Hur länge efter kom fölis?

MaRomer

Trådstartare
Hur länge efter det att stoet börjat fylla juvert kom fölis?

Har ju inget datum när min ska föla. Men på bara 2 dagar har hon fyllt nästan hela juvert. Så hur lång tid kan man vänta sig som mest?

Sv: Hur länge efter kom fölis?

Länge......
Det är något säkrare att se hur mjölken ser ut än juvret. När mjölken börjar bli mer "mjölk" d v s vitare så är det närmare fölning än när den är genomskinlig eller gråaktig.

Jo vet har gjort ul på henne för 1½ månad sedan och då sa han 1-2 månader. Så man kan ju hoppas innan Juli månad.

Vill inte trycka ut någon mjölk i onödan. Så då väntar jag;)

På mitt sto har det blivit längre för varje gång.

Första gången hade hon knappt satt juver trots att hon gick 350 dygn, andra gången gorde hon det en vecka innan och tredje gången två veckor innan.

Har varit i samma sits som dig i år, mitt sto fyllde sitt juver med jämna mellanrum och "sinade" sedan och så här höll hon på i nästan 1 månad.

Dom sista dagarna innan fölning så var hon sprängfylld, när jag smorde in juvret en kväll fick jag hela handen full med mjölk och två dagar senare fölade hon.

Mitt sto hade genomskinlig mjölk kvällen innan hon fölade. Hon visade ingenting på morgonen när jag var och morgonfodrade utan åt precis som vanligt och medans jag höll på att smörja in dom andra två i stallet så satte allt igång. Dom är luriga dom små rackarna!

Har varit i samma sits som dig i år, mitt sto fyllde sitt juver med jämna mellanrum och "sinade" sedan och så här höll hon på i nästan 1 månad.

Dom sista dagarna innan fölning så var hon sprängfylld, när jag smorde in juvret en kväll fick jag hela handen full med mjölk och två dagar senare fölade hon.

Mitt sto hade genomskinlig mjölk kvällen innan hon fölade. Hon visade ingenting på morgonen när jag var och morgonfodrade utan åt precis som vanligt och medans jag höll på att smörja in dom andra två i stallet så satte allt igång. Dom är luriga dom små rackarna!

Fast min sits är inte att hon fyller och sinar;) Utan att jag inte vet när hon ska föla alls;)

Ja fast jag var i precis samma sits som dig, jag hade nämligen ingen aning när min skulle föla ;)

Men efter att hon fyllde juvret helt och jag fick mjölk i handen tog det två dagar.

Pst glömde skriva att jag inte visste det i mitt första inlägg, det har varit tokiga sista dagar nämligen och jag tror att alla vet om allt, även det jag inte skriver ner ;)

Hur länge efter det att stoet börjat fylla juvert kom fölis?

Har ju inget datum när min ska föla. Men på bara 2 dagar har hon fyllt nästan hela juvert. Så hur lång tid kan man vänta sig som mest?

Jaa, min har då haft juver i över 5 veckor nu och fortfarande inget föl. Hon var beräknad till i söndags. Men "mjölken" är fortfarande genomskinlig, har börjat se lite mer ut som mjölk de sista dagarna. Idag kom det helt plötsligt ingen vätska alls när jag klämde och hon var väldigt irriterad. Kanske betyder det att hon håller på att få mjölk i juvret och att fölis är på väg?! Hoppas hoppas:)

Mitt sto har haft fyllt juver i flera veckor nu, ser nästan ut som en ko med 2 spenar och hon har gått 5 dagar över tiden. Mjölken är fortfarande genomskinlig så det verkar som jag får vänta lite till.

Hej,
mitt sto är beräknat till 8.juli, igår kväll kom de genomskinnlig mjölk ur den ena spenan, juvret har inte fyllts helt. hur länge tro ni att jag måste vänta? det är inte hennes första föl. men de första hon få hos mig.:)

Nu är dte nästan fyllt och genomskilnig mjölk kan man få ut. Har bara testat en gång och det vara för några dar sedan. Så nu väntar vi!

Dixy: Om du har ett datum då hon ska föla så förvänta dig inte att det kommer tidigare;) Då blir väntan längre. förvänta dig snarare att hon går över nån vecka.

mitt sto fyllde juvret ca 4veckor innan, sen 5dagar innan fölning fick hon vaxproppar, den vita mjölken fick vi aldrig se förns fölungen kom :D (när man ser vitmjölk brukar de ju oftast komma inom ett dygn

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
703
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18