Hur länge blötlägga betfor?

Bonita4

Trådstartare
Hur länge kan man blötlägga betfor som är i en burk med lock i ett relativt svalt rum, innan det är "ohälsosamt" för hästen?

Sv: Hur länge blötlägga betfor?

Nu på sommaren så blötläger jag det så kort tid som möjligt. På vintern lägger jag morgon betforn i blöt på kvällen o kvällsbetforn på morgonen

Samma här, kan dock inte ge ngn exakt tid. Brukar sätta min med varmt vatten från vattenkokaren och ge när det har svalnat.

Lukta och smaka så vet du om det är ok. Beror givetvis på temperatur vilken ju skiftar även på sommaren.

rekommendationen är at det ska utfordras inom ett dygn

På sommaren kan du inte ha betfor i blöt så länge som ett dygn, det jäser en hel del i värmen o dessutom lär du få i mkr bakterier

Jag Blötlägger oftast min betfor innan jag hämtar in hästen (de dagar jag ska rida), så 1-2 timmar kanske mer.
Ibland blötlägger jag betforen över natten.

Vet inte vad som är rätt, alla säger så himla olika.
Vissa säger 12h andra 1h och vissa ett helt dygn ;)

På sommaren kan du inte ha betfor i blöt så länge som ett dygn, det jäser en hel del i värmen o dessutom lär du få i mkr bakterier

men om man sätter i betforen i ettsvalt/kallt rum kan det väl stå över natten? jag har allti hört att d ska stå i minst6 timmar så ja sätter morgonoch kväll o ger morgon o kväll (har en mager häst som stödfodras hela sommaren)

Det finns mycket "jag har hört" om just betfor men inte många som vet.
Enligt förpackningen från tillverkaren så beroende på om det handlar om snittsel eller pellets så är den rekommenderade blötläggnings tiden mellan 1 - 3 timmar och vatten mängden ska vara 3 gånger mängden betfor.

Nu på sommaren ska man nog vara lite försiktig men jag tror att dte är ok så länge man inte låter det ligga typ i mer än 15-20 timmar.
Jag gör tex morgon betfor på em/kvällen och låter det ligga över natten.

När det gäller den snitslade betforn står det på säcken att det bör blötläggas i minst 2 timmar om jag inte minns fel. Där står inget om hur länge det kan ligga i blöt innan det blir dåligt.

Jag tycker att 1-2 timmar är bäst, men även 5-7 timmar kan funka bra :) men det är väldigt olika också, på sommaren kan den svälla upp lika mycket på 30 min som på tre timmar på sommaren :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 693
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 985
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka