Hur länge är ok att ha ensam häst?

sten

Trådstartare
Om man ska köpa två hästar så är det ju svårt att hitta båda två exakt samtidigt. Oftast hittar man väl den ena först och sen kan det ju dröja allt från några dagar till veckor innan man hämtar nästa häst.

Hur gör man då med hästen som kommer först till gården?
Hur länge är det ok att den går ensam? Några dagar? Veckor? Eller inte alls?

Hur löser man det bäst?

Jag har mailat jordbruksverket också men de kan inte ge något riktigt svar utan säger att det bedöma från fall till fall, beroende på hur påverkad hästen är av ensamheten.

Det finns ju ingen regel som specificerar exakt tid. Jag hade dock personligen aldrig övervägt att köpa en häst som ska gå ensam första dagarna/veckorna/tiden öht utan isåfall hyrt in den hos ngn eller lånat sällskap. Kan bli oerhört jobbigt med en helt ny häst som kommer till ett helt nytt ställe och inte en enda häst finns där utan den ska gå ensam i ny hage osv. I många fall skulle jag säga att det inte ens går utan att hästen stressar upp sig eller blir otroligt olycklig.

Bästa är nog att hyra in den eventuellt vänta med att hämta hem den innan den andra hästen är funnen. Nu på sommaren är det ju lite lättare att hitta ett tillfälligt bete eller så att ha hästen på tills man hittat den andre.

Jag lånade en ponny som bara skulle gå i hagen och skrota över vintern.

På så vis kunde jag ta hem min när det passade mig och kunde hämta hem båda två på samma gång. Och under tiden den var lånad så hittade jag de andra. Annars hade jag lämnat iväg min på ungstobete så länge. Tog hem de i oktober och han skulle lämnas tillbaka i maj.

Om man ska köpa två hästar så är det ju svårt att hitta båda två exakt samtidigt. Oftast hittar man väl den ena först och sen kan det ju dröja allt från några dagar till veckor innan man hämtar nästa häst.

Hur löser man det bäst?

Jag har mailat jordbruksverket också men de kan inte ge något riktigt svar utan säger att det bedöma från fall till fall, beroende på hur påverkad hästen är av ensamheten.

För mig absolut max en dag..Hästar ska ha artfränder i sin närmiljö för att må bra.

Lagen säger väl numera att enda undantaget är om den trivs med annat sällskap? I mina ögon kan man inte förutse sånt med en ny häst utan det måste isf provas, när man lärt känna hästen..Så jag säger absolut att den ska ha sällskap ganska omgående..
Själv hoppas jag på förbud mot att hålla hästar ensamma..enda undantaget för mig är om en häst insjuknar eller avlider att en häst går ensam ett tag. Men ett litet tag..max ett par dagar innan man måste hittat en lösning.

Varför kan inte hästarna ankomma samma dag? Allra bästa är ju om man pratar med säljare och finner en lösning där häst nr 1 kan stå kvar tills dess att häst nr 2 är köpt så kan man se till att båda kommer samtidigt. Ur säkerhetsaspekt borde det vara lämpligast också..en ny häst på ett nytt ställe helt ensam känns inte optimalt.

Senast ändrad:
När min kommer hem igen, kommer jag låna en av grannens hästar tills sällskapet anländer. Och då kommer han ändå hem, dvs, inget nytt ställe med nya människor.

Häst själv är inte ok. När min for, så knatade jag hem med sällskapshästen samma kväll, det blev sent då de som skulle hämta fick strul med finkan, så vi 02 började vi knata en mil i smällkalla vintern. Men han slapp stå själv :)

Jag tycker max ett dygn. Inte längre än så. Det är ingen bra början att hästen ska vara ensam på ett helt nytt ställe. Man får ju tänka på vad det är för slags djur och en häst behöver verkligen sina artfränder.

När vi tog hem hästarna hit första gången så hade jag en på prov och min dotter skulle ha den hästen vi hade haft på deltidsfoder hemma hos ägaren innan på foder så de kom med bara några minuters mellanrum då ägaren till foderhästen var snäll och körde hem foderhästen medans vi hämtade min häst. Det kändes bra för då kom de på samma gång och kunde stå inne och lära känna varandra den kvällen och natten innan vi släppte ihop dem dagen efter.
När foderhästen sedan lämnades tillbaka så hämtade vi den nyinköpta hästen samma dag.
När min häst sedan dog så trodde vi att den andra hästen skulle klara sig några dagar för han var ganska självständig och hade bott här ett tag då men det gick inte alls. Han bara sprang fram och tillbaka i hagen och gnäggade. Han åt inte och mådde jättedåligt så jag lånade en liten shettis av en snäll bukefalist som fick bo här tills jag hittade min nuvarande häst en månad senare.
När sedan den andra hästen dog hade jag redan ordnat så att jag fick låna en shettis så hon kom bara någon timme efter att han hade dött.
Sedan hade jag en på prov och det visade sig att hon var riktigt elak mot mitt sto så hon fick åka hem efter provmånaden och vi hämtade den nya hästen samma dag.

Det brukar ju inte vara omöjligt att låna en häst ett kortare tag och om det inte går så får man helt enkelt vara beredd att betala den gamla ägaren för att hästen ska få stå kvar några veckor eller hyra in den någonstans för jag tycker inte alls att det är okej att ha hästar gåendes ensamma. Man får fixa och trixa lite men det brukar gå att få ihop det om man verkligen anstränger sig och hör runt.

För mig absolut max en dag..Hästar ska ha artfränder i sin närmiljö för att må bra.

Lagen säger väl numera att enda undantaget är om den trivs med annat sällskap? I mina ögon kan man inte förutse sånt med en ny häst utan det måste isf provas, när man lärt känna hästen..Så jag säger absolut att den ska ha sällskap ganska omgående..
Själv hoppas jag på förbud mot att hålla hästar ensamma..enda undantaget för mig är om en häst insjuknar eller avlider att en häst går ensam ett tag. Men ett litet tag..max ett par dagar innan man måste hittat en lösning.

Varför kan inte hästarna ankomma samma dag? Allra bästa är ju om man pratar med säljare och finner en lösning där häst nr 1 kan stå kvar tills dess att häst nr 2 är köpt så kan man se till att båda kommer samtidigt. Ur säkerhetsaspekt borde det vara lämpligast också..en ny häst på ett nytt ställe helt ensam känns inte optimalt.

Jag har aldrig sagt att det inte går att hämta dem samma dag.
Däremot har jag inte hittat nån häst ännu och det kan ju ta tid att hitta två som passar oss bra.

Självklart ska jag försöka lösa det så bra som möjligt. Kan ev ha ena hästen hos en granne tills den andra kommer.
Jag ville mest höra folks åsikter i ämnet, samt tips på hur man kan lösa det.

Vad gäller lagen så är det fullt tillåtet att ha en häst helt ensam om den inte visar några tecken på att må dåligt av det.

Har man otur hittar man en häst som inte klarar av att vara själv, när den flyttat. Då är man ju tvungen att ha sällskap, om man inte vill ha en häst som river stallet och går genom hagen.

Jag hade valt att stalla upp häst 1 hos någon annan till häst 2 är fixad.

Hur löser man det bäst?

Jag skulle försöka att inte ha den ensam alls, utan planera att ta hem hästarna samtidigt, kanske ev. låna in häst eller stalla in den första hästen hos bekant. Men det är ju ett dilemma.

Säger som övriga, försök stalla upp häst nr 1 hos grannen tills häst nr 2 kommer hem. Annars tror jag du får en väldigt olycklig häst som kommer stressa mycket och riva stallet och rymma ur hagen.

Jag har aldrig sagt att det inte går att hämta dem samma dag.
Däremot har jag inte hittat nån häst ännu och det kan ju ta tid att hitta två som passar oss bra.

Självklart ska jag försöka lösa det så bra som möjligt. Kan ev ha ena hästen hos en granne tills den andra kommer.
Jag ville mest höra folks åsikter i ämnet, samt tips på hur man kan lösa det.

Vad gäller lagen så är det fullt tillåtet att ha en häst helt ensam om den inte visar några tecken på att må dåligt av det.

Jag skrev min åsikt i ämnet.
Och jag ställde frågan om varför hästarna inte kan anlända samtidigt iom frågeställningen om en häst klarar sig ensam ..eftersom att det blir bara otroligt krångligt att låta hästarna anlända med dagar eller veckors mellanrum, mycket säger att det även är en risk i sig att häst nr 1 blir orolig och skadar sig själv eller sin omgivning.

Och ja precis som du säger - enda undantaget är om den inte mår dåligt vilket också är svårt att förutsäga spec vid ny ägare och ny miljö.., så hästsällskap i form av hästkompis/ar, de förutsättningarna ska iaf finnas från början eftersom att man i förväg inte kan säga om den kommer att trivas ensam eller ej.

Alternativen är då att stalla in ena hos någon som har sällskap tills nr 2 kommer eller att man ser till att de kommer samma dag, absolut senast med någon dags mellanrum.

Senast ändrad:
Så egentligen i denna frågeställning skulle jag vilja säga att det inte är ok att hålla hästen ensam.

Hade jag varit i samma situation hade jag troligen skaffat första hästen, stallat in den hos någon och där jag kommit överens med stallägare att jag fick ta dit häst nr 2 där hästarna kan gå ute dygnet runt ett tag utan vindskydd vid ok väder och spärrat av hagen i 2 delar där hästarna får gå brevid varandra. Ställt i ordning hemma och sen flyttat hem hästarna.
På så sätt hinner man ju lära känna hästarna och avgöra om man trivs med bägge hästarna - gör man mot förmodan inte det finns det ju utrymme för att sälja den man inte trivdes med utan att slussa sig själv och hästar fram och tillbaka i onödan.

Senast ändrad:

Hur löser man det bäst?

En ny häst på nytt ställe skulle jag inte lämna ensam alls. Och jag som säljare skulle inte sälja till dig om den skulle stå ensam. Däremot skulle jag gärna vänta och ha kvar den ett tag så du hann skaffa en till. Ett annat alternativ är att hyra stallplats i väntan på att du hittar häst nr 2.

Det är en väldigt dum utformning av lagen tycker jag. Hur exakt ser man egentligen om en häst mår dåligt eller inte av att stå ensam. Det är ju självklart kan man tycka att en häst vill och behöver andra hästar runt omkring sig på ett eller annat sätt. Dom är ju flockdjur och det kommer aldrig att försvinna ur dom.

Ny häst ensam är väl inget att rekommendera eftersom du inte vet hur den nya hästen reagerar.

Min häst har stått ensam i perioder, jag har inga problem med det alls utan hittar hellre en långsiktig lösning än lånar någon tillfälligt och byter hästar ofta. Min är väldigt osäker med andra hästar och funkar utan problem själv. Han visade tydligt att han mådde bättre ensam än med sällskap han inte trivs med. Hellre då lägga ner lite möda på att hitta rätt sällskap tycker jag.

Men som sagt, min häst känner jag sedan lång tid tillbaka. Jag vet att han varken rymmer ur hage eller box och matvägran är väldigt kortvarig och har enbart positiv inverkan på hullet... ;-) En ny häst är läget helt annorlunda med!

Ang regelverket så skiljer det sig väldigt mellan inspektörer med. Men om den går helt ensam, utan sällskap av andra djur och inte har en människa som hänger med den hela tiden så är det inte okej en enda dag regelmässigt. Men inspektörerna här gav på samma fråga svaret "Vi kommer ju inte bry oss om ifall en häst går ensam några veckor och inte blir orolig av det, men skulle det t ex komma in en anmälan, vi kommer ut och hästen går ensam så kommer djurägaren ju åläggas att skaffa sällskap".

Jag tycker det är extremt beroende på häst. Nyanländen häst skulle jag INTE ha ensam alls utan lösa på annat vis. Befintlig häst som är cool med att vara själv ser jag inga problem med att ha ensam några veckor - upp till en månad om det finns en "legitim anledning" i botten och meningen är att problemet ska åtgärdas. Tvärtom kan jag i sådana fall tycka att ensam i 2 v och sen kommer kompisen hem (om den t ex står på djursjukhuset), eller den får en ny permanent kompis är bättre än att "hatta" med att ensamhästen ska byta stall i 2 v eller få en kompis för två veckor och sen få tillbaka sin gamla/få sin nya permanenta. Men som sagt det är inte i linje med lagen.

När jag haft två som varit coola med att vara ensam har jag låtit de vara ensamma om t ex den andra hästen åkt på kurs eller stått på klinik. Den jag hade som INTE var okej alls med att vara ensam - då köpte jag en tredje häst för att se till att situationen aldrig uppkom.

Jag har två hästar nu, och kommer att ta bort den ena inom en hyfsat snar framtid. Redan när de började luta åt stor risk att ta bort började jag fundera på "en plan". Jag var inte säker på om jag skulle vilja köpa en ny, stalla in den som blev kvar någon annanstans eller för den delen göra mig av med den andra med och skita i det här med hästar. Samtidigt kunde ju inte den som blev kvar gå ensam tills jag först bestämt mig och sen t ex hittat en ny, kan ju ta skitlång tid. Jag tyckte iofs inte det skulle vara lyckat med ny kompis i 2- 3 v och sen hittat en ny och så köpa den och kompisbyte. Men under förutsättningarna var det ändå bättre än alternativet. Så jag pratade med en kompis, och fick löfte att om situationen uppstod fick jag låna hennes valack tills vidare. Och den kunde "komma på dagen" den dag det var dags.

Nu kommer det troligen inte behövas, då jag fick en förfrågan om att ta emot en ponny här och tackade ja till det. Som alltså kommer innan någon häst tagits bort. Så sen när jag får ta bort den ena kommer de vara två kvar. Känns positivt att det är lite överlappning dessutom.

I TS sits skulle jag hyra in på bete någonstans alt ta in betesinackordering. Helst för hela säsongen, men annars så tills vidare, tills nya hästen hittats. Skulle INTE under några omständigheter ha ensamt ens en vecka. Det är stor nog omställning för en ny häst att byta ägare och miljö, den behöver inte vara "helt ensam ivärlden" också. Är man rädd för skador osv kan man ju ha den i en egen hage men bredvid andra hästar - men helst tycker jag de ska gå tillsammans med minst en kompis.
Går det inte vänta med att ta hem den redan köpta, att den står kvar där den står i sin invanda miljö med sina kompisar men du betalar för det, och sen när du hittat nr 2 tar hem båda samtidigt?

Exakt så är det, finns inget facitsvar. Du kan få hem en häst som inte är särksilt intresserad av andra hästar och inte tycker det är något problem att vara ensam. Eller så kan du få hem en häst som är 110% hysterisk om den lämnas ensam i 2 minuter.....

Eftersom du inte vet hur hästen kommer reagera skulle jag råda dig att utgå från att den inte kan vara ensam och försöka få hem båda samtidigt eller stalla upp hos granne ed.

Jag hade min ponny inackorderad och ville ha henne hemma på gården. Köpte en till ponny och ställde in honom i en box på gården och åkte direkt och hämta min andra. Det tog kanske 1tim totalt innan hon också var på plats. Det var på gränsen, speciellt eftersom jag inte "kände" den nya hästen och inte visste hur han skulle reagera. Självklart var det en människa kvar med honom, men det är på gränsen till vad jag tycker är ok.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 879
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?