Hur länge har ni is i magen vid torka?

Sv: Hur länge har ni is i magen vid torka?

Skrev om det förbannade vädret på FB igår.
Inget regn i sikte de närmsta två veckorna och det växer otroligt sakta. Dvs mina shettisbantarhagar tar slut och de ersätts med att jag måste öppna pö om pö till närgränsande hage - vilket givetvis är den enda hagen med frodigt grönt gräs (dvs precis vad de inte ska ha). Och sedan ska man dessutom lyckas få ner stolpar i denna torka!

Unghingsten är på bete och han väljer bort det gulnade gräset till fördel för ogräs. Han kommer stödutfodras så småningom, men jag har is i magen ett tag till.

Fibermängden i strå eller pellets är samma. Så för matsmältningen är det ingen skillnad.

Då tar jag det säkra före det osäkra och köper pellets... Ska bara hitta en ÅF som har Kvarnbylusern, har lyckats flytta sen jag köpte lusern sist.

De gånger vi fodrat med hö har det varit som fri tillgång i hagen, så det förstår jag att det inte är aktuellt. Var mer kraftfoder/lucern jag tänkte på vid ridningen. :)

Uppblött lucernpellets med ev en skvätt linfröolja blir nog en bra lösning!

Förövrigt håller jag med, längtar efter en regnig dag eller två så gräset får lite tillväxt. Men det verkar ju dröja...

vi har också torrt och inget regn i sikte så jag har börjat stödfodra med hö nu på kvällarna.dom får peta med det gräs som finns under dagen och äta hö på kvällen får se om jag måste börja fodra upp dom med lucern också men avvaktar en stund till då dom är i bra hull..

Good looking horse, gå ingen nöd på den! Har du sett hur gräset se ut på stäpp den här års tid?
Vart fick du ta på en sån finn vang?

Det var en fin omskrivning för att säga "hästen är fet". ;)
Vagnen kommer från Ädelssons.

lady_vip: Lidos får 1 liter lusernhack, det är vad han orkar äta vid ett och samma tillfälle. Med mina mått mätt så är 1 kg = 7 liter, så det han får är verkligen inte mycket. Kommer att byta till lusernpellets senare för att få i honom mer protein. Nu har vi precis bytt hage till en som är grönare, men har glesare mellan grässtråna. Får se hur länge de klarar sig på den maten.

sitter i ungefär samma sits som du med min häst. har också blandad ängsvall som nu är ganska nedbetad, inget regn i sikte...

jag brukar börja stödfodra med h*pp* grow alfa i augusti. lucernpellets tycker han är äckligt och lucernhacket duger ibland men inte alltid. grow alfa-gröten är tydligen godare än lucerngröten :D

än så länge har pålle gott om hull... men när han väl börjar tappa går det fort!

Senast ändrad:

Kl
Över huvud taget är betestillväxt i juli månad oftast dålig sen brukar det skjuta fart i augusti igen förutsatt att då förstås inte är fortsatt torka . Vi har torrt och nedbetat hos oss också men alla hästar är i gott hull och står dessutom inne nattetid så ingen oro för deras del ...

vi har också torrt och inget regn i sikte så jag har börjat stödfodra med hö nu på kvällarna.dom får peta med det gräs som finns under dagen och äta hö på kvällen får se om jag måste börja fodra upp dom med lucern också men avvaktar en stund till då dom är i bra hull..

Jag har för första gången på 15 år fått ge hö i juli för det är stepp i min hage och har inget mer bete på denna gården. Kan kanske gå till grannen och beta i fårhagen:)

KL

Jag har genom alla år alltid haft lucern hemma att kunna använda under betesgången. Här sjunker värdet i gräset allt eftersom i slutet på juli/början på augusti.

Nu har jag en häst som stödfodras sommaren igenom för att han faller ur annars men har som sagt alltid haft det hemma då vädret och tillväxten på gräset inte alltid är att lita på och i händelse av att man kanske inte kan få tag på exempelvis hö på studs.

Fick reda på av en släkting igår. Detta är den torraste sommaren sen -54. :eek:

Jag hade sådan tur att grannen hade en åker vi kunde stänga in så de går där dagtid och nattetid står de i vinterhagen som fått vila sen juni men nu behöver betas ner lite.

Börjar inte det växa gräs snart i den egentliga sommarhagen så måste vi börja stödfodra snart.
Det regna i natt här men om det var tillräckligt är ju en annan fråga.:meh:

Fick reda på av en släkting igår. Detta är den torraste sommaren sen -54. :eek:

Jag hade sådan tur att grannen hade en åker vi kunde stänga in så de går där dagtid och nattetid står de i vinterhagen som fått vila sen juni men nu behöver betas ner lite.

Börjar inte det växa gräs snart i den egentliga sommarhagen så måste vi börja stödfodra snart.
Det regna i natt här men om det var tillräckligt är ju en annan fråga.:meh:

Ja då ljög jag inte då jag sa att jag aldrig varit med om värre sommarbete:)

Jag började ge lusern igår. Fick bli Kraffts, kunde inte få tag på Kvarnbys, men denna verkar gå ner utan några större problem. Så just nu får hon en väldigt lös sörja där jag dessutom blandat i lite betfor (som jag inte gett på 100 år, men hon är lite kräsen så jag chansar). Tänkte prova lite Alfalfa i slutet på nästa vecka, tänker om man blötlägger det borde det ju inte bli så hårt att det stoppar i halsen.

Jag brukar alltid blöta lusernhack, verkar inte så aptitligt att äta torrt.

Jo det blir faktisk skillnad eftersom det är betydligt mer jobb för tarmarna att bryta ner tjocka strån än något som redan är soppa (dvs uppblött pellets).

IMAG0234_zpsd11528ac.jpg

Jag har typ 800kvm av sånt gräs till höger och 2ha av det till vänster. Och numer välgödda ponnyer.

Min får 1 kg lusern när jag tar in henne, typ varannan dag, men vi började stödfodra i hagen förra veckan.
Vi har 8 st hästar i hagen och det är typ stäpp. Min faller ur fort så det gäller att börja i tid. Vi kör ca 4-5 kg hösilage per häst just nu och alla kommer och äter så jag antar att det är ett tecken på att de är hungriga :D

Bara såna som jag som är rätt nöjd med att det inte växer på för mycket :o ...Känns som saharas öken. Båda hästarna är lättfödda och för min del är det här ett rätt ok väder. Skulle det bli väldigt mycket regn och växtligheten skjuter fart lär jag dock ta bort hästarna från vallen...

Kl.
Jag har 4 runda på ca 3ha gammalt ängsbete och det brukar vara perfekt. I slutet av sommaren tappar de vikt och är riktigt fina när de ska flytta hem i slutet av augusti. Men i år är jag orolig att det finns för lite att knapra på för att hålla magarna i trim! De har snart betat ner alla rator, borde jag börja stödfodra med hö? Eller kan jag lugnt invänta den efterlängtade viktnedgången? Hagen är normalt väldigt torr, nu är den snustorr...

Jag gillart me!
Mina får tre kg hö fördelat på fyra gånger per dag men fortsätter att hålla i sitt surt förvärvade hull... Men jag hoppas att dom går ner snart! Betet är heeeelt slut i den hagen så det kan jämföras med vinter med lite att plocka med!
Dom stora hästarna går i "riktig" betetshage men får nu hö och lusern som stöd och äter det med glädje...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka