Hur långa finadynkurer? [Fång]

nexxa

Trådstartare
Ska givetvis rådfråga veterinär igen, men vill veta er åsikt..
Har hittat fångtråden men vill ha lite snabbare respons.

Min häst fick fång i lördags (travare) och fick stå på 2 påsar morgon, om han hade ont så det kändes som om dessa påsar inte täckte hela dagens smärta skulle jag även ge en på kvällen vilket jag gjorde med start igår.
Han fick igår även av sig skorna fram och på med zim-flex för att stoppa blödningarna.

Slutet av nästa vecka kommer snälla hovis ut igen och då ska vi sko om bak samt ta av zim-flex och sko fram m fånganpassade skor.
Med dem är zim-flexen har han blivit riktigt förbättrad till idag och rör sig mer i boxen och står inte längre still och gräver sina "fång-gropar" som i början.

Hur snabbt trappade ni ner på finadynet?
Jag funderar på att ge han 3 påsar/dag dvs 2 morgon och 1 kväll i en knapp vecka och sedan minska till 2 igen.

Hur gjorde ni? Jag ska somsagt prata med vet på måndag men vill ha lite åsikter från er innan dess!

Sv: Hur långa finadynkurer? [Fång]

Sko inte förrän hästen börjar bli bra. Det finns ingen anledning. Jag vet många fånghästar som blivit sämre när man slår på de inflammerade hovarna. Även hallands djursjukhus brukar inte rekommendera att man skor förrän hästen är ur den akuta fasen.

Många gånger hjälper finylbutason bättre än finadyne vid fång.
Man brukar kunna ge smärtlindring flera veckor vid behov och så länge magen klarar det.

inflammation i hovarna beror på att att den får aldrig läka ut innan man börjar att belasta igen. Symtombehandling (penicillin, sulfa, smärtstillande etc... kommer inte att hjälpa även om man ökar dosen det blir bara värre och kan sprida sig till andra delar tex magen etc.... Man måste hitta orsaken till problemet och därefter behandla för att det inte skall komma tillbaka. Ofta har vi för bråttom att komma tillbaka till status och då hjälper inte symtombehandling.

Om ni vill ha tips hur man kan komma till rätta med många av dessa problem så kan jag hjälpa till.

Vi vet ju att orsaken är fång.
Hästen går på 3 påsar/dag just nu. 2 morgon och 1 kväll. Han har zim-flex båda fram och rör sig bättre men verkligen inte bra!
Torsdag nästa vecka ska jag ringa min hovslagare och bestämma hur vi ska göra , han åker nämligen veckan därpå på en 2 veckors lång semester.

Mitt andra alt är att ta ut hovis nästa vecka, sko av och verka bak, låta zimflex sitta kvar fram och sen ta av dessa, avvakta 1 vecka tills hovis kommer och sko då.

Öka finadynet mer kommer vi INTE göra. Men just nu måste allt få läka innan vi trappar ner.
Hur tycker du jag ska fortsätta annars?

raggsock: tack för svaret! hur vida menar du att butta hjälper bättre? Känns som finadyn är något man ger alla fånghästar (varför vet jag dock inte)

Det är bättre att göra som ditt andra alternativ. Det är bättre att inflamationen i hoven/fången hinner lägga sig/svullna av innan du gör något mer vid hovarna som beslag. Hästen ska ju ändå stå mjukt i box några veckor.

Man brukar nog prova med Finadyne men ofta så hjälper finylbutason bättre vid fång. Jag har mest hört att det används vid fång. Man brukar prova sig fram mellan finadyne, finylbutason och Metacam.
Min häst som haft fång 2 gånger på 6 år har provat alla ovan men svarade bäst på "butta".
Jag har pratat med fler som säger samma sak.

Lycka till och skynda långsamt. Fång tar tid innan det vänder ordentligt.

Tack för ditt svar!

Hur länge fick din häst stå på box? När började du med kraftfoder igen?

Tack för ditt svar!

Jag antar att du menar ngt kraftfoder som innehåller spannmål dvs stärkelse? Det hade inte jag gett alls till en häst som har haft fång.
Det är bättre med andra alternativ beroende på vad du måste lägga till.

jag ska fodra med safe & sound, kwik beet och lusern sedan allt utan melasser och enligt de flesta perfekt fångfoder.
något måste han ju få äta någon gång

Så länge som han vilar så är det viktigt med stråfoder så att magen hålls igång! Jag hängde även upp ett hönät med fin halm som han kunde stå och tugga på mellan hömålen( ochså i hönät) Fick endast ett par deciliter betfor(blöt) med mineraler, en gång per dag. Lycka till!:)

Min förra häst som hade två fånganfall fick 2,5 påsar fenylbutazon två gånger om dagen morgon och kväll.

Finylbutta har ofta en bättre efekt på fånghästar. Man bör ge över en längre tid för att häv inflamationen. Min vette rekomenderar stråfoder och mineraler efter akuta fasen. Safe & sound inehåller melass och kwik beet är väll betfor som som sväller snabbare. Har fått rekomendationen att inte ge varken mellaas, betfor eller annat med högt socker innehåll. Får hästen tillräkligt med strå foder behövs inte melassen eller betfor.

du ska inte ge längre än vad som behövs. dvs om han inte har väldigt ont så behöver han inte få smärtställande längre. oavsett vilken sort man använder så ställer dom till det rejält i magen, och får hästen att belasta benen mer än den borde. dvs fånget kan bli sämre. det ska ses som ett nödvändigt ont i den akuta fasen.

om hästen redan är van att äta lusern och kwikbeet så kan du ge det nu också. en sjuk häst behöver näring för att läka.

jag skulle inte sko hästen fram innan det är dags att börja gå ut! finns ingen anledning att utsätta den för det när den bara ska stå inne på en mjuk bädd. och skaffa dig en rasp så du kan hålla efter tårna, dom ska vara så korta som möjligt hela tiden, och dom drar väldigt snabbt i väg på en fånghäst.

Tack för ditt svar!

Det är väldigt individuellet hur länge. Det beror framför allt på om rotation har skett. Så länge hästen har smärtlindrande medicin måste den stå helt still. Sedan ska den vila flera månader utan att stå helt still för det, men en sjukhage så den inte överanstränger sig brukar vara bra.
Min häst var mycket sjuk, hade kraftig rotation och sänkning och vilade helt 6 månader, först i box någon månad och sedan sjukhage, långsamt ökande yta.

Kraftfoder ger jag aldrig. Jag räknar mycket noga på foderstaten då överskott av energi, mj inte är bra för en fånghäst, särskillt inte om det kommer från stärkelse eller socker.
Räcker inte värdena i höet för hästen så är lusern, linfrökaka och olja bättre som extrafoder än något annat.

Hö är hästmat ;)

Svarar er alla.
Han fick fång 13 dec, det är en travare modell lagom i hull som fick detta (okej hans hull låg på + sidan men han var inte tjock eller fet) och han har sedan dess ätit finadyn, varpå med tips från raggsock bytt till fenylbutazon (ringde vet och frågade och hon tyckte vi skulle rova) buttan har funkat bättre. Varmt tack raggsock för tipset :bow:

Alltså har han käkat finadyn först 2 påsar morgon, 1 kväll. Buttan just nu 1 morgon och 1 kväll. Men jag är såklart orolig för hans mage trots att jag ger honom lite lusern blandat med gastrocell och bvitamin så nu ska vi trappa ner till 1 morgon och ½ kväll och minska med ½ påse åt gången. Han fick akut fång, hovbenet roterade inte (han röntgades ju 17:e dec) och han har haft fantastisk ont därav fick vi sätta in full dos och lite till för att hjälpa honom. Han verkades ju samt fick på zim-flex som stoppar blödningarna och har dessa bandage på sig än (kan sitta 2 veckor totalt vilket jag kommer utnyttja till fullo) han börjar repa sig men går fortfarande knackiigt om än bättre. Dock håller jag med centaur om att vilja få bort buttan snart eftersom man oroar sig för magen, funkar det inte att ta bort ökar jag på den igen. I morgon ska jag ringa klinik igen om de nu har öppet den jag brukar åka till så får vi se vad de tycker också.

Tack för alla synpunkter :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 361
Senast: Sesca
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Hazel
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka