Hur lång tid före tänkt tillträde är det vettigt att sälja?

Philosophia

Trådstartare
Vi kommer förmodligen att få tillträde till vårt hus i månadsskiftet maj/juni och vill gärna ha så lite tid som möjligt med dubbla kostnader för boende. Hur som helst så funderar jag på när det kan vara vettigt att lägga ut vår nuvarande bostad till försäljning. Ponera att du själv letar ny bostad, hur långt förväntar du dig att det ska vara till tillträde när du skriver kontrakt för att det ska kännas riktigt bra?

Jag hade velat ha 3-4 månader, ska tilläggas att jag har inte köpt/sålt bostad men tänker utifrån att köparen bor i en hyresrätt så är 3-4 månader rätt lagom tid för att hinna säga upp sin nuvarande bostad :)

Att lägga ut till försäljning i god tid är säkert en bra idé beroende på hur marknaden ser ut!
När jag köpte min gård var det tre mån tillträde och jag hade nog tur som hann bli av med lägenheten i tid för att bara få dubbel hyra i ½ månad.

Det finns några olika typer av köpare.
De som skall sälja något annat, de som bor i hyresrätt och de som är bostadslösa.
De som bor i hyresrätt vill ha minst 3 månader på sig.
De som skall sälja en annan bostad behöver hinna sälja.
Beroende på deras objekt att sälja så kan det ta mellan 24h till några månader.
Och så de som saknar egen bostad, de vill flytta in helst i går.
Vilken sorts köpare tror ni att ni får?

Det finns några olika typer av köpare.
De som skall sälja något annat, de som bor i hyresrätt och de som är bostadslösa.
De som bor i hyresrätt vill ha minst 3 månader på sig.
De som skall sälja en annan bostad behöver hinna sälja.
Beroende på deras objekt att sälja så kan det ta mellan 24h till några månader.
Och så de som saknar egen bostad, de vill flytta in helst i går.
Vilken sorts köpare tror ni att ni får?

Jag tänker mig att det nog framförallt är två kategorier, yngre människor som säljer en mindre lägenhet för att flytta till större och folk i övre medelåldern som säljer villa för att flytta till mindre. Så hur som helst så är det köpare som också ska sälja sina bostäder.

Minst tre månader. Sen avgör det ju vart du bor om det är ett attraktivt och lättsålt område. Är det inte det är det ju bra att börja mycket tidigare.

Frågan i rubriken blev lite missvisande. Det jag egentligen vill ha svar på är frågan i själva inlägget, dvs. "Ponera att du själv letar ny bostad, hur långt förväntar du dig att det ska vara till tillträde när du skriver kontrakt för att det ska kännas riktigt bra?". :)

Frågan i rubriken blev lite missvisande. Det jag egentligen vill ha svar på är frågan i själva inlägget, dvs. "Ponera att du själv letar ny bostad, hur långt förväntar du dig att det ska vara till tillträde när du skriver kontrakt för att det ska kännas riktigt bra?". :)
Ca 3-4 månader. Inte gärna mindre än 3, ifall man har något som ska säljas. Sen har vi förskolebarn och kommunerna har 4 månader på sig att ordna förskoleplats så för oss kan det vara svårt att flytta på ex 2 månader.

Jag håller med kolbakkur, jag vill också ha en månad att få tid på mig att fixa. Hatar att snabbflytta och behöver ta tag i allting under en och samma dag. Det är så mycket skönare att kunna ta det lite pö om pö och hinna fixa slutstädning när man verkligen har flyttat ut, inte under tiden man flyttar, det funkar aldrig.

Jag har sålt bostäder med alla möjliga tider. Senast ville köparen ha en snabb inflyttning och jag bodde mer eller mindre redan i nya bostaden så det var okej för mig.

Hur är det med att sälja först och köpa sen?

Vågar man göra det?
Är det dumdristigt eller är det bra att veta exakt vad man har att röra sig med när man köper nytt.
Tänkte sälja själv i maj-juni alternativt augusti-september.
Räknar med att det blir lättsålt och en hygglig budgivning. Men man kan ju ha fel också.
I sådana fall, hur lång tillträdelsetid tror ni är lämpligt att ge köparna med tanke på att man ska hitta något själv också?

Har funderingar på att bygga nytt också.
Är det någon som gjort det? Ungefär hur lång tid tog det från köp av tomt till inflyttning?
Då räknar jag in bygglovsansökan, anslutning VA och elnätet, bygga markplatta, montera huset och sen bygga kök och badrum samt ytskikt och golv och invändig el.

Inser att den tiden inte kan överlappas från objektet man säljer utan då får man hyra eller om det finns, i bästa fall, en gammal byggnad på tomten som duger att bo i under begränsad tid.

Hur är det med att sälja först och köpa sen?

Vågar man göra det?
Är det dumdristigt eller är det bra att veta exakt vad man har att röra sig med när man köper nytt.
Tänkte sälja själv i maj-juni alternativt augusti-september.
Räknar med att det blir lättsålt och en hygglig budgivning. Men man kan ju ha fel också.
I sådana fall, hur lång tillträdelsetid tror ni är lämpligt att ge köparna med tanke på att man ska hitta något själv också?

Har funderingar på att bygga nytt också.
Är det någon som gjort det? Ungefär hur lång tid tog det från köp av tomt till inflyttning?
Då räknar jag in bygglovsansökan, anslutning VA och elnätet, bygga markplatta, montera huset och sen bygga kök och badrum samt ytskikt och golv och invändig el.

Inser att den tiden inte kan överlappas från objektet man säljer utan då får man hyra eller om det finns, i bästa fall, en gammal byggnad på tomten som duger att bo i under begränsad tid.

Maj-juni (särskilt maj) är enligt mäklare den absolut sämsta tiden att sälja sin bostad på (liksom i december och juli). I maj brukar utbudet vara för stort för att man ska få till en hygglig budgivning. Så jag skulle rösta på augusti/september. Då brukar det vara stort tryck enligt min mäklare.

Sälja före köp av nytt skulle jag bara göra om jag var beredd att bo i tillfällig bostad i andrahand tills jag hittar det jag vill ha.

Jag tänker mig typ 3, max 4 månader.

Idag var jag på visning av ett objekt som har tillträde juni 2017. Alltså VA?! var det jag kände.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 614
Senast: miumiu
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 432
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 444
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025