Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Det sägs ju att det ska vara minst 4 timmar. Mina får fri tillgång på hö, nu när gräset kommit äter de nästan bara gräs och lämnar höet. Så nu får de bara på morgornen och kvällen.

3-4 timmar tycker jag, och de jag fått råd av, att det ska dröja mellan måltiderna.
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Det är inte tiden mellan själva utfodringstillfällena som är det viktiga, utan hur länge hästen är utan mat.

Alltså, du kan fodra en gång om dagen, med en giva som räcker hela dygnet om du vill!

Men som riktlinjer kan man ha följande:
*Hästens tarmflora klarar sig absolut max ca 10 timmar utan grovfodertillförsel, innan tarmbakterierna börjar slås ut.

*Hästar är gjorda för att ständigt söka föda och småplocka och tugga, de gör inte längre uppehåll i ätandet än ett par timmar.

*Hästar känner inte mättnad från magsäcken som vi gör, de känner sig nöjda när de fått tugga minst en timme i sträck. Det är alltså hur lång tid varje giva tar att äta upp som är det viktiga. Kraftfoder är helt betydelselöst i frågan om att få en "mätt" häst alltså...
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

I försök har man sett att hästen inte har längre "matuppehåll" än 3-4 timmar, och man har funnit att detta hänger ihop med dess magsyraproduktion. Så, vid optimala förhållanden bör alltså uppehållen inte vara längre än 3-4 timmar! (plus att man givetvis måste se till att de får tillräcklig ättid i övrigt.)
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Det bästa är ju fri tillgång så att hästen själv kan välja, det är då det blir bäst. Alla individer är ju olika också.
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Rebeccah skrev:
Det sägs ju att det ska vara minst 4 timmar.

MINST 4 timmar?? :confused: Menar du inte MAX 4 timmar?
För någon minimitid finns inte, det optimala är ju att hästen har ständig tillgång till mat (grovfoder).
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Man ska fodra minst tre, gärna fyra, ggr om dagen, så det optimala vore väl att fördela måltiderna jämt över dygnet. På ridskolan har hästarna fri tillgång till bete på förmiddagen och får sedan mat i stallet två eller tre ggr.
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

Det mest optimala är att dela upp målen i 10 mål ;). enligt om man läser på Hippocampus om fördelning över dygnet står:

Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.
 
Sv: Hur lång tid ska det vara mellan fodringarna för att hästens mage ska må bra?

milly skrev:
MINST 4 timmar?? :confused: Menar du inte MAX 4 timmar?
För någon minimitid finns inte, det optimala är ju att hästen har ständig tillgång till mat (grovfoder).

OJ, Jag menar självklart max 4 timmar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp