Hur länge blöta upp fodret?

Ebine

Trådstartare
Hur länge brukar ni blöta upp fodret åt era valpar? Har en Dobermann valp på 11 veckor snart 12. Han får mat 4ggr per dag. Tacksam för svar.

Jag menar alltså hur lång tid man blötar fodret åt hunden innan man börjar ge den torrt foder, tex. om man börjar ge den torrt foder vid 15veckors ålder osv. läste igenom det jag skrivit nu och såg att det kanske var svårt att förstå vad jag menade :crazy:

Jag ger min golden retrievervalp på 11 veckor torrt foder i vatten. Alltså jag häller vatten över torrfodret och serverar direkt. Då vet jag att hon får i sig tillräckligt med vatten.

Hon fick uppblött foder i början men, hon gillar det torra bättre och hon blir bättre i magen av torrt foder. Det fungerar bra.

Så gör jag oxå, mäter upp o häller i vatten. Men hur gamla ska dom vara när dom får torrt foder? Utan att hälla i vatten asså

Man kan nog ge dom helt torrt nu också om man vill men det är som sagt viktigt att hunden dricker ordentligt. Det är därför jag häller vatten över torrfodret innan jag ger. Uppfödaren till min valp ger sina vuxna hundar mat på detta vis också.

Om man ska ge torrt eller ej beror ju mest på att små valpar inte har mycket till tänder att tugga med, så då underlättar det att man blöter fodret. Valpen ska ju inte ha problem att äta sin mat.

Åh, en Dobbisvalp! :love:
Min Dobbistik fick torrt torrfoder ganska tidigt, hon var 8 veckor när jag köpte henne och jag blötte bara upp fodret i några dagar. Hon hade inga problem att tugga torrfodret. Hon fick välling också som valp och de första dagarna hällde jag det över torrfodret :d. Sedan serverade jag välling fram till hon var ungefär 6 månader, men alltid bredvid torrfodret.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 213
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka