Hur länge bör en saltsten räcka?

Martina_m

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur länga bör en saltsten räcka som endast innehåller salt och är 2 kg tung och sitter inne i en box (alltså bara en häst som slickar på den)?

(de små stenarna väger 2 kg va?)

Vet att vissa ger sina hästar salt i kraftfodret om de slickar/äter upp den för snabbt eller inte slickar på den alls.

Så hur ska man veta att hästen får i sig det den behöver? Vilken mängd är lagom? Kanske beroende på hästen storlek oxå?

Sv: Hur länge bör en saltsten räcka?

Om man förutsätter att hästen slickar lika mycket varje dag på saltstenen så får den i sig 20 gram salt per dag om saltstenen är slut efter 100 dagar.

Saltbehovet varierar ju beroende på vilket arbete hästen utför, hur mycket den svettas osv. Normalhästen klarar sig oftast bra med 20-25 g medan t ex en tävlingstravare/galoppör har ett behov på kanske 100 gram per dag om den svettas kraftigt vid intensiv träning och tävling.

I fullfoder och främst i mineralfoder är det tillsatt salt (läs på näringsdeklarationen) så om man ger sådant foder får ju hästen i sig lite salt den vägen också. Vid ökat saltbehov är det dock bra att ge det löst blandat med övriga fodret.
För de hästar som "äter upp" sin saltsten på väldigt kort tid är det bättre att ge lös salt i fodret än att ha saltsten.

Okej, så en, kanske två saltstenar på en säsong (sep-maj) kan vara vettigt då för en "normal" häst som rids lätt ca 4-5 dagar i veckan? Om den får mineralfoder som innehåller lite salt.

100 gram av de flesta mineralfoder brukar ge mellan 10-15 gram salt. Granulerat mineral innehåller i regel mera salt än pelleterade.
Så 1-3 saltstenar bör räcka.

En kvinna berättade att hennes häst åt en salsten på 14 dagar, det tycker jag lät helt sjuk?

min hästs förra ägare sa att han inte kunde ha saltsten för han knaprade i sig den på några dagar :crazy:
(hos mej har han haft sten sedan jag köpte honom och det har inte varit några problem)

Har själv haft en sådan häst. Han fick salt i krubban tillslut.

Gamla foderhästen käkade nästan halva på två veckor. Vi bestämde att det inte kunde vara nyttigt och började ge löst i fodret vilket fungerade mycket bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Senast: Habina
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V