Hur länge har ni is i magen vid torka?

lady_vip

Trådstartare
Min häst går på bete, ett utmärkt naturbete med dränerad jord och många olika örter och gräs. Betet har alla goda egenskaper som ett gott hästbete bör ha, förutom att torka snabbt bränner tillväxten...

Min häst är just nu i normalhull, rids medelhårt och visar inga som helst tecken på matbrist. Men jag blir ändå orolig när jag ser att väderleksrapporten visar noll och inget regn 2 veckor framåt. Jag vill ju helst agera innan (om) hon magrar...

Det finns frodigare bete, men det medför flockbyte där det går en betäckningsvillig valack. Jag kan släppa henne i vinterhagen som är löjligt uppväxt, men där växer mest ogräs. Och jag kan stödfodra, men med vad..? Lusern?

Hur länge väntar ni?

Sv: Hur länge har ni is i magen vid torka?

Länge men jag har lättfödda tjockisar. Jag oroar mig mer för vad som händer efter regnet... (Så jag har ordentligt med obetat övervuxet gräs dit jag flyttar de så fort det börjar regna.)

Hon går ju med 2 lättfödda tjockisar, så därför är det inte så lyckat att tex fodra med hö i hagen. I andra hagen går 3 smällfeta isisar, men eftersom ägarna till de hästarna verkar ha nån slags rosa glasögon där de menar att deras hästar är åt det magra hållet är det inte heller aktuellt att byta hage mellan flockarna...

Åh, önskar att jag hade en till häst just nu så jag bara kunde flyttat hästen till en annan hage...

Någon med erfarenhet av lusern på beteshästar?

Varför skulle det inte gå att ge lusern till en häst på bete?

Min fångponny går på bete med munkorg och bara halva dygnet och hon får ca 1,5 kg lusern under den tid på dygnet som hon står inne. Lusern är ett grovfoder och bör inte påverka något.

Att det går förstår jag, jag brukar ge lusern på hösten, men jag har aldrig gett vid denna tiden.

Funderingen är väl snarare vilken mängd som är lämplig, fast jag anar att det snarare handlar om hur mycket hon orkar äta vid ett tillfälle...

Stödfodrar alltid på sommaren med lucern, ingen av mina hästar skulle egentligen klara enbart bete i de hagar vi har. Den mest lättfödda får typ ½ kg lucern medan de mer svårfödda kan få mer än ett kilo om det behövs.

Nerbetat gräs kan vara mycket näringsrikt, så att gräset blir kort behöver inte betyda att hästarna inte får tillräcklig näring. Ofta är det ett större problem att de får för lite fiber i sig på såna beten.

Därför hade jag valt lusernhack som stödfoder.

Jag har erfarenhet av både stödutfodring med såväl hö som kraftfoder på bete i många år (stuteri). Inga problem så länge man har en flock med någorlunda samma behov.

Du kan inte ge stödutfodring efter ridningen då hon ändå är utanför hagen? Så slipper du avundsjuka hagkompisar.

Jag skulle ge lusernhack vid tillfälle, t ex efter ridning.

Kommer ge mina lusern närmare hösten sen för proteinerna lär inte räcka till även om de har att gnaga på men än är det bara det tvååriga russet som behöver lite stöd.

Och då är den delen av hagen de går i nu både nerbetad och i princip sönderbränd, släpper dock på en ny sträng ungefär en gång i veckan.

Kruxet är nog inte näringen i sig, utan just att det bränns ner nu när det är torrt, vissnar helt enkelt.

Hur är det med lusernhack, min häst får lätt foderstrupsförstoppning, speciellt nu sommar/höst när hennes normalföda är gräs. Hur torrt/vasst är hacket..? Gav henne lite hö idag för att se om hon ville ha och tussen hon tog fastnade nästan direkt, men släppte lika fort...

Jag har erfarenhet av både stödutfodring med såväl hö som kraftfoder på bete i många år (stuteri). Inga problem så länge man har en flock med någorlunda samma behov.

Du kan inte ge stödutfodring efter ridningen då hon ändå är utanför hagen? Så slipper du avundsjuka hagkompisar.

Visst kan jag stödfodra, men inte med hö. Det hon hinner få i sig efter ridning är ju knappt lönt ;) men med ett mer koncentrerat foder så absolut!

Det är grönare än det betet på din bild, men skulle tro att det är en tidsfråga. Vilken mängd hack ger du?

Jag fortsätter ge lucern även på sommaren fastän i rejält mer begränsad mängd och då efter arbete tillsammans med vetekli och selen och jäst. Allt för att mina lättfödda hästar ska ha så få byten som möjligt. Behöver jag kan jag öka givan men än har det inte hänt ...O_o ...så skjut till lite extra lucern om din häst gillar det.

Är det bara nerbetat eller torrt också?

Vårt bete ser ut såhär: http://i1324.photobucket.com/albums/u608/Ingela_S/Lidos%202013/07%20Juli/IMG_1423_zpsdf8d5a98.jpg
och jag har väldigt svårt att tänka mig det som särskilt näringsrikt. Min häst är i rundaste laget men får lite extra lusernhack ändå. Jag är mest rädd att gräset inte ger tillräckligt att tugga på.

Good looking horse, gå ingen nöd på den! Har du sett hur gräset se ut på stäpp den här års tid?
Vart fick du ta på en sån finn vang?

Våra hagar är också torra och helt nerbetade.
Så länge hagen är stor och inte full av rator skulle jag inte vara orolig så länge hästen är fin i hullet.
Märker på hästarna när det börjar sina i hagarna, då blir dom svåra att leda från hagen , dom vill äta efter vägen.
Men min häst är lite i överhull så jag vill inte släppa på för bra bete.
Så nu går dom i en hage med lite bättre bete.
Jag ger min betfibermix med ganska mycket vatten för magens skull, även bra nu när det är varmt och man ridit. Baserat på bla betfiber och lucern.

Då hade jag satsat på lusernpelletsgröt med lite linfröolja.

Du menar för risken för foderstrupsförstoppning..?

För jag brukar nämligen ge lusern(pellets) som en väldigt lös gröt just för att det helst inte ska fastna. Men det känns ju mer matigt att ge hacket.

En fråga till er som ger hack, hur mycket rent volymmässigt är 1 kg?

Fibermängden i strå eller pellets är samma. Så för matsmältningen är det ingen skillnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka