Hur länge håller apple mouth-betten?

aprilia

Trådstartare
Ja, hur länge håller de egentligen? hur länge sitter äppelsmaken i? någon som vet?

Medryttarpållen har ett apple mouth-bett, är ca 1 år gammalt. Ytan är "skrovlig" och det kan ju inte vara bekvämt i hästens mun.. :crazy: Materialet verkar inte så tåligt..

Vore intressant att höra era åsikter och erfarenheter :bow:

Sv: Hur länge håller apple mouth-betten?

det beror ju på om hästen kan tugga på det, isf sitter det fel o ska kasseras direkt. Mitt är två år o helt slätt o fint.
Har ett gammal som ligger är säkert 5-6 år men det har blivit lite hårt o färgen börjar bli lite skum men det används inte heler.

Ngn äppelsmak tror jag inte på.

Är det tuggat och skrovligt ska det bytas!

Dessutom är det troligtvis för långt om hästen kommit åt att tugga på det, så nästa som köps in bör kanske vara lite kortare?:)

Till båda: tack för era svar :bow:

Rider inte på detta bett, men ägaren gör det.. får säga till henne att byta :devil:

Kan det vara så att bettet sitter för högt/lågt så att hon kommer åt att tugga på det?

pinky: jag förstod inte riktigt det där med att bettet var för långt (eller kanske) men utveckla gärna :bow:

Senast ändrad:

Om bettet är för långt så kan hästen vinkla det uppåt/bakåt i munnen och komma åt det med kindtänderna.
Ett lagom långt bett ligger helt stilla och rakt genom munnen, det finns ingen plats att vinkla det så mycket då.

Kolla genom att dra ut bettet rakt ut åt ena sidan, det ska inte komma ut något av bettet då. Glider 2 cm ut så är bettet 2 cm för långt.
Glöm alla gamla regler om att bettet ska sticka ut 0,5 cm på sidorna, alltså!

Ett för långt bett riskerar även att nypa hästen i mungipan och att trycka in kinden mot tänderna, särskilt i kombination med en för lågt/hårt spänd engelsk eller aachennosgrimma.

Min häst med bett kommer då åt att med tungan lirka upp alla bett så att han kommer åt att tugga på det med de inre tänderna, fastän bettet är lagom kort. Men det beror kanske på om man har nosgrimma eller inte - med nosgrimma som sitter rätt hårt kommer de kanske inte åt att göra denna rörelse med tungan.

Nä, äppelsmaken undrar jag vad de menar med faktiskt! Har ni provat att tugga lite själva på ett nytt sådant bett? Det har jag.. var så himla nyfiken! :) Det smakar inte ett smack kan jag tala om!

:angel: nej det smakar inget, jag va också nyfiken på det bettet när det va nytt

Ja, jag har också testat att smaka - och inte smakade det äpple iaf! :p Men visst står det i deras beskrivning att det ska vara en smak av äpple? :confused:

Nä, äppelsmaken undrar jag vad de menar med faktiskt! Har ni provat att tugga lite själva på ett nytt sådant bett? Det har jag.. var så himla nyfiken! :) Det smakar inte ett smack kan jag tala om!

kanske en smak som hästarna känner av men inte vi :P kan de va så? :)

Liknande trådar

Hästvård Detta har ingenting med mig eller mina hästar att göra utan jag är bara nyfiken och höra alla andras tankar om detta ämnet vad ni tycker...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 128
Senast: Katti
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 099
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka