gö?

Idag fungerade ingenting, hon bara sprang på...

Blev så ledsen då det gick bra igår.

Vet att allt inte kommer att klaffa än på länge men vill ju att det ska gå bra från början.

Så hur lång tid tog det innan allt klaffade med er och eran "nya" häst?

Sv: Hur länge innan ett med hästen?

Med min första häst fungerade det med från dag ett. Ridningen gick såklart inte helt perfekt först men det kommer ju med tiden. Men allt annat stämde redan från start. Honom hade jag i åtta år innan han gick bort och honom kände jag utan och innan och vekligen trivdes med på alla sätt.

Min nuvarande häst har jag haft i snart två år och vi har fortfarande inte blivit ett team. Ridningen fungerar bra på banan, där är hon faktiskt väldigt rolig att rida, men annars nej. Hon är i teorin precis en sådan häst jag vill ha. Men nej tyvärr vi klickar inte. Så jag kommer nog ge upp henne för både hennes och min skull.

Så hur lång tid det tar för er att bli ett team är omöjligt att svara på. Men jag tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på om det inte alltid går så bra med ridningen. Vissa dagar går det bättre, andra sämre.

Det ÄR jobbigt. Plötsligt känns det som man är osäker på ALLT och nästan börjar LETA fel!Jag menar istället för att uppskatta det som går bra.

Ett par månader tog det nog att hitta flertalet knappar passande de flesta sammanhang. Men det kommer förstås fortfarande dagar när ingenting fungerar....... Jag rek mycket markträning.

Låt hästen "landa" lite i sin nya miljö innan du bedömer hur ni passar varann.
Det brukar ta en vecka eller två för dem att bli sig själva när de byter stall och kompisflock.
Allt är nytt för henne nu; mat, kompisar, hantering, rangordningen, vem du är mm mm.

Jag har haft min nya i dryga 2 månader och allt klaffar inte ännu i ridningen, vi håller fortfarande på att lära känna varandra, både på ridbanan och när vi rider ut. Vi har bl a fått komma över "testfasen" när vi rider ut, dvs att hon ska sluta fjolla sig.

Jag har haft liknande upplevelser på ridbanan som du, ibland har vi flugit fram och ibland har det varit blaha blaha. Tror inte man kommer ifrån det, även när man lärt känna hästen. Det är bara att kämpa på!

Man brukar säga att det tar upp till ett år innan man lär känna varandra och hästen känner sig trygg med dig. Detta kan ju förstås variera väldigt men jag tycker inte man ska ställa så höga krav under första året beträffande er "relation". Som nån sade så är allt nytt för hästen, du måste låta den acklimatisera sig. Gå ut och gå i omgivningarna i stället, låt den se sig omkring och på köpet lär ni känna varandra och du märker hur hästen reagerar i olika situationer.

Lycka till med nykomlingen! :laugh:

Första 10 dagarna tyckte jag att det gick mycket bra.
Sen brakade helvetet löst då madame började testa mig på alla sätt; vägrade komma i hagen, vägrade gå framåt, exploderade i bocksprång och stegringar, blev som galen när en annan häst kom i närheten när vi red, hon sprang över mig när jag ledde henne..you name it. Hon hade säkert mycket roligt. För min del blev det mycket tårar, nyss hade ju allt gått så bra.
Men så fick jag hjälp av en av westernryttarna i stallet (:love:) med att träna NH/ledarskap. Två veckor, ca 3 dagar i veckan (varav 1 med hjälp, 2 där jag tränade det som vi gjort tidigare). Madame tjurade, muttrade, protesterade..och sen bara släppte det. Hon var fortfarande knepig och kunde explodera ibland, och när vi nu började rida med andra tog hon alla chanser (det kunde räcka med att någon av de andra hästarna ruskade på huvudet..:crazy:). Men det där försvann också vi bara fortsatte som vanligt och allteftersom hon accepterade mig som sin ledare, och litade på mig.

Jag köpte henne i januari, i mars fick jag beviset på att nu var det vi. Jag tänkte att vi skulle ge oss ut på en lite längre ridtur, då damen skött sig en tid och jag tyckte att vi skulle prova. Vi hamnade dock aningen fel (tog fel "infart" i skogen), och hamnade mitt i en mosse - där vi gick ner oss (jag gick bredvid hästen). Madame råkade trampa på ena tygeln, som jag tappat när hon klev ner och ryckte till, och stod med benen i en väldigt konstig vinkel. Men hon bara stod där och såg på mig. Lyckades trassla loss henne och locka upp henne, och vi fortsatte framåt längs en elledning. Till slut hamnade vi på en grusväg jag kände igen; en del av en 2 mil lång runda.. Jag satt upp, vi fortsatte längs den. Den enda gången hon protesterade var när nån jägare sköt. När vi kom tillbaka, 5 timmar efter att vi gav oss ut, var klockan över nio på kvällen. Madame gick med sänkt huvud, vi var båda dygnsura och trötta, men hon tog mig hem.

Kämpa på, det kommer att gå! Detta klarar ni!

När jag fick hem mitt fyraåriga varmblod gick det knappt att sitta på honom, jag var 16 år och hade min mamma som ledhjälp, inte jättekul. Han var nästintill ohanterlig och det var mycket jobb hemma i en inhängnand hage som gällde ett tag. Han gick inte lasta, knappt gå i närheten av honom och han sprang över mig flera gånger. Jag var tvungen att sätta honom i lite respekt för mig innan jag ens vågade ge mig ut i skogen med honom då han betedde som en galning. Jag visste hela tiden att han inte hade haft det lätt i sitt förra hem och jag var tvungen att ge honom väldigt mycket kärlek. Den förra ägaren ville inte ens gå i närheten av honom, hon vågade knappt öppna boxdörren för att ge han mat. Men det gick ändå ganska fort för att vi skulle bli vänner, jag gav han mycket kärlek och krävde inte för mycket av han i början.

Brukar ta mellan 5 min och en vecka innan ridningen sitter riktigt bra.
Sedan blir det givetvis ÄNNU bättre med tiden.

Jag anser att detta beror helt och hållet på vad man har för krav och förväntningar innan man börjar med hästen. De gånger jag haft något högre krav på mig själv har det i regel tagit längre tid att lära känna hästen på riktigt. När jag mötte den häst jag äger nu, hade jag inga planer på köp. Vi träffades när jag började sakna hästarna efter att ha funnit mig tillrätta med det nya jobbet och nya staden. Som medryttare red jag henne i 2 veckor, sedan erbjöd jag mig att köpa henne, jag var faktiskt kär. Då visste jag om henne krävande sida gällande krav vid ridning och hade inga direkta förväntningar eftersom det från början inte var meningen att hon skulle bli min. Det klaffade och klaffar fortsatt.

Stå på och dämpa kraven på er tillsammans. Bara njut av att lära känna varandra. Det tar inte lång tid att bli bekanta, men tar lång tid att bli riktigt goda vänner. :idea:

det har tagit 2,5 år, och alla dagar klaffar allt fortfarande ändå inte. Men vi jobbar på det.

Relationen mellan mig och mina gamla män har tagit upp till ett år. Ridningen har funkat bra från början. I den lilla mån vi kan prata om den delen.

Det tog nog närmare ett år innan jag kände att "jag KAN rida min häst"!

Nu har vi flyttat till ett nytt stall, och då hoppade vi tillbaka lite, och det är lite nya testperioder :D

Sååå, det tar tid, men sen när du väl hittat alla knappar, så är det underbart!

Jag vet inte, alltså jag trivs jättebra med min häst och skulle ha oerhört svårt att göra mig av med henne. Stundtals går allt som tåget och bara flyter på, men rätt var det är så kan helvetet braka loss också tycker jag och ingenting funkar. Motgångar och medgångar handlar det om. Min häst har haft vissa perioder då hon testat mig, tyvärr så sviker självförtroendet ibland då när jag borde tuffa till mig och visa mig som en bra ledare. Jag är ju medveten om problemet och jobbar på det, men det är ju lättare sagt en gjort. Sedan har vi haft vissa perioder då hon inte riktigt varit som vanligt t.ex. under brunst.. men det är ju en annan femma..

Just nu känns det dock överlag positivt och jag känner mig nöjd med henne. Har haft det lite struligt gällande skogsridningen tidigare och hon har testat mycket och bara blåvägrat att gå fram ibland när vi ridit ut, ffa. själv men även något tillfälle med andra hästar. Då har hon studsat, vägrat ta ett steg åt nåt håll, kickat bakut etc etc och jag har kunnat bråka med henne över en timme utan resultat.

Men så hade jag henne på tillridning hos en tjej och var även där och red henne själv någon gång i veckan och jag tyckte att mycket lossade då. Och nu går det som sagt bra och eftersom vi inte har tillgång till ridhus/bana så är det skogen som gäller och det går för det mesta rätt ok nu!

Jag tror alla har med och motgångar i sitt hästeri, förhoppningsvis kommer det att lösa sig med din häst bara ni lär känna varandra mer. Ibland kan det också vara guld värt att man har någon som man kan ta hjälp utav och som kan peppa en och göra att man behåller motivationen!

Jag körde en viss "hårdträning" med min häst när jag fick hem henne när hon var 6 år. Körde ett pass dressyr eller hoppning och kanske AR på morgonen. Det var det seriösa passet.. Och på eftermiddagen skrittade vi ut på äventyr eller/och övade NH och trickträning.. Här var det lite mera gos och lek.
Vi började med detta 1 vecka efter att hon kommit hem.
Genom att vi gjorde det här i 3 veckor kände jag redan då att VI gjorde något tillsammans på banan, och jag kunde rida henne, och VI utvecklades!

Dessutom botade det lite av hästsjukan man har i början som hästägare.. ;)

På provridningen höll jag på att åka huvudstupa i backen, tog lillhästen på prov och första tiden övade vi hur det fungerar då man bromsar. Det tog väl en månad innan vi kunde skritta hem till stallet och så var det perfekt några månader, så började prövningarna från marken (han slet sej, söndrade ett antal grimmor, kunde inte bindas fast..), så gick det över och allt fungerade bra, efter 2 år (förra våren) då en kompis höll lektion klaffade allt och sedan dess har det bara rullat på. Har nu haft hästen 2,5år och vi överraskar fortfarande varann, men vi vet endå var den andra står, eller oftast. :love:

småosäker "comeback"-ryttare som jag var så bokade jag omgående lektioner för instruktör när jag köpte min då 6-åriga Bandy - och tur var väl det. Det tog säkert 5-6 månader innan jag vågade galoppera på uteritterna (på lektioner, i ridhus, var jag modig) och jag vet inte hur många gånger jag var beredd att ge upp och låta sälja honom igen - trodde aldrig jag skulle kunna synka med honom! Min instruktör sa hela tiden att jag inte skulle ge upp, det tar minst 6 månader, men det kändes som en klen tröst just då...

I början, när vi red ut, kunde han bli helvild och bocka, tjura med bettet, vara "livrädd" och dansa omkring osv osv... En gång vände vi efter knappt 5 minuter, för jag vågade inte rida på honom! (och jag trodde ALDRIG att jag skulle kunna starta distans med den killen...!):cry: Den gången gick det inte ens att longera i paddocken - han var heltokig! Min betydligt mer hästvana sambo hade också svårt att få kontroll på honom via longerlinan... men det har vänt och nu är vi mycket goda vänner, Bandy och jag! Delvis vände det efter en 2-dagars långritt (med mycket tid i sadeln) samt efter vår första Prova-På-ritt (distans).

Nu är jag överlycklig att jag inte gav upp och jag förstår nu att jag nog inte kan hitta en bättre vän! :D

jag var medryttare pa en landad häst till en äldre dam som ej kunna rida hästen, och det förstar jag de unga som var och red lät hästen vara proplem häst när jag kom dit sa jag BARA jag rider ingen annan, hart arbete tog 1/2 ar för h#sten att lita pa mig sa jag säger väl halvt ar pa din fraga.
hon var en stor proplem häst idag kan hon inte skiljas fran mig

Med min Trava så tog det ungefär en vecka innan jag kunde börja rida henne. Hon var lite rädd för allt nytt. Hon kom från en jätteliten gård med 4 hästar till en jättestor anläggning med en massa nya hästar.
Det svåraste var att ha henne i boxen. Men allt gick rellativt fort. Ena dagen ville hon kanske inte stå i boxen, men nästa dag var det helt okej men då kunde det vara något annat som var läskigt.
Men efter två-tre dagar så hade jag hennes tillit, hon litade på mig och då kunde vi börja med att hitta på nya spännande saker!

(Tack vare att vi har så mycket saker på gården så blir hon nästan aldrig rädd för nya saker och annorlunda platser)

Jag tror att det kommer gå jättebra för dig och din nya häst. Allt kan inte komma direkt och gå kanonbra hela tiden. Det måste kunna gå ner för att sedan gå uppot!
LYCKA TILL! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 172
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 012
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka