Hur länge är matlådan fräsch?

Fibusen

Trådstartare
Blev alldeles för mycket mat lagat idag så blev två matlådor över, jag jobbar i morgon torsdag och fredag, bör jag frysa in fredagens matlåda, eller kan jag förvara den i kylen tills dess? Maten gjordes i eftermiddags och den ena ska ätas fredag lunch.. Är kyckling i, vilket gör att jag nojjar lite.

Skulle inte ens funderat.

Händer ofta att jag gör nån form av mat som äts hela veckan. Jag varierar tillbehör och grönsaker elelr äter exakt samma. Det blir lite olika.

Ota gör jag mat på kvällen som står framme under natten och packas först nästa dag.

Jag som är manisk rädd för matförgiftning... :o Eller ja, det handlar ju i grunden om emetofobi.

Jag brukar alltid frysa all mat direkt förutom den jag ska ha tills dagen efter (så jag är ingen mat-kastare! :p) men nu blev det två matlådor och två jobbdagar på raken och kändes lite onödigt att frysa för ett dygn. Om nån mer hade tvekat så hade den ena åkt in i frysen, men ni verkar eniga om att det är ok! :up:

Om all mat är ordentligt upphettad låter jag den gärna stå och svalna över natten, för att sedan förvara den i kylskåp och äta av i 3-4 dagar. Däremot skulle jag inte låta en matlåda innehållande både lagad mat med proteinkälla och ej tillagade grönsaker ligga mer än absolut max två dagar.

Blev alldeles för mycket mat lagat idag så blev två matlådor över, jag jobbar i morgon torsdag och fredag, bör jag frysa in fredagens matlåda, eller kan jag förvara den i kylen tills dess? Maten gjordes i eftermiddags och den ena ska ätas fredag lunch.. Är kyckling i, vilket gör att jag nojjar lite.
Jag hade inte ens funderat över det alls. Jag förvarar tillagad mat i kylskåpet i 3-4 dagar utan problem. Däremot försöker jag vara snabb på att kyla ner maten och få in den i kylskåpet så fort som möjligt.

Förstår knappt frågan. Det är klart du kan äta den om den stått i kylen i två dagar :)! Jag gör ofta matlådor som håller i flera dagar. Lagar mao inte varje dag men då jag lagar blir det för flera dagar.

Min regel är 4 dagar, har/har haft emetofobi(lång historia tsm med ätstörning) och efter de 4 dagarna får sambon lådan, han blir jätteglad :D

Men jag VET att det inte är någon fara på en hel vecka egentligen, men jag kan bara inte.

Klarar inte av att lämna mat ute på natten, det är snuskigt

Min regel är 4 dagar, har/har haft emetofobi(lång historia tsm med ätstörning) och efter de 4 dagarna får sambon lådan, han blir jätteglad :D

Men jag VET att det inte är någon fara på en hel vecka egentligen, men jag kan bara inte.

Klarar inte av att lämna mat ute på natten, det är snuskigt

Det är snuskigt på riktigt.
Bakterier frodas friskt i ljummen mat. Snabb nedkylning är a och o.

Det är snuskigt på riktigt.
Bakterier frodas friskt i ljummen mat. Snabb nedkylning är a och o.
Jag är snuskig på riktigt! Kyler nog faktiskt aldrig mat i kylskåpet, utan låter den stå framme tills den har svalnat, sedan ställer jag den i kylen. Har blivit (tror jag) matförgiftad en gång i mitt liv. Av en bönburgare på Max. Aldrig varit magsjuk.

Jag är snuskig på riktigt! Kyler nog faktiskt aldrig mat i kylskåpet, utan låter den stå framme tills den har svalnat, sedan ställer jag den i kylen. Har blivit (tror jag) matförgiftad en gång i mitt liv. Av en bönburgare på Max. Aldrig varit magsjuk.

Det viktiga är att maten värms ordentligt.
Jag skulle dock inte låta mat stå i rumstemperatur. Läst för mycket livsmedelslära för det :p

Jag har dessutom viss mat som jag är försiktigare med. Ris vill jag helst äta upp nästa dag, och jag skulle tänka likadant med skaldjur. Men annars kör jag med 3-4 dagar. Sedan brukar det vara uppätet av människor och hund ändå....:D

Jag vet ju att det funkar att äta i upp till en vecka i kyl och låter lätt resten av familjen göra det. Min personliga gräns går dock vid max 2 dagar sen mår jag illa av tanken på att äta det. Min man "retar" mig lite ibland för att jag är så känslig men å andra sidan tar han det ju gärna själv.
Jag har dock svårt att äta hos andra med eftersom jag inte vet hur gammal maten är. Tvingar oftast i mig det av artighet...

Köttet för sig och det andra för sig - så håller det sig bättre!
Lite vinäger på förbättrar läget lite till.

Mina storkok brukar vara färdiga vid 22-tiden på kvällen, och då orkar jag helt enkelt inte sätta igång med kallvattenbad och greja. Att ställa in en het gryta i kylen så att temperaturen där inne går upp och förstör alla kylvaror är ju inte heller någon höjdare ut livsmedelssäkerhetsynpunkt.
Egentligen borde man väl sätta igång med matlagningen tidigare så att man orkar ägna sig åt nedkylning före läggdags, men det kräver mer planeringsförmåga och självdisciplin än vad jag besitter. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Mat Varit sugen på en korv och potatisgryta jättelänge, tog fram en korv i går morse för planen var att jag skulle äta det till middag i...
Svar
12
· Visningar
3 482
Senast: Blyger
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 068
Senast: Korven
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama