Hur länge har ni hästarna ute i kylan?

feel

Trådstartare
Nu har det varit en period då vi har haft kallt väldigt ofta. Med kallt menar jag under -20 grader... Hur mycket har ni era hästar ute då? Vid sådan kyla är det ju oftast vindstilla och ingen nederbörd.

Sv: Hur länge har ni hästarna ute i kylan?

Lika länge som annars, mina troll har björnpäls o mkt mat:)( ca 07 00-22 00) Enda gången dom kommer in tidigare är om det är snöstorm.

Är det riktigt kallt kan vattenledningarna i stallet frysa. Då kan hästarna få vara levande element inomhus...

Finns det ngn info för vad som är skadligt? Jag har hört inget hårt arbete under -15 men vet inte alls om det stämmer. Eller vad som räknades till hårt.

Jag skulle inte tro de fryser direkt, tänker mest på andningsvägarna?

Själv bor jag i söder, vi har väl haft -12 ngra dagar/nätter ngn vinter. Minns inte hur jag red de dagarna men hästarna var ute som vanligt iaf. Utan täcken.

När det blir kallare än 20 grader brukar vi skifta vissa hästar går ut på förmiddagen och andra går ute eftermiddagen.
Detta är för att stallet inte skall bli helt tomt och frysa sönder det vill säga att vattenledningarna fryser sönder.

Dom dagar det är under 20 minus där jag bor är lätträknade..har hittills icke hänt i år och inte förra året heller!

Har man ett stall utan indragna vattenkoppar så tycker jag häsatrna kan gå ut hur kallt det än är.. har dom tjock päls och mat i hagen(då fri tillgång för att hålla värmen) rakade häsatr har täcke

Och att arbeta en häst vid så kalla drader..Tror inte en människa skulel stå ut att själv träna i minus20-30 mius utan att förfrysa sig typ kinder tår och hnder.

Så det är snarare människan som inte tål att arbeta vid sånna kalla grader.Hästen är mer byggd för att fort kunna springa i även kalla grader!

Senast ändrad:

Våra går ute dygnet runt, fölen utan täcke. Fri tillgång på grovfoder och halmad ligghall. Tas in en gång per dag för fodring och visitering (den andra fodringen av kraftfoder görs i creepfeedingen i ligghallen.

Blir det nedåt -35-40 få fölen sova inne, annars är jag inte alls rädd för kylan utan hellre för spöregn och blåst.

Glömde säga att vi har uppvärmda vattenkoppar ute i hagen.

precis lika länge som annars (dygnet runt) enda anledningen till att jag skulle få för mej att ta in hästarna på nätterna e att de e svin kallt blåser och regnar/snöar sammtigigt. mina hästar rids regelbundet och 2 är klippta å dom täckas efter väder. Hon som e mest frösen av dom e hel klippt men hon har ej frösit en enda gång sedan bon började gå på lösdrift, i å för sej har hon tjockt täcke på sej..

Vi har 2 hästar som är ute ca 08-22 de dagar de bara går i hagen. Fri tillgång på hö,mineralsten och frostvakt på vattnet. 2 varmblodsston:grin: som är fryssna av sig men med rejält täcke verkar de vara nöjda.
Sedan har vi två stycken nordsvenskar som går ute dygnet runt med halmat kryp in. Naturligtvis fri tillgång på hö,mineralsten och frostvakt på vattnet. Våran egen kille får stå inne och torka efter arbete. Vilket han tycker är ren pest och pina. Springer:bump: mest runt och vill ut så fort som möjligt. Och han har täcke på sig vid minusgrader.
Nu har en av märrarna aviserat att hon trivs ganska bra i lösdriften :love:så hon kanske flyttas dit om det håller i sig:idea:

Hallå misen. Har du klippt häst ute i lösdrift??? Funkar det bra? Funderar själv på att klippa lite på min nordis så han torkar lite fortare....Han trivs inte med att stå på box och torka...

Trav ställs in först vid -25 och det är mest för kuskarnas skull och inte hästarnas. Och man förfryser ingenting vid -15-25 om man har kläder på kroppen. Skulle inte bli mkt ridning i jan-feb om man inte kan vara ute i den temperaturen.

Hallå misen. Har du klippt häst ute i lösdrift??? Funkar det bra? Funderar själv på att klippa lite på min nordis så han torkar lite fortare....Han trivs inte med att stå på box och torka...

ja de funkar super. hon har alltid stått å huttrar innan då hon vrait installad men nu e hon mkt bättre. fryser ej lika lätt. Hon fick även kors förlamningar titt som tätt innan men sedan hon började gå på lösdrift förr förra sommaren så han hon ej haft de en enda gång =) Jag måste klippa henne annars kan jag ej rida henne. Hon blir dyng sur på 10 min annars så jag har inget val. hon e helt klippt dock ej benen. e de bara kallt har hon vanligt tjockt täcke på. Blåser de eller regnar/snöar har hon samma täcke fast då sätter jag på halsen. Nu e de ju visserligen strax över 0:an så när de blir kallare brukar hon ha ett termo täcke och ett ute täcke över med hals på. de funkar super faktiskt.

Trodde aldrig jag skulle kunna ha henne på lösdrift då hon kan stå å frysa i 25 + grader på sommaren om de regnar 1 timme =/ Men de funkar å de e jag jätte glad över =)

Hela dygnet runt är han ute, har aldrig haft täcke pga kyla. Ute i snöstorm om det skulle bli det också. Om inte alla andra går in kanske.

Lika länge som vanligt. Fast det är VÄÄÄÄÄÄLDIGT sällsynt att det blir -20 här.

Mina pållar är ute mellan 8-9 till 7-8 vintertid, fri tillgång. Är det mycket blötsnö som faller har de regntäcken och är det under 15 minus åker varmblodets vintertäcke på. Vid minus 20 åker även shettisens på, och om det är riktigt jävligt väder eller kallare än 25 får de gå in tidigare om de vill, brukar synas. Kallare än 30 brukar vi ta en promenad och sen stå inne, blir sällan så kallt.

Vi har värmefläkten på i stallet så kan hästarna vara ute hela dagen utan att vattnet fryser:idea:.

Och vi har inga vattenledningar alls i stallet :)
Vattnet hämtas från vår uppvärmda sadelkammare, därinne fryser det aldrig.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka