Sv: Hur länge är föl "föl"?
Föl får inte bråka när man leder oavsett hur gamla de är.
Stegra i boxen tolererar jag inte heller, skulle det hända så petar jag på dem uppifrån med en pisk som jag sticker in så att de liksom reser sig upp och känner den direkt och då slutar omedelbart. Har bara hänt när man ensamtränat dem i början och då säger jag såklart till direkt så beteendet inte befästs.
Du ska vara fölets ledare från början. Allt man låter fölen hålla på med när de är små är ju sånt som kan bli farligt när de växer och blir tunga djur. Man ska inte tolerera några felbeteenden man inte kan acceptera att en vuxen häst gör. Men självklart måste man ju se vad som är att fölungen inte är mogen att lära sig och vad som är rimligt. ALLT kan de ju inte kunna direkt.
Jag lägger upp utbildningen ungefär såhär:
0-6 mån: Vänjas vid grimma, ledas, verkas, borstas, åka transport nån gång, ha täcke eller filt över ryggen.
6mån-1 år: Fortsätta som ovan, kunna gå promenad vid hand till mer än till och från hagen. Lösgaloppera i ridhus om det inte är så mkt egen aktivitet i hagen.
1-2 år: Tränsvänjas, gå som handhäst, tömköras, vänjas vid benskydd, såsmåningom sadel. Promeneras vid hand med och utan sällskap. Löshoppas lite.
2-3 år: Hängas på, sittas på, ridas lätt i alla gångarter. Kunna med sällskap ridas ut i naturen. Löshoppas och tömkörs. Förbereds för 3-års även om man inte startar. Ska gå att lasta och åka med utan problem.