Hur länge har ni hästarna ute i kylan?

Sv: Hur länge har ni hästarna ute i kylan?

Och i "vårt" stall är det cirkulerande varmvatten i ledningarna = fryser ej :)

Ja, kyla och kyla vet jag inte om det är direkt, idag var det 4 plusgrader. men nästan alla hästarna går med minst ett täcke, många går med två stycken några med tre... Går in när det blir kväller, eller mörker snarare, alldeles fööör tidigt egentligen, men vad gör man? Flyttar? Orkar inte flytta hit och dit hela tiden. Hästarna går ur runt 08:00 och är inne kl: 15:00 i alldeles för små hagar, går två och två utom nån som går själv. Gud vad deppig jag blev nu, måste göra nåt åt promlemen. Pust...

Tjohoo misen:bow:! :banana:Nu blev jag glad:banana:. Gissa vem som tar fram elsaxen:idea:

Det var ju just andningsvägarna jag syftade på, inte lungorna :) Jag klarar inte av att springa lika hårt om det är redigt kalt, får ont i hela huvudet av att andas in så kall luft. Jogga däremot går ok.

Fast det är för andningsvägarna drar ihop sig av den kalla luften. Människor har korta andningsvägar och vid kyla så är både in och utandningsluften kall, det dras ner kall luft i lungorna som vänder där.

Med långa andningsvägar så 'utluften' är uppvärmd, och problemet blir inte lika stort eftersom andningsvägarna inte blir lika kalla.

Sen finns det nog annat som spelar in och gör skillnaden med, hästar är ju flyktdjur, och gjorda för att klara sträng kyla, och då alltså även kunna fly i hög fart i sträng kyla.

Knapplån

Mina hästar står ute som vanligt trots eventuell kyla...och eftersom jag bor i Norrland är väl -20 mer en regel än ett undantag....vi rider precis som vanligt, allt är som vanligt...enda gången jag tar in dom tidigare är vid snöstorm eller liknande....

Ja vi människor verkar ju faktiskt inte vara gjorda för att klara ngt alls :angel:

/ connemaran som fryser MINST 1 g/dag året runt

KL

I "vårat" stall (inackorderingsstall) så får hästarna gå ut vid 7-8 tiden och in vid 5-6 tiden.

*skrattar* Nej, vi är rätt klena i jämförelse. Himla tur ingen har oss som 'husdjur', få av oss skulle nog klara oss från att bli avlivade eller triangelmärkta ;)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka