hur lång vila efter en vaccination

L

lundborg

nu har jag hört olika!

när jag var yngre och vaccinerade mina hästar så sa veterinären att hästen bör vila i 2 dagar efter en vaccination.

jag har hört från andra lite olika bud. en del säger 2-3 dagar, vissa säger 7 dagar. andra säger att man kan rida samma dag om man tar det lugnt!
´
vad säger ni?

Sv: hur lång vila efter en vaccination

jag brukar rida min häst samma dag, fast innan, sen får han vila helt dagen efter så skrittar jag dag två.

har alltid fått höra att så länge man inte går ut och rider stenhårt ( hästen svettig) så är det ingen fara att rida.
Jag brukar låta hästen stå samma dag den har blivit vaccinerad och rida som vanligt dagen efter. Jag frågar alltid veterinären varje gång jag vaccinerar eftersom det alltid ändrar sig. Nu i flera år får jag till svar att man kan rida som vanligt, kanske inte ut och galoppträna eller sten hårt fälttävlans pass etc..
Men det finns inga reservationer om att hästen måste stå si och så många dagar.

Varje gång jag frågat veterinär har jag fått samma svar: Rid som vanligt, men undvik maxansträngning (=rejält konditionskrävande pass) på en vecka.

Min veterinär brukar säga att man kan rida direkt efter, men ska inte anstränga hästen på ett par dagar. Sen beror det också på hur känslig hästen är. En del hästar kan få feber efter en vaccination och då är det viktigare med vila.

Man ska inte rida hästen svettig på en vecka, i övrigt kan man rida direkt efter vaccination bara man tar det lite lugnare.

nu har jag hört olika!

när jag var yngre och vaccinerade mina hästar så sa veterinären att hästen bör vila i 2 dagar efter en vaccination.

jag har hört från andra lite olika bud. en del säger 2-3 dagar, vissa säger 7 dagar. andra säger att man kan rida samma dag om man tar det lugnt!
´
vad säger ni?

Har alltid fått höra av vet att det går bra att rida bara man inte får upp pulsen på hästen ..

Jag brukar passa på att ta tandläkaren,hovslagre och allt i de dagarna så får han vila i en vecka ca

jag frågade veterinären i fredags igen för att höra vad just han sa.
han sa att man kunde rida sålänge man inte får upp pulsen så att hjärtat får jobba mer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka