Hur lång uppvärmning innan övningar?

S

susekl

Hur lång uppvärmning brukar ni ha på hästarna innan ni börjar med några direkta övningar? En häst som jag rider på ridskolan nu behöver mycket lösgjordhet, jag undrar om det är för kort att skritta 10 minuter med lite halter inlagt innan man börjar med t.ex. framdelsvändning. Vi har nämligen så att vi kan ta ut hästarna 15 minuter innan lektionen börjar skritta fram och så vidare och denna tid brukar jag utnyttja till max för att hinna lösgöra hästen (det oavsett häst), men anser ni att det är för kort tid att skritta 10 minuter innan man börjar kräva något, t.ex. göra en framdelsvändning? Man är ju lite begränsad vilka övningar man kan göra när det står andra och sitter upp o.s.v. i mitten då alla inte går ut 15 minuter innan. Skrittar fram på lång tygel. Nu har jag alltså en häst som kräver mycket lösgörande arbete, rider islandshäst och han behöver det för att kunna gå i tölt bra.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lång uppvärmning innan övningar?

jag skrittar 5-10 minuter(beroende på om han nyss kommit in från hagen lr inte) och travar ca 10 minuter i låg form innan jag börjar be honom om svårare saker.
Jag tycker inte att 10 minuter är för kort tid innan man börjar med skrittövningar.

Ge hästen så mycket tid som den behöver! :idea:

Tack för svaret, då är det nog ok. Det är ju svårt att ge exakt den tiden hästen behöver eftersom lektionen börjar efter den kvarten vi har på oss själva. Då blir det ju lite rörigt om någon ska rida självständigt och dom andra ska följa instruktionerna.

Jag brukar låta min häst skritta på långa tyglar i ca 10 min sedan arbetar vi och gör lite lösgörande övningar i ytterligare 10 min innan vi börjar trava o galoppera(första traven rider jag lätt och han får gå på långa tyglar).

Jag kan ju tillägga att sen skrittar vi ju en stund när lektionen drar igång också, men då brukar jag inte ha långa tyglar lika länge eftersom jag redan värmt upp en stund innan.

Jag försöker alltid värma upp minst 10, men helst 15-20 minuter och lika lång nedvarvning.

Hej bra att du är noga med att skritta! Jag tycker att du ska prova att trava och galoppera i friskt tempo innan du börjar med sådant. Ett annat tips är att framdelsvändningar får hästen att hamna på framdelen, visst är dom bra att göra men för lösgjordhetensskull skulle jag göra bakdelsvändningar. genom att trava och galopppera före övningar i skritt får du i gång blodet bättre och hästen blir mer villig. Prova!
Lycka till!

Cut3Leo skrev:
Hej bra att du är noga med att skritta! Jag tycker att du ska prova att trava och galoppera i friskt tempo innan du börjar med sådant. Ett annat tips är att framdelsvändningar får hästen att hamna på framdelen, visst är dom bra att göra men för lösgjordhetensskull skulle jag göra bakdelsvändningar. genom att trava och galopppera före övningar i skritt får du i gång blodet bättre och hästen blir mer villig. Prova!
Lycka till!

Tack för dina råd men det är inte så enkelt att trava och galoppera när det är en grupp med hästar som jag rider i. Det fungerar inte så bra när det är 7 andra att ta hänsyn till, då får jag snällt hålla mig till skritten innan lektionen börjar. Vet att bakdelningsvändningar är mer lösgörande men jag har haft ett uppehåll på 13 år från ridningen och jag känner mig så osäker på bakdelsvändningar nu. Har läst på hjälperna och så men känner mig ändå osäker, framdelsvändning har jag däremot gått igenom på lektion. Men jag kanske borde testa bakdelsvändning ändå i och för sig, har ju gjort det massvis med gånger fast det var länge sedan.

susekl skrev:
Tack för dina råd men det är inte så enkelt att trava och galoppera när det är en grupp med hästar som jag rider i. Det fungerar inte så bra när det är 7 andra att ta hänsyn till, då får jag snällt hålla mig till skritten innan lektionen börjar. Vet att bakdelningsvändningar är mer lösgörande men jag har haft ett uppehåll på 13 år från ridningen och jag känner mig så osäker på bakdelsvändningar nu. Har läst på hjälperna och så men känner mig ändå osäker, framdelsvändning har jag däremot gått igenom på lektion. Men jag kanske borde testa bakdelsvändning ändå i och för sig, har ju gjort det massvis med gånger fast det var länge sedan.

Hej! Jag förstår! Tänkte inte på det... men trodde lite att du förklarade det så att du va där ensam innan lektionen hade börjat. Men om det inte var så så förstår ja att det är svårt. Ridskolor måste ju hålla säkerheten, alla kan ju inte trava omkring.:)
En bakdelsvändning behöver man inte göra så komplicerad. Om du har förstått hjälperna för sluta så ska det inte vara ngt problem. En bakdelsvändning behöver ju inte vara så liten de första gångerna. Den kan snarare vara "sluta på volt" kan man tänka istället.;) Lycka till! Och glöm inte att rida framåt i alla övningar.:) Hästen ska alltid kunna svara med framåt.
Rid väl!;)

jag skrittar va 10 min-15 min, efter ett tag blandar jag in lite halter och igångsättningar. Därefter travar jag igång på lösa tyglar. Därefter gör jag övergångar mellan skritt och trav

Det är lite olika när folk går ut med hästarna men vi har rätt att ta ut dom en kvart innan lektionen börjar så det gör jag. Sen kommer ju folk ut med hästarna efterhand fram tills lektionen börjar, så även om inte alla rider omkring så står det ju alltid några i mitten och drar sadelgjorden, sitter upp o.s.v. Jag kanske förklarade lite dåligt i första inlägget.

Jag har lite olika med olika hästar. Generellt sett så har jag ca 1´0 minuters uppvärmning i skritt (utom min spatt häst som har ca 20-30 minuter), sedan börjar jag alltid med inte så krävande övningar kanske i 5-15 minuter.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar