Hur långa tävlingsdagar är OK???

Texaz

Trådstartare
Hur länge är ni beredda på att vänta på start?

Var anmäld till en tävling där startanmälan skulle ske innan kl 8 för fm-ekipage. Av olika anledningar strök jag mig.

Hade redan innan insett att jag skulle starta TIDIGAST kl 11, alltså några timmars väntan innan det ens var aktuellt med uppvärmning... Lång väntetid mellan klasserna med, ändå var jag endast anmäld till Fm klasser, vilka slutade ca 16.30...

HUR lång tid är det försvarbart att en tävling tar??? Tänker både på funktionärer, ryttare och hästar.

Bör man maximera antalet starter? Vet att det görs inom hopp och dressyr.

Det är DYRT att arrangera tävlingar, men var/hur sätter man gränsen?

Hur ser ni på det?

Sv: Hur långa tävlingsdagar är OK???

Hur ska jag spalta upp det...?

Om jag jämför med dressyr, som jag också tävlat. Där är det ingen anmälan i sekretariatet: man förväntas dyka upp till sin/a klass/er. Om man inte gör det utan att avanmäla, får man betala straffavgift.
Detta innebär att ryttaren väljer i hur god tid man vill komma.
Det kanske är bättre?
Senaste dressyrtävlingen jag red, hade 35 startande i klassen. Inte jättekul att vänta på prisutdelningen för dem som startade tidigast (jag startade ganska tidigt men var på det klara med att jag inte skulle bli placerad, så jag kunde åka ganska snart efter min ritt).

Om man är anmäld till någon klass där det krävs vet.besiktning krävs förstås att man är på plats på utsatt tid. Och veterinären är ju en ruskig kostnad för klubbarna, så jag förstår att man inte vill ha öppen tid hela dagen av kostnadsskäl.

Om det är många ekipage/starter mellan de starter ekipage är anmält till, kan man knappast lasta arrangören för. Det får man nog värdera vid anmälan: ser klassordningen ut så att jag kan anmäla till en, två eller flera klasser utifrån hur lång dag jag kan tänka mig?

Jag hade inte anmält mig till en tävling om man måste startanmäla sig på morgonen & sen
inte veta hur länge man måste vänta på de flesta tävlingar jag har varit på
brukar det vara att man måste göra det 1h innan sin klass.
Anmält & betalt har man ju redan gjort.

Så länge funktionärer finns att byta ut och liknande så tycker jag dagarna får va så långa som helst ( meeting) . Detta gör att man kan få in fler ryttare, fler typer av klasser etc. Utomlands kör de de stora tävlingarna iprincip dygnet runt.

Detta kräver dock en bra organisation, tydliga tider, hästar mestadels uppstallade på tävlingsplatsen, dygnet runt öppna restauranger osv.

Om en startlista kan ges ut och lite riktlinjer om hur lång tid varje start i alla grenar kan tänkas ta (om det flyter på) så tyckr ejag man ska anamma den klassiska ridningen där man ansvarar själv för sitt uppdykande och startanmälan.
Antar att det syftas på tävlingen som gick i söndags i strängnäs?
Startanmälde mig innan 12.00 som reglerna säger. Min första start var 18,10 = häst i transporten eller vandrandes onmkring i grimma i nästan 6timmar.
Detta är ju dock inte nått problem vi haft förut - har ju varit tvärtom där vi har haft för få anmälningar och hela tävlingen behövts ställas in.

Men ett max antla kan vara bra att ha med sig till framtida tävlignar samt ev flexibel staranmälningstid.

På våra (SWR) tävlingar sätter vi alltid (så länge jag vart med iaf) startanmälan senast en timme före start. Bor man nära eller har någon bekant på plats kan man ju stanna hemma tills det är nästan dags.. Dock har vi aldrig exakta tider när klasser startar, men vi försöker komma ut med åtminstone hur många starter det är i varje klass. Vi får dock in ofantligt många efteranmälningar på plats.

Sätta ett max antal startande per klass tror jag inte är rätt. Jag kan förstå att fler vill starta i en Allbreed Reining än en SPB Reining.. :meh:
Vi har det dock satt ett max antal i kosseklasserna, för att veta hur många boskap vi behöver hyra in, men det är ju en annan femma.. :)

Äh, slta gnäll. Det var skitkul att startanmälla 7,30 och rida frsta fmklass 15,30. O:-) Jag hade turen att startanmäla 10.45 i a f... :-P

En timme före start tycker jag är helt ok! Kan anta att man sätter en specifik tid för att sekretariatet ska få det lite lugnare och ha tid på sig med startlistor etc, men det blir knöligt för de tävlande!

Att begränsa antalet starter känns inte helt bra, är ju tråkigt att inte få tävla när man vill:p Kan dock förstå arrangörer som begränsar i t ex tral.

Försöker välja klasser som går någorlunda sammanhållet, för att begränsa dagarna lite. Gör att vilka klasser jag ska rida styrs av hur tävlingsdagen är upplagd;)

Det är lite märkligt dock att det skiljer så mycket i antalet starter på tävlingar som geografiskt ligger rätt nära varandra..... Vissa tävlingar går till mitt i natten medans andra får ställa in.

Vad är det som gör vissa tävlingar så mycket mer populära än andra? :confused:

Hur länge är ni beredda på att vänta på start?
Det beror på uppstallningsmöjligheterna. Finns det inga såna är jag inte intresserad av några längre väntetider. Gillar inte att ha hästen i transporten om det är en het sommardag etc...+ olycksrisken...

HUR lång tid är det försvarbart att en tävling tar??? Tänker både på funktionärer, ryttare och hästar.
Det gör inget att det tar lång tid om själva tävlingsorganisationen har koll på det och är uppstyrt. Funktionärerna bör ju kunna få en stunds avkoppling, mat och dryck etc. Återigen, finns bra uppstallning är det ju inga problem. Med bra uppstallning menar jag även mindre hagar, inte bara box/spilta.

Bör man maximera antalet starter? Vet att det görs inom hopp och dressyr.
Ja, en viss gräns bör det ju finnas. Man får göra ett överslag på hur lång tid varje klass får på sig och sen lämna utrymme för oförutsedda saker. Dela den tiden/ryttare och på så sätt få en övre gräns. Det är ju fullt möjligt.

Det är DYRT att arrangera tävlingar, men var/hur sätter man gränsen?
Det är ju nåt man får räkna lite på. Fortfarande är jag av åsikten att det inte gör nåt att det tar tid om det det löser sig för hästarna. Även om min häst kan stå i flera timmar i en transport är det inte snällt i sommarhettan. Då vill jag ha möjlighet till ett stall eller en hage.

Hur ser ni på det?
Enough said... :)

När jag tävlade hopp/dressyr och bruks/körning så anmälde man sig alltid i sekretariatet en bra stund innan klassens början som sedan var öppen under hela tävlingen...
vid besiktning så fick man komma lite tidigare...

På ridklubben som ligger mig närmast är det inte ovanligt att tävlingarna håller på framåt 18..

NNågot Vi skulle kunna anamma är dubbla banor. Ex trial och riding sker samtidigt osv.

Hur skulle man då göra om en ryttare vill rida båda klasserna om de går samtidigt?
På Chappen förra året gick Ranch Trail samtidigt som Barrel Race - de räknade väl inte med att ha galna ryttare som rider båda de klasserna, men Elanor fanns på plats och fick stressa... Schysst nog fick hon starta tidigt i trailen och sist i barrel... :)

Det vore ju en idé bara inte klasserna gick samtidigt utan att man t.ex. byggde trailbana under tiden man kör western riding på den andra så behöver man inte vänta på ev. banbyggande mellan klasser...

Ja det ser jag som en bra grej, dock förutsätter det att det finns en anläggning stor nog.

Att köra klasser samtidigt skulle kunna fungera, förutsatt att det gick att flexa för de som vill starta på olika banor.... Kräver dock två domare, vill vi som tävlar betala för det?

..och ska vi ha två banor krävs en anläggning med minst TRE banor (för framridning), vilket minskar valmöjligheterna och framför allt drar det iväg i kostnad... Och två domare som nämnt... :(

Elanor; nja, jag ska väl inte säga nåt.. Du fick ju starta i rätt ordning iaf.. :D

? På min ridklubb får de plats med 2dressyrbanor + collectingring i paddocken... Eller e det bara jag som är bortskämd med stor paddock?

Inom dressyr begränsas antal startande eftersom domaren ska kunna hålla en hög nivå på bedömningen klassen igenom. Vanlig dressyr har 40 som max för vad en domare får döma/dag och fälttävlansdressyren har 50/dag.

Skrev ett skitlångt inlägg som försvann :mad: Rider ni blandat enskilt/i grupp? Har ni aldrig tillgång till mer än en bana?

Kl, jag har bara tävlat i hoppning, men av det jag läst här är "vårt" system mycket bättre :p, anmält och betalat i förväg, startanmäler och besikta direkt när vi kommer dit, och sen är det bara att tävla ^_^.
Att behöva vara på plats 6 timmar innan tycker jag är vansinnigt, 6-7 timmar på tävlingsplatsen för 2 min på banan.

Startar min klass kl 9 så är jag hemma vid 11, 12 om jag hoppar 2 klasser.

Anmäler och betlara gör man innan i western med;)

Startanmälan är vanligtvis en timme innan klassens start, veterinärbesiktning dock på reglerad tid, veterinärer är dyra idag....

Har dock varit på tävlingar som hållit på till efter 22, inte så skoj!

Värst tycker jag personligen att det är när det tar tid att t ex bygga banor, och man inte anpassar t ex lunchpauser efter det utan det blir ett glapp på kanske en halvtimme här och en halvtimme där... Sen en timmes lunch någonstans mitt i!:p

Ligger sen klasserna någotsånär samlat för nivåerna så brukar det inte vara så farligt OM man då inte satt startanmälan och/eller veterinärbesiktning väldigt långt ifrån klasserna.

Tid tar det, särskilt trailen, men för mig är tävlingar mest en social grej, kul att träffa andra westernmänniskor, så det brukar gå bra. Men med lång resa och tidiga startanmälningar följda av lång väntan, det kommer jag att välja bort...

hopp och dressage kan komma under Timed Events Tex, du har ett viss tid du är på banna, inte som med trail, pleasure och sånt, så det är lättar att planera en tävling.
Som western folk vet vi att "det kommer att ta tid", så man för plannera där efter, mat och vatten till hästarna, picknic korg:d, en häng matta så man kan sträcka ut sig bevid hästen O_o

Jag tro säckert tävlings ledning göra så gott dom kan....du börda vet själv Tex, du som har sprunget in och ut på bana som funktionär för att hinna med.....du och ditt folk hinna inte ens att äta.

Liknande trådar

Fälttävlan Tror det passar lite bättre som en egen tråd. Varför har vi ett planeringsmöte gällande fälttävlansterminen om det inte ger något...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: mammaBerg
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
H
Hoppning hej :bump: :bump: :bump: Jag är lite nyfiken på hur lång tid ni brukar räkna att det tar för en ryttare att rida en hoppbana på...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama