Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

nexxa

Trådstartare
Lite intressant att veta.Även fodringstider ;)
Såhär brukar jag göra:

November-Februari : Står hästarna uppstallade.Går ute mellan ca.08.00 och 19.00/20.00 Får kraftfoder morgon o kväll.Fritt på hösilage.

Mars,April: Hästarna går på lösdrift om inte vädret är för kasst.
Fodras precis som ovan.

Maj-Oktober: Hästarna går ute på bete stödfodras i maj,september o oktober. (Bruka bara behövas hö i slutet,bra bete!)

Även sommartid brukar jag stödfodra lite granna mkt för att de ska få i sig citron o vitlök etc.

Så, berätta hur ni har det! :D

Sv: Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

citron? då måste dom väl äta mkt för att få i sig rätta mängder?

mina är uppstallade vintertid, kommer ut tidig morgon och kommer in runt e.m för sitt matmål, vid finare väder kommer dom in kvällstid.

på somrarna ute dygnet runt i 2-4 mån på bete.

Uppstallade sept/okt till maj/juni ungefär, beror på väder. Under vintern får de havre inne, hö ute. Går ute mellan ca 8-17,30. Får lunch ute när det e snö o kallt. Mat igen vid insläpp o sista maten sent på kvällen.
På tidig höst o våren går de ute nån timme till på kvällen.
På sommaren går de ute jämt. Min får havre efter ridning. Mineraler o saltsten i hagen.

vinter (så länge de ligger snö)
07.00-23.00
fri tillgång på hösilage
kraftfoder morgon kväll
när de torkat upp på våren lägger vi ut en halmbal i hagen så dom har nått torrt och mjukt att ligga på.
Är de dåligt väder får dom dock komma in.
På sommaren går dom ute dygnet runt.
Dom får lite kraftfoder för att den gamla ska få i sig biotin och dom andra mineraler (den gamla får också minerlarer)
sen får dom komma till höst hagen som de är lite gräs i men dom blir stödfodrade med hö.
sen kommer vinter...

På vintern (okt-april kanske) är medryttarhästen ute från 9-16 har du fri tillgång på hösilage.

På sommaren (ma-aug) är hästarna ute från 8-9 och tilsl kvällsfodringen som är mellan 20 och 22.

Nu får dem hö 4 gånger/dag men dem ska snart släppas på gräs, då kommer dem in på kvällen och får hö. Stallägaren som bor på gården vill inte att hästarna går ute på natten

"Vintertid", september-maj
* 7:00 Frukost, hö+kraftfoder
* ca 8:00-8:30 Ut i rasthagar
* 12:00 Lunch hö
* 17:00 Middagshö och intag, vid fint väder går de ute till 20:00 och äter sin middag ute.
* 21:00-21:30 Kvällshö + kraftfoder

Sommartid juni- augusti (bete)
* 7:00 en tuss hö och kraftfoder
* 8:00-21:00 bete
* 21:00 tuss hö + kraftfoder

Ute dygnet runt, året om på lösdrift. Fri tillgång på grovfoder och kraftfoder 2 gånger om dagen, inga bestämda tider. Fullblodet stödfodras även nu en gång om dagen.

Våra går på bete dygnet runt från slutet av maj och 3 månader framåt ungefär.
Resten av året har sett ut såhär:

07:00 Frukosthö inne
08:00 Kraftfoder inne
08:30-09:00 Utsläpp
12:00-13:00 Lunchhö i hagen
18:00-19:00 Insläpp
Vid insläppet får dom hö inne
19:30 ca Kraftfoder
22:00 ca Natthö och Godnatt!

mellan maj och oktober är dom ute dygnet runt.

och mellan oktober och maj är dom ute mellan 7 och 20 beroende på väder, ute mer om vädret är fint och mindre om det rängnar mycket då jag innte vill att täckna skall bli genom blöta.
Men jag skall försöka att få pappa till att bygga en ligga hall så dom kan vara ute dygnet runt även under vintern.

Dom får fri tillgånng på hö och fodras med krafft två ggr dag året runt men under somman brukar dom innte vilja ha hö om det innte är blött ute.

Kram

1 juni till 1 september (ungefär, beror på väder) hästarna ute dygnet runt på bete (men rids ändå osv)

1 september till 1 oktober ute 8:30-18:00 ca
1 oktober till 1 mars (ca) ute 8:30-16:00 ca
1 mars till 1 juni ute 8:30- 18/19:00 ca

Vintertid: Kraft inne och hö ute på morgonen, lunchhö vid 12 och intag med hö + morötter, sedan kvällshö + kraft.

Mellanperiod: Kraft inne hö ute morgon, lunchhö ute, em-hö ute, kvällshö + kraft inne.

Sommar: Gräs och eventuellt kraft efter ritt.

i "mitt" stall går pållarna nu ute dygnet runt, men de får komma in i stallet vid hemskt väder (kraftigt regn, åska m.m.). Extra foder får de inget förutom mineral/saltsten i hagen, då detta inte behövs.
Vintertid har det varit så att stallägaren tillsammans med inackorderingar delat på fodringar och insläpp. Reglerna har då varit så att morgonfodring senast 7, senast ut 8 ( lr kanske en timme förskjutet :confused: ). Lunch mellan 12-15 och sedan in och fodring tidigast klockan 18.00
Nu kommande vinter vet jag inte hur hon planerar att göra dock.

Vinterhalvår (september-oktober beronde på väder till april-maj)

Utsläpp senast 8:00
Insläpp (eget ansvar, för min del har hästen fått komma in tidigast 15:00)

Foder: Fri tillgång till saltsten, vatten och hö
Kraftfoder 3 ggr/dag

Sommarhalvår (Sommarbete)

Ute dygnet runt med undantag för kyliga och regniga perioder, då de antingen kommer in eller får täcken på sig.

Foder: Fri tillgång till saltsten och vatten. Hö får de så mycket de vill när de kommer in och blir omskötta
Endast stödfodra med kraftfoder i liten mängd 1-2 ggr/dag beroende på behov.

Det finns väl inte så mycket mer att tillägga.
Jag har velat ha hästen ute så mycket så möjligt, men under vintern har hon gått täckad i princip dygnet runt.

Fjordan hos pappa:
Kommer ut 6.00 på morgonen och får då hö, i princip fri tillgång.
Kommer in vid 18.00 ch får då hö + krafft.
Hon har som en inbygd klocka efter 17 år hos oss med dom rutinerna, så dom går inte att bryta. ;) :D

Mina 2 som jag har här hemma på gården:
Kommer ut vid 6-7.00 året runt, får krafft inne + hö ute.
Vid 12.00 lunch hö i hagen
Vid 16.00 em hö i hagen
Sommartid går dom ute till 21.00 då det är kvällsfodring, alt går ute dygnet runt.
Vintertid kommer dom in vid 18 tiden.

06.00: hö(först) + kraftfoder inne
07.00-08.30: utsläpp, hö
12.00:lunchhö
16.00:hö + kraftfoder ute
mellan 17-20:in i stallet
20.00-21.00:kvällsmat, hö+ kraftfoder

så här ser det ut både sommar och vinter, fast utevistelsen blir lite kortare och höet mer frikostigt om det är snorkallt (-25-40 grader) :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Början av Maj (eller beroende på vädret) går min ute dygnet runt. Vid undantag som tävling dan efter tas hon in, och ibland får hon komma in på dagarna om det är mycket bromsar, djur osv ute.

Tas in igen när vädret blir sämre, oftast kring mitten av oktober. Då går hon ute under dagen, mellan 08.00 och 18.00

Jag brukar väcka min sömntuta vid 9-snåret och öppna stalldörren om hon vill gå ut. Hon får komma och gå i stallet som det passar henne och när hon vill gå in för natten och ha sin betfor kommer hon och säger till. Jag nattar henne vid midnatt när jag går från verkstan som är vägg i vägg med stallet.

sommaren ute dygnet runt 3månader

vår/höst/vinter uppstallade ut ca 08.00 - in ca 17.00

Augusti-maj
7:30 Frukost, hö+kraftfoder
8:00-8:30 Utsläpp
13:00 Lunch hö
19:00 Intag
19:30 Kvällshö + kraftfoder

Juni- Juli (bete)
Dygnet-runt bete, saltsten finns i hagen och så får de tillskott en gång per dag. :D

Senast ändrad av en moderator:

7 islandshästar ute året om / dygnet runt.

maj-september enbart bete (mineraler, salt i hagarna).
oktober och april kraftfoder 1-2 ggr/dag + höfodring 2 ggr/dag.
november-mars kraftfoder 2 ggr/dag + fri tillgång till kraftfoder.

Tiderna är inte supernoga, utan morgonfodring ca 07.00 -> 09.00 och kvällsfodring 17.00 - 20.00 ungefär.

Viktigt dock vid flockfodring är att man är noga med att ALLA hästar får tillräckligt med foder och att INGEN får alldeles för mycket. Grovfodret balanserar hästarna bra själva, men inte kraftfodret.

Min åsikt är att fler hästar borde få leva mer som hästar och mindre i stallmiljö, stalla upp dem så lite som möjligt!

Så här ser ett normalår ut för mina pållar:
Januari-mars är pållarna uppstallade och går i vinterhagen ca 7.00 - 17.00. Ju ljusare på kvällen ju längre utesistelse.
April uppstallade nattetid, sommarhagen 2-6 timmar, resten av tiden i vinterhagen. Långsam introduktion till gräset!
Maj-augusti sommarhagen dagtid, vinterhagen nattetid. Inne på natten om det är skitväder!
September börjar uppstallningen igen, sommarhagen dagtid.
Oktober-december uppstallade och utevistelse i vinterhagen ca 7.00-17.00.

Kraftfoder x 1 och hö x 5 per dag under stallperioden.
//marti

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Foder & Strö ...och när stallar ni in? Vilken tidsrymd räknar ni med att ni behöver foder? Och (viktigast kanske); var bor ni? Vi bor i Skåne och...
Svar
17
· Visningar
2 568
Senast: Novalisa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 364
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter