Otroligt intressant! Det låter faktiskt ganska likt min. Det är den enda häst jag sett som kan ramla omkull från stillastående.
Han tycker det är otroligt jobbigt att samla sig, och jag upplever att balansen kommer helt och hållet från mig. Att låta honom ramla på och hitta sin egen balans går helt enkelt inte, eftersom han inte har någon. Men det innebär ju att så fort jag kliver av så ramlar han ihop igen, och efter en tids vila är han inte alls pigg på att bli riden, förmodligen för att det är alldeles för jobbigt att samla ihop sig igen. Det tar väl emot i hela stora hästkroppen förstås.
Dock går det bättre och bättre, och faktum är att tittigheten uppstod i samband med en längre ombyggnadsprocess, så det kanske är som du säger, en effekt av att kroppen och balansen inte hänger med i svängarna.
Däremot kommer inte tittigheten av stora krav på samling, snarare tvärtom. Jag kan skritta på långa tyglar, och buskarna är plötsligt fulla av spöken, något som ALDRIG inträffade innan jag började bygga om honom.
Men vad skulle du rekommendera om hästen börjar studsa efter ett par dagars vila? In på volten och samla? Skritt på lång tygel i terrängen? Ska man undvika urblåsningar helt och hållet, eller köra på ett strikt 10-dagars-intervall och samling däremellan?