Hur länge är föl "föl"?

K

kitty

Hur länge brukar fölperioden hålla i sig? Typ att dom stegrar sig i boxen eller hoppar och stutsar när man går med dom. När kan man börja kräva att dom ser oss som ledare. hur lägger ni upp träning och hantering från föl upp till 3 år?

Sv: Hur länge är föl "föl"?

Hur länge brukar fölperioden hålla i sig? Typ att dom stegrar sig i boxen eller hoppar och stutsar när man går med dom. tycker att föl ska få vara föl så länge de går i alla fall till dom e 5-6 mån sen e dom unghästar. Dock så tycke rjag inte att unghästar ch föl ska få hoppa å studsa mer än vuxna hästar. man måste sätta lite regler redan från början.

När kan man börja kräva att dom ser oss som ledare. Det såg jag till redan vid födseln att min kille såg mj som en ledare men en rolig ledare det måste man ju alltid i början låta dom tänja på gränser.. Doch när mina föl e 1 mån leds dom som de vuxna och blir borstade mm som de vuxna ingen säg behandlig där.

hur lägger ni upp träning och hantering från föl upp till 3 år?
Nu e min kille 5 ½ mån. Han kan vara själv i hage/stall, bli ledd både själv och med sällskap i skogen, följa med osm hand häst vid ridning, Vara uppbunden, bli lastad å åka släp, gå med olika hästar mm.

planen e att han ska kastreras i vinter någon gång även om jag inte tror det kommer behövas för han e cool lugn =) men de e alltid säkrast eftersom han går med 2 ston å 1 valack. sen till nästa sommar blir de BETE för hela slanten. Sen på vintern blir det träns invänjning och som 1½ - 2 åring och det börjars med tömkörning lite smått. sen blir det bete som 2 åring och efter betet börjar jag med inridningen..

När hästen är 3 år ska den gå att rida i alla gångarter rakt fram och kunna start å stopp. Sen rids hästen kanska 1-2 ggr/vecka våren som 3 åring å sen e de bete igen som 3 åring för att smälta allt. Efter det börjar alvaret. Dock så tänker jag skynda långsamt efter de så dom ej blir överansträngda eller tycker de e tråkigt. Sen rider jag ALLTID in mina hästar i skogen. Skrittar å kollar gas å broms i en hage sen rider jag ut med en äldre häst som drag hjälp för då får man bäst bjudning =)

där har du mina åsikter å planen för min lille kille

Jag känner överhuvudtagit inte igen det du skriver. Har aldrig haft en fölunge som har stegrat sig i boxen, eller emot mig.
Att gå i grimma och vara ledvan, är det första mina föl får lära sig.
Är fölet till freds med lekkamrater, utevistelse samt foder, så har jag svårt att tro att fölet i från sig själv skulle stegra sig, utan det är en form av protest.

Föl får inte bråka när man leder oavsett hur gamla de är.

Stegra i boxen tolererar jag inte heller, skulle det hända så petar jag på dem uppifrån med en pisk som jag sticker in så att de liksom reser sig upp och känner den direkt och då slutar omedelbart. Har bara hänt när man ensamtränat dem i början och då säger jag såklart till direkt så beteendet inte befästs.

Du ska vara fölets ledare från början. Allt man låter fölen hålla på med när de är små är ju sånt som kan bli farligt när de växer och blir tunga djur. Man ska inte tolerera några felbeteenden man inte kan acceptera att en vuxen häst gör. Men självklart måste man ju se vad som är att fölungen inte är mogen att lära sig och vad som är rimligt. ALLT kan de ju inte kunna direkt.

Jag lägger upp utbildningen ungefär såhär:

0-6 mån: Vänjas vid grimma, ledas, verkas, borstas, åka transport nån gång, ha täcke eller filt över ryggen.

6mån-1 år: Fortsätta som ovan, kunna gå promenad vid hand till mer än till och från hagen. Lösgaloppera i ridhus om det inte är så mkt egen aktivitet i hagen.

1-2 år: Tränsvänjas, gå som handhäst, tömköras, vänjas vid benskydd, såsmåningom sadel. Promeneras vid hand med och utan sällskap. Löshoppas lite.

2-3 år: Hängas på, sittas på, ridas lätt i alla gångarter. Kunna med sällskap ridas ut i naturen. Löshoppas och tömkörs. Förbereds för 3-års även om man inte startar. Ska gå att lasta och åka med utan problem.

