Hur lång tid kan man avvakta efter vattenavgång?

falukorw

Trådstartare
En uppfödarkollega har en tik vars vatten gick igårkväll vid halv nio. I början var hon orolig och bäddade och krystade lite. Men sen vid 11 avtog det. Inatt har hon flåsat och pipit lite grann. Men även legat och vilat långa stunder.

Nu sitter hon och piper igen men inga valpar kommer. Hon har ine heller några värkar. Hon dricker bra (vatten med druvsocker), har även ätit lite leverpastej. Tycker inte heller att hon är speciellt allmänpåverkad.

Hur länge kan man avvakta när vattnet gått? Uppfödaren har aldrig varit med om att det tagit så här lång tid trots många valpkullar.

Sv: Hur lång tid kan man avvakta efter vattenavgång?

Jag skulle kollat upp det redan i natt och absolut inte väntat så länge. Risken är ju rätt stor att någon/flera valpar dött.

Vad har tempen legat på? Gick den upp i natt??

Risken för komplikationer vid ett snitt ökar dessutom om man väntar för länge, livmodern tar skada o blir skör.
PL

Ja, det vet jag ingenting om, men tack för infon :)
Kan vara bra att veta om det någon gång skulle gå helt på tok.

Nu har det satt igång och det har kommit två stycken.
Men båda har kommit utan moderkakor, och nu är även den tredje på väg utan att moderkakorna kommit. Kan man göra ngt för att få ut dem?

Var en komplicerad valpning det här...

Hur har det gått?

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 957
Senast: Nominous
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 256
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 590
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka