hur lång tid ...

Sv: hur lång tid ...

Beror lite på hur mycket hästen får. Hästar blir inte "mätta" som vi blir utan äter i perioder. Så en häst som har fritillgång på foder får en snabbare genomströmning än en som har reglerad mängd och kanske på vissa tider.

Har för mig att jag läst att det ska ta 72 timmar, känns konstigt men kanske stämmer:confused:

Fodrets hastighet genom tarmkanalen varierar och beror på många olika faktorer, bl.a. fodrets partikelstorlek, vätskemängd i tarmen, om hästen motioneras eller står still i box etc. Ungefärliga tider är följande:

Magsäck: ca. 2 – 4 timmar
Tunntarm: ca. 0,5 – 1,5 timmar
Grovtarm: ca. 35 till över 50 timmar.

Totalt blir således passertiden vanligtvis mellan ca. 37 – 55 timmar.

jag läste någon annan stans att det tar 20-30 timmar... vet ju inte vad man ska tro ... får nog leta lite till känns det som :d

MIn åt "ingenting" på 3 dagar, 10 morötter, och han sket fortfarande på dag 4.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10