Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja exakt. Alltså, är de hemma hos trygg kompis och har filmkväll eller dylikt så hade det inte varit en så stor grej. Men jag misstänker ju att det inte är så.Minns att jag hade en intensiv uppgörelse med mina föräldrar när jag var 15 för att få lova att vara ute längre än till nio Visserligen är det över 30 år sedan, men vad ska en 12-åring göra ute så sent? Vilka argument har 12-åringen förutom "alla andra"?
Håller med vi bor på landet de far mellan granngårdarna hoppar studsmatta och leker tills det mörknar. Hade jag bott i stan hade han fått vara inne betydligt tidigare.Jag tycker att det beror på 12-åringen, området, kompisarna och vad de hittar på.
En skötsam 12-åring med skötsamma kompisar som är i ett bra område och aldrig hittar på nåt dumt får ju vara ute längre än en stökig 12-åring med stökiga kompisar som gärna hittar på dumheter i ett sämre område.
Jag bor i stan (närförort) och 23 hade setts som alldeles för sent både för mina barn, deras kompisar här i området och för mina kompisars barn runt om i stan. 21:30-22 är det vanligaste på lov/helger och 21 skolkvällar.Vad har ni får tider nu under lovet och vad gäller under skoltid? Vi har sagt 21 till sonen på helger och lov, nu ringde han och ville vara ute till 23 för hans kompisar var det. Tycker det är väldigt sent
Du tror inte att alla andra barn säger exakt samma sak till sina föräldrar? Det tror jag. Möjligt att ett fåtal har föräldrar som inte bryr sig men majoriteten säger säkerligen exakt samma sak som din son, "alla andra får" är det mest använda argumentet.Vad har ni får tider nu under lovet och vad gäller under skoltid? Vi har sagt 21 till sonen på helger och lov, nu ringde han och ville vara ute till 23 för hans kompisar var det. Tycker det är väldigt sent
Barnen i stan gör samma sak. Bara att de leker på gårdar och parker istället för på tomter. Så det är nog samma lika.Håller med vi bor på landet de far mellan granngårdarna hoppar studsmatta och leker tills det mörknar. Hade jag bott i stan hade han fått vara inne betydligt tidigare.
Tycker inte du att det är skillnad på att vara hemma hos någon och leka (dvs. det finns ansvariga vuxna i närheten) mot att leka ensamma i parker? Det tycker jag.Barnen i stan gör samma sak. Bara att de leker på gårdar och parker istället för på tomter. Så det är nog samma lika.
Om barnen springer mellan gårdarna, så att ingen vuxen riktigt vet var de är eller vad de gör, så tycker jag inte det är någon större skillnad, nej. Skillnaden i uppsyn mellan att leka på tomten och att leka på gården torde vara ganska liten. På gården finns ju också ansvariga vuxna i närheten. En gård är ju i praktiken som en gemensam tomt.Tycker inte du att det är skillnad på att vara hemma hos någon och leka (dvs. det finns ansvariga vuxna i närheten) mot att leka ensamma i parker? Det tycker jag.
Det var parker jag reagerade på och skrev, inte innergårdar för det håller jag helt med dig om att det i normalfallet inte är någon skillnad på mot att leka på en tomt.Om barnen springer mellan gårdarna, så att ingen vuxen riktigt vet var de är eller vad de gör, så tycker jag inte det är någon större skillnad, nej. Skillnaden i uppsyn mellan att leka på tomten och att leka på gården torde vara ganska liten. På gården finns ju också ansvariga vuxna i närheten. En gård är ju i praktiken som en gemensam tomt.
Även parkerna är ju liknande. Bor man i närheten är det ju inte så annorlunda mot att vara på grannens tomt, eller på skolgården, eller vad det nu är. Det är ju lite skillnad på att hänga på centralen och i en lämplig park/fotbollsplan.Det var parker jag reagerade på och skrev, inte innergårdar för det håller jag helt med dig om att det i normalfallet inte är någon skillnad på mot att leka på en tomt.
Oavsett så är buset mer förekommande i en stad än på landet även om det såklart finns sådant på landet med och barn bör vara inne innan de kommer ut om de inte är under en vuxens uppsikt.Även parkerna är ju liknande. Bor man i närheten är det ju inte så annorlunda mot att vara på grannens tomt, eller på skolgården, eller vad det nu är. Det är ju lite skillnad på att hänga på centralen och i en lämplig park/fotbollsplan.
Poängen är väl att det inte spelar så stor roll om det är stad eller land, barnets ålder och mognad är väl det viktiga, tänker jag. Staden är inte hälften så farlig för barn som folk kanske tror.
På landet finns andra faror, tänker jag. Farliga ställen man inte borde leka på (fallfärdiga byggnader, verkstäder, osv), osv. Och det finns en hel del ställen i stan som är busfria. Vi bor bredvid en park, och jag har aldrig under fem år sett något där som med bästa vilja i världen kan betecknas som ”bus”.Oavsett så är buset mer förekommande i en stad än på landet även om det såklart finns sådant på landet med och barn bör vara inne innan de kommer ut om de inte är under en vuxens uppsikt.
Jag har ju bott i både stad och på landet så det är inte så att jag är omedveten om hur det är på något av ställena.
Barnets mognad spelar så klart stor roll och också vilka hen umgås med och hur påverkbar hen är. Av de barn som har växt upp här är det ett barn jag aldrig skulle släppt iväg utan koll (koll som att i vuxna var ständigt närvarande) i den åldern just för att hen var så påverkbar att andra kunde få hen att göra vad som helst.