hur långa tyglar?

L

lundborg

jag tyckertyglarna känns för långa, för de släpar i backen. Tips?
finns det någon regel för hur långa de ska vara, eller kan man korta av dom lite?

hälsn tygelvabblaren

Sv: hur långa tyglar?

Släpar tyglarna i marken så är de nog lite för långa, men det ordnar du ju lätt genom att kapa av dem till lagom längd ( så att de inte släpar) På en normalstor häst så tycker jag om 8 fot ( 240 cm) , inte kortare än 210 cm, men har du en liten häst så blir ju det för långt. fram med en vass kniv!

jag har ju en liten häst ;) (arab) så nu ska jag ta fram morakniven ikväll och kapa en bit.( på tygeln förståss:rofl: )

Usch alla tyglar är för korta för mig :(
Mina favorit tyglar är 9fot 270cm o jag hittar bara 240 på nätet nu när jag behöver ett par till, ingen som har ngr till salu (mörkbruna)

Jag skulle nog bara göra en knut i ändarna...ifall man en dag skulle få en större häst....;)
Så blir det lite tyngd på dom oxå...
Men det är jag det...smålänning som man är...vill inte förstöra nåt, som kanske en dag går att använda...:D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
731
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur