hur länge har era katter varit ute på turne?

jassica

Trådstartare
jag har en hankatt, cirka 5-6 månader som sågs senast kl 21.00 igår kväll, jag sov borta i natt med kom hem vid åtta imorse, jag möts jämt av honom men imorse gjorde jag inte det.

Han är fortfarande inte hemma och jag är givetvis väldigt orolig, jag vet ju att katter, speciellt okastrerade kan vandra iväg men är han inte lite väl ung för det?

Jag bor granne med stora vägen, och där har jag inte sett till honom någon gång, han verkar hålla sig där hundarna är, dvs på våran gård, dock fick jag hämta honom hos grannen häromdan.

Jag har gått runt mest hela dagen och letat efter honom, kollat diken här fall någon kört över honom. Det låg en räv ihjäl körd här i morse alldelles utanför huset så tanken har slagit mig om räven fått tag på honom, elelr skrämt honom så han ligger och trycker någonstans..
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

Katter kan blir könsmogna redan vid 16 veckor även om det är ganska sällsynt, vid 6 månader är de väldigt vanligt att de är könsmogna.
Varför inte hålla inne katten tills den är kastrerad? Det finns stor risk att hankatter vandrar iväg då de kan känna lukten av en löpande katthona på 1 kilometer eller mer.
Hoppas han kommer tillbaka och inte har gjort någon hemlös katthona på smällen. Säkraste tiderna för att hitta katter brukar vara om man letar i gryning eller skymning då de är som aktivast.
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

jag har inte märkt av något att han skulle vara könsmogen. Han är världens socialaste katt som alltid ska vara med hemma, sover inne om nätterna fast dörr och fönster är öppna, så jag är förvånad om han över en natt förvandlas och får för sig att gå ut och gå, han är dessutom lite feg av sig.

Har inte hållit honom inne just för han inte gått iväg tidigare, och isf lär han ju vara inne dygnet runt för han kan ju lika gärna gå iväg på dagen. Han lär gå långt om han ska hitta någon hemlös hona i de här trakterna.
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

Min katt var ute 10 månader förra året, men hon är kastrerad.
Hoppas katten kommer hem oskadd och får besöka veterinären innan han går ut igen.
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

Håller tummarna för att han kommer hem igen.
Min Ture har varit borta som längst i sex månader, han var dock kastrerad. Varje sommar är det samma sak med honom, han försvinner och dyker upp igen vid ihållande regn eller höststormar. Vi brukar kalla honom för meteorologen dyker Ture upp så är det dåligt väder på G. På vintern håller han sig hemma.

En av mina andra katter har varit borta som längst i tio veckor, en steriliserad hona. Hon dök upp svårt skadad :cry: men klarade sig, fick dock äta smör till frukost i många veckor för att få upp vikten så hon skulle klara en operation.

Så jag håller tummarna och det tycker jag att du skall göra ett tag till oxså

/B
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

Ser att du bor i Gävle, bor du inne i stan eller några mil utanför mot norr?
Där är det många katter som försvunnit de senaste veckorna:(
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

Han är inte alls för ung för att vara könsmogen och det är långt ifrån alltid det märks att de blivit könsmogna.

Hoppas katten kommer tillbaka och att du kastrerar honom så fort som möjligt.

Och jag vet att det inte är det här tråden handlar om, men jag KAN inte låta bli; varför har du katten lös om du bor nära en stor väg? Hur vågar du? Har du gård så bygg en stor, fin rastgård, så kan katten vara ute och njuta utan att behöva riskera livet på grund av stora vägar (och rävar).
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

jag bor mot hedesunda till. Jag tror inte på katter som hålls som innekatter eller bor i rastgårdar, därför går han lös, trots vägen. Elakt eller inte så har jag hellre en katt som blir några år yngre men varit en fri och lycklig jägare än att har en katt som blir gammal och bara varit inne eller i rastgård.

det är inte det tråden handlar om, och påhopp om det är onödigt och besvaras inte.

Fortfarande inte dykt upp, kan han ha förändrats över en natt och fått för sig att gå ifrån sitt hem?
 
Sv: hur länge har era katter varit ute på turne?

Antar att inte hela inlägget var till mej?;)

Ja, men då har han inte blivit vargmat i alla fall(om man ska se något positivt med det hela).

Tror inte han har förändrats över en natt. Förhoppningsvis är han bara ute på raggningsstråk.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Japp, nog märks det alltid! Imorse när pappa och jag skulle ut och lägga nät så startade inte båtmotorn, som annars fungerar hur bra...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp