Hur lång tid tog det för er att visa...

P

PiggePiggelin

Hej! Va och hämtade hästen för lite mer än två veckor sedan, i nuläget är det mycket testande. Vill inte bli hämtad, försöka slita sig när man ska från hagen, backa bakåt och resa sig lite då och då m.m Bestämd och visa vem som bestämmer är mitt motto så det jobbar jag efter. Hur lång tid tog det för er att få ordning på hästen, få bort allt testande och få den att fatta att du är ledaren? I dagsläget känns det rätt tungt :cry:

Sv: Hur lång tid tog det för er att visa...

Hej! Va och hämtade hästen för lite mer än två veckor sedan, i nuläget är det mycket testande. Vill inte bli hämtad, försöka slita sig när man ska från hagen, backa bakåt och resa sig lite då och då m.m Bestämd och visa vem som bestämmer är mitt motto så det jobbar jag efter. Hur lång tid tog det för er att få ordning på hästen, få bort allt testande och få den att fatta att du är ledaren? I dagsläget känns det rätt tungt :cry:

Ja min förra foderhäst testade mig i nästan 1 år :angel:
Bara hålla ut....

Min nuvarande häst har inte testat mig alls & det har gått 8månader :bow:

Ja min förra foderhäst testade mig i nästan 1 år :angel:
Bara hålla ut....

1år :eek: ja då blir det verkligen att hålla ut, får hoppas att det inte tar riktigt så lång tid innan han slutar att testa :)

Det låter ganska jobbigt. Är det en häst som du har köpt? En unghäst eller en äldre? Det är snart fyra år sedan jag köpte min nuvarande häst. Jag kan inte säga att hon har testat mig överhuvudtaget. Hon var två år när jag köpte henne och följde med mig ut på skogspromenad redan andra dagen utan att ha varit i en skog någonsin. Hon trodde att stora stenar var monster som skulle anfalla henne men hon följde villigt med. Hennes uppfödare hade inte arbetat så mycket med henne men de hade lagt en bra grund för fortsatt hantering. Hon hade lärt sig att se människor som ledare och har aldrig ex försökt ta min plats. Det finns många bra övningar som man kan göra med sin häst. Jag är nog inte rätt person att redogöra för dem.

Mig testade mitt sto inte alls, jag är väldigt bestämd mot henne. Min medryttare däremot, som är väldigt "finkänslig" mot hästen, har fortfarande (efter att ha ridit henne i ca 6 mån) problem ibland med att få henne att lämna gården...:crazy:

Det låter ganska jobbigt. Är det en häst som du har köpt? En unghäst eller en äldre?
Hästen är 12år och jag har precis köpt den, när jag var och provred och fick se när den togs in etc så var det inga problem alls. Får hoppas att det slutar med tiden när han har fattat att det är jag som bestämmer och att stallet inte är nytt längre.

Mig testade mitt sto inte alls, jag är väldigt bestämd mot henne.
Skönt när man får en häst som inte håller på att testa, jag är väldigt bestämd mot honom så förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

B-ponnyn var jättesnäll hela tiden när jag hade honom, visst så rymde han ur hagen massor av ggr första timmen, så jag fick sitta vakt vid honom :D strömmen va på men han sprang under heeela tiden.. Sen dan efter så stog han i sin hage hela dan :angel:

C-ponnyn var snäll i början men sen började han vilja ta "överhand" över mig efter ca 7 månader.. Han hade bott hos en tjej som var 9 år och han hade blivigt för stark för henne så hon vågade inte riktigt säga åt honom, sen började han resa på sig när dom var ute och red.. Sen tog han över totalt, hon var nästan rädd för honom.. :( Sen hade ägarna honom hos en tjej till försäljning, och hon red honom minst 1.5 h på morronen och då slog hon honom bara, för att han reste sig och så.. Sen på kvällen red hon honom 1 timme och då gick han jättebra.. Det fick inte vi veta förrens i november förra året, av en tjej som tränade för henne som hade Isak till försöljning.. Det enda vi visste när vi köpte honom var att han hade blivigt lite "för stark" för tjejen som hade honom.. Vi träffade inte ens dom förra ägarna.. Nu har han blivigt lite snällare igen och nu är det mest när vi och rider ut som han är dum ibland, men det är verkligen inte som förra året :) Men han kommer nog alltid vara lite sån, han har sånt huvud, men det sägs ju att dom bästa hästarna är dom som står på gränsen mellan idiot och géni, det är precis så som Isak är :rofl:

Stenar som monster ;) Haha, låter som hästen jag tränar nu! Fast han testar inte, utan har aldrig bott ute på landet. Ölburkar och träd är rätt skrämmande :o Han kan stå och skaka i minuter!

Min häst testar inte längre(kanske någon gång då och då men inte ofta eller mkt!), och har haft henne sen oktober.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II