Hur länge ersättning?

Sirocco

Trådstartare
Hej!!

Sitter och spånar lite och kom på en sak jag faktiskt inte har en aning om och som jag inte heller kan hitta i mina böcker!!

Hur länge ska/bör bebisen äta ersättning??? jag ammar alltså inte Martin längre eftersom det inte funkade och han har nu ätit ersättning drygt 1,5 månad. Han får också gröt samt grönsaks och fruktpureer dagligen. Han blir 5 månader på torsdag :love:

Han tycker att ersättningen är toktrist just nu, antar att det delvis beror på att han inte har "tid", han kan ju missa nåt spännande...:) men han blir tokglad när grötskålen kommer fram!!

Så vet någon hur länge man "måste" ge ersättning?? Och vad ger man då istället isåfall??

Sv: Hur länge ersättning?

Jag ger fortfarande fri tillgång på ersättning och Ella är 6 månader :)

Hon gillar inte välling så det fungerar inte att byta, vi ska prova igen om någon vecka.

Tanken är väl att dom ska äta mer och mer "mat" och på så sätt inte behöva ersättningen längre, men när E var 5 månader fick hon aldrig i sig tillräcklig mängd för att jag skulle kunna utesluta ersättningen.

Välling/gröt kan ersätta ungefär 3 mål per dag :)

Vissa ger ersättning upp till 9-10 månader och vissa byter ut ersättningen mot välling kring 6-7 månader. Välling är från 6 månader ( står det på dom flesta paket iaf )

Vi har precis slutat med ersättningen, Meja är snart 7 månader. Hon äter välling på kvällen och om hon vaknar under natten. På morgonen gröt och under dagen äter hon burkmat, majsbågar, små brödbitar, fruktmos och dricker vatten.

Cala - Meja vägrade också vällingen i början, har ni testat att blanda ut med ersättning? Vi började med 1 mått välling och resten ersättning och ökade sen på vällingen och tog bort ersättningen helt efter några veckor.

Majsvälling och risvälling kan man ge från 4 månader. Åldern på paketen är ju egentligen rekommendationer.
Om jag inte minns fel gav vi dottern vanlig, mild välling, den från 6 månader, när hon var 5 månader. Då behövde hon något mer på kvällen, eftersom hon inte blev tillräckligt mätt på bara ersättning, men hon ratade gröt.

Tror rekommendationerna är att ge ersättning i alla fall tills de är 6 månader. Men vill bebisen inte ha, så kan man ju inte tvinga i dom det.
Vi gav fram till hon var 8 månader. Då slutade vi för att få henne äta mer vanlig mat.
Men många ger ända tills bebisarna är 1 år.

Majsvällingen vi har är från 6 månader, men det ska ju ses som rekomendationer ( som nämnts ).

mizzcat: Nej det har vi inte provat än, Ella blev ju precis 6 månader så jag känner ingen brådska. Tack för tipset dock, vi får prova det om hon forts vägra vällingen :)

Du kan ge ersättning så länge du vill i princip. Det beror helt på hur de äter vanlig mat. Ju mer mat de äter, desto mindre ersättning äter de. Och så byter man ju ut det mot välling, som mer eller mindre är som ersättning (berikat med en massa vitaminer och grejjer) fast mer mättande.

Det är rätt praktiskt om de äter välling eller ersättning även när de blir lite större, blir de sjuka och vägrar mat är det skönt om de får i sig något.

Emilia är snart 7 månader och vi kommer ge henne ersättning så länge hon vill. Just nu äter hon ungefär tre flaskor/dag (á 120ml), en period åt hon mindre men just nu äter hon lite sämre av vanliga mat och vill ha mer ersättning istället. Hon vill äta ersättning i samband med att hon ska sova och komma till ro.

Vi bor i Österrike och här finns ingen välling så därför är det inget alternativ.

Majsvällingen vi har är från 6 månader, men det ska ju ses som rekomendationer ( som nämnts ).

Den var rekommenderad från 4 månader förr. Tror den fortfarande är det i Finland bl a.
Jag tycker det är bra att rekommendationerna är 6 månader. Annars är nog risken att vällingen ges alldeles för tidigt.

Min pojke är 8.5 månader och han äter ersättning. Vi blandar den med välling, hälften hälften. Det enda han inte gillar så värst mkt är hemlagad mat, så vi försöker minska på ersättning/välling så att han börjar äta mer mat. I Finland är tydligen rekommendationerna att ha ersättning tills de är 1 år, så jag vet inte riktigt hur vi kommer att göra. Det måste ju finnas någon vits med att ge ersättning ist för välling.

Välling/gröt kan ersätta ungefär 3 mål per dag :)

Ludwig äter en hel portion gröt på kvällen och klämmer sen i sig ungefär 200 ml ersättning på det. Hur ska man göra då? Kan ju inte ta bort ersättningen eftersom han inte blir mätt, men han kan ju inte äta hur mycket som helst heller :confused:

Om han inte ökar lavinartat i vikt så kan han nog äta hur mycket som helst utan att du behöver oroa dig. Sam kan också lätt klämma en macka eller gröt och sen 300 ml välling på det. Skiter som en hel karl gör han också :D

Jo, precis som vindvissla skriver så är det ingen fara om han inte börjat sticka iväg alldeles på viktkurvan.

Är han hungrig efter en stor portion gröt eller är det av bara vana som han vill ha flaskan också på kvällarna?

Ella äter gärna gröt, purée och yoghurt på dagarna, men på kvällarna vill hon ha sin flaska ( hon brukar nästan somna när hon äter sista flaskan.)
Nu har jag nog hittat en välling *peppar peppar* som hon accepterar och annars ska jag prova ge 50/50 ersättning/välling.

Hon får "skedmat" vid 17-18 och sedan välling som sista mål vi 20 :)

Nu har Martin glatt ätit ersättning igen några dagar *peppar peppar*, men det verkar inte som om han står sig särskilt länge på den...

Han äter ca 200 ml/mål om det bara bjuds ersättning, äter han en hel portion gröt klämmer han i sig ca 130ml ersättning. När han får smakisar som nu ioch för sig börjar bli rätt stora kan han äta 160ml ersättning efteråt.
Känns som om han skulle behöva ha mera mättande mat på kvällen för han är väldigt hungrig på nätterna...
Men vi avvaktar med vällingen ett tag nu då smakisarna blir större och gröten kanske kan ökas på lite mera!

Han verkar hungrig för han hugger efter skeden och blir vansinnig när gröten är slut :p

Men han får väl fortsätta äta som han gör då. Det lilla matvraket :love:

Testa att ge mer gröt :) Ludwig började vakna vid 3-tiden under ca en vecka, för han var helt enkelt hungrig. Vi började ge gröt på kvällen då och sen sov han hela nätterna igen.

Hej!

Ja, Martin vaknar också kring tre tiden och kan då med lätthet sopa i sig 220 ml ersättning...
Ikväll åt han ca 160 ml ersättning och en portion gröt, somnade sen som en stock så nu ska vi se om han vaknar och är hungrig som vanligt, eller om han sover natten igenom...:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka