Ang regelverket så skiljer det sig väldigt mellan inspektörer med. Men om den går helt ensam, utan sällskap av andra djur och inte har en människa som hänger med den hela tiden så är det inte okej en enda dag regelmässigt. Men inspektörerna här gav på samma fråga svaret "Vi kommer ju inte bry oss om ifall en häst går ensam några veckor och inte blir orolig av det, men skulle det t ex komma in en anmälan, vi kommer ut och hästen går ensam så kommer djurägaren ju åläggas att skaffa sällskap".
Jag tycker det är extremt beroende på häst. Nyanländen häst skulle jag INTE ha ensam alls utan lösa på annat vis. Befintlig häst som är cool med att vara själv ser jag inga problem med att ha ensam några veckor - upp till en månad om det finns en "legitim anledning" i botten och meningen är att problemet ska åtgärdas. Tvärtom kan jag i sådana fall tycka att ensam i 2 v och sen kommer kompisen hem (om den t ex står på djursjukhuset), eller den får en ny permanent kompis är bättre än att "hatta" med att ensamhästen ska byta stall i 2 v eller få en kompis för två veckor och sen få tillbaka sin gamla/få sin nya permanenta. Men som sagt det är inte i linje med lagen.
När jag haft två som varit coola med att vara ensam har jag låtit de vara ensamma om t ex den andra hästen åkt på kurs eller stått på klinik. Den jag hade som INTE var okej alls med att vara ensam - då köpte jag en tredje häst för att se till att situationen aldrig uppkom.
Jag har två hästar nu, och kommer att ta bort den ena inom en hyfsat snar framtid. Redan när de började luta åt stor risk att ta bort började jag fundera på "en plan". Jag var inte säker på om jag skulle vilja köpa en ny, stalla in den som blev kvar någon annanstans eller för den delen göra mig av med den andra med och skita i det här med hästar. Samtidigt kunde ju inte den som blev kvar gå ensam tills jag först bestämt mig och sen t ex hittat en ny, kan ju ta skitlång tid. Jag tyckte iofs inte det skulle vara lyckat med ny kompis i 2- 3 v och sen hittat en ny och så köpa den och kompisbyte. Men under förutsättningarna var det ändå bättre än alternativet. Så jag pratade med en kompis, och fick löfte att om situationen uppstod fick jag låna hennes valack tills vidare. Och den kunde "komma på dagen" den dag det var dags.
Nu kommer det troligen inte behövas, då jag fick en förfrågan om att ta emot en ponny här och tackade ja till det. Som alltså kommer innan någon häst tagits bort. Så sen när jag får ta bort den ena kommer de vara två kvar. Känns positivt att det är lite överlappning dessutom.
I TS sits skulle jag hyra in på bete någonstans alt ta in betesinackordering. Helst för hela säsongen, men annars så tills vidare, tills nya hästen hittats. Skulle INTE under några omständigheter ha ensamt ens en vecka. Det är stor nog omställning för en ny häst att byta ägare och miljö, den behöver inte vara "helt ensam ivärlden" också. Är man rädd för skador osv kan man ju ha den i en egen hage men bredvid andra hästar - men helst tycker jag de ska gå tillsammans med minst en kompis.
Går det inte vänta med att ta hem den redan köpta, att den står kvar där den står i sin invanda miljö med sina kompisar men du betalar för det, och sen när du hittat nr 2 tar hem båda samtidigt?