Hon har aldrig stegrat sig mot mig utan när jag tar ut den andra hästen i hagen så får hon panik. Hon har bara varit här i ett par veckor och känner sig antagligen lite otrygg här än. Hur har ni lärt era föl att gå själva i hagen. Risken finns ju att dom springer igenom stängslet.

Jag låter inte ett föl gå ensam i hagen, utan den har hästkompisar tills den blir såpass stor att den är redo för att stå ensam om behov finns.

Min häst fick lära sig stå i egen hage som åring då hon skadade sig. Men som föl hade hon alltid sällskap.

Hon går inte med sin mamma. Kom till mig när hon var 6 månader, är snart 7 månader.

Känner igen det du beskriver med att fölet stegrar sig i boxen. Jag fick hem mitt föl för en vecka sen. Hon stegrar sig också när jag tar ut det andra stoet. Jag säger till henne bestämt sen tar jag ut henne när hon inte reser sig. Så hon lär sig att gott uppförande lönar sig. Hon har även försökt gå på mig vid boxdörren för att få komma ut. Igår vände jag baken till och skrek till som ett sto. Och det funkade kanon. Idag kom hon fram till boxdörren men stannade vid mig. Ger du bara ditt föl tid, är konsekvent och behåller lugnet så löser det sig automatiskt. Lycka till.

Jag tillåter inte att mina föl hoppar och studsar när jag går med dem. Det lär de sig på en gång liksom att ha respekt för människan.

Att ditt föl beter sig som det gör tror jag beror mycket på flytten. Kanske är det för tidigt att vänja av vid sex månader?

Jag skulle absolut inte lämna ett sånt litet föl ensamt i hagen! Det måste få bli tryggt i sin nya miljö innan du kan utsätta det för sådana trauman.

Hur länge brukar fölperioden hålla i sig? Typ att dom stegrar sig i boxen eller hoppar och stutsar när man går med dom. När kan man börja kräva att dom ser oss som ledare. hur lägger ni upp träning och hantering från föl upp till 3 år?

Egentligen så bygger ju hela hanteringen av föl på att fölet ska känna sig tryggt och ha förtroende för människorna runt om sig. Gör fölet det så bråkar det inte heller om man inte begär för mycket av dem. Det är babyhästar det handlar och precis som med småbarn som också är snälla och trevliga så länge det är kul och sätter sig på tvären när det blir jobbigt och tråkigt.

Men hur gör ni rent praktiskt om fölet bråkar då man leder det? Mitt stoföl är världens snällaste men har gått i sjukhage sedan hon var 2 månader (nu 5) och är ofta frustrerad då man leder henne, hon vill ju busa! Hur gör ni då om de hoppar, stegrar o busar?

Kort grimskaft, armbågen i bringan och går några steg, stannar, går några steg till. Fokus på mig och inte på att fladdra runt.

Jag rycker lite i grimskaftet, stannar, och säjer till. Hittills har jag bara behövt göra det ett par gånger och sen har fölen lärt sig.
Deras mamma är extremt lättlärd, vet inte om de ärvt det efter henne?

Jag har inte haft de problemen men eftersom jag använder långt grimskaft skulle jag troligtvis bara fortsätta gå och totalt ignorera beteendet. Sedan massor av beröm när han sköter sig.

Om man är osäker på hur sträng man kan vara mot fölen så är ett tips att kolla in hur mamman behandlar sitt föl. Det säger en del om hur mogna fölen är. T ex så nonchalerar mamman det lilla fölets små bett, hopp och bakutsparkar i hennes riktning. Vartefter fölet utvecklas och blir äldre så märker man att hon blir strängare med vad som går an. Vid ca 5 månader kräver de flesta ston respekt av sina barn. De blir åthutade av mamman, eller annat vanligtvis "snällt" och mammigt sto i flocken, om de inte sköter sig. Då med en sur min och ett litet bett t ex. Men så fort fölet visar sin respekt genom att vika undan så är allt OK igen och de kan t ex ställa sig och klia, dia eller liknande.

Ett sto går aldrig undan för ett föl. Det ska inte heller du göra! Ta initiativet och flytta undan fölet om det är för närgånget på dig.

Kort sagt var ungefär lika sträng som stoet är. Det brukar bli bra! :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit