Hur lång westerngjord ska jag ha?

Domino_s

Trådstartare
Jag vet att det självklara vore att helt enkelt testa... Men har hittat en annons på exakt en sådan som jag vill ha och den är suuuuuperbillig...:D

Jag har haft 70cm lång gjord till min dressyrsadel, men jag hade lätt kunnat ha 60-65 utan att det hade varit för kort på något sätt. (Kunde dra till hål nr 5 på bägge sidor utan problem)

Ska man ha ungefär samma eller något längre, eller något kortare?

Kan en 32" (80 cm) passa?

Mvh Domino_s

Sv: Hur lång westerngjord ska jag ha?

Har en 34 tum till min kille som mäter 214 cm runt om vid sadelgjorden. Skulle nog går bra med en på 32 tum med.

Jag vet att det självklara vore att helt enkelt testa... Men har hittat en annons på exakt en sådan som jag vill ha och den är suuuuuperbillig...:D

Jag har haft 70cm lång gjord till min dressyrsadel, men jag hade lätt kunnat ha 60-65 utan att det hade varit för kort på något sätt. (Kunde dra till hål nr 5 på bägge sidor utan problem)

Ska man ha ungefär samma eller något längre, eller något kortare?

Kan en 32" (80 cm) passa?

Mvh Domino_s

Rent generelt så ska jorden vara så lång som möjligt, för maximal stabilitet.
men ju längre den är ju högre upp kommer spännet och kommer i vägen för ryttarens ben! Jag har en 30" och i mitt fall hamnar då spännet ungefär just under vadmuskeln! men om du lägger på sadeln så går det ju syfta med ett måttband om denna 32" kan gå. :)

Det jag alltid undrat över är hur långt upp ska gjorden vara i vardera ände. När gjorden är spänd som den ska. Om man tänker,hur långt mellan riggningen och gjordänden kan man säga att det ska vara.

Jag tycker den ska vara så lång som möjligt så att de slipper själva lädertrycket så mkt som möjligt.

Jag tycker den ska vara så lång som möjligt så att de slipper själva lädertrycket så mkt som möjligt.

Då ska jag köpa en längre...:o Jag hade själv den tanken idag att jag nog vill att den ska gå högre upp för att det ska bli bättre emot henne.

Mvh Domino_s

Nu är jag verkligen ingen expert och kan inte svara på längden, för det har ofta att göra med hur sadeln är utformad oxå, hur riggingen sitter osv.

Men jag tycker gjorden ska vara så pass lång att den ivartfall inte skaver vid hästen framben när den är helt spänd.

Själv får jag snurra tiestrapen 3 varv för att det ska finnas hål för gjorde men det ha rju mer med tiestrapen i sig att göra än gjorden, tror jag.
Kommer inte ihåg längden, 30" eller 32" är det jag har på min quarter som är normalt byggd och ca 153 cm hög, kan inte bröstomfånget dock :)

Det jag alltid undrat över är hur långt upp ska gjorden vara i vardera ände. När gjorden är spänd som den ska. Om man tänker,hur långt mellan riggningen och gjordänden kan man säga att det ska vara.

Blir olika från fall till fall,beroende på sadelnriggingens höjd, men jorden ska ju vara centrerad då den är spänd! Jag har 15-17cm mellan D-ringen och jordens ring, har man för kort jord så tappar man stabilitet och riskerar skav, har man för lång jord så kommer det ivägen för ryttarens ben och kan oxå orsaka skav på hästen, det samma kan uppstå om man lindar tie-strapen flera varv, ett varv runt och ner till lås-nålen, sen upp och in genom flärpen, har jag fått lära mej!:)

Svårt att säga om man inte vet vilken typ av rigging det är på sadeln.

Liknande trådar

Dressyr Jag ska beställa en ny hoppgjord med magplatta (har långa stroppar på hoppsadeln) men undrar lite över vilken storlek jag ska välja...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: Estivuz
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 217
Senast: Vogue
·
Utrustning Idag provade jag en Globus Clic dressyrsadel som låg äckligt perfekt på min kille. När jag la på och prova den gjorde jag detta med en...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Yttik
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka