Hur lång tid beräknar man per ekipage?

H

hästig

På storhästtävlingar, Avd. B, Bed A hur lång tid beräknar man per ekipage? Och hur lång tid mellan klasserna är vanligt att räkna med? Ska på tävling och brukar alltid starta i första klassen och då vet man ju när man ska vara där, men ska starta i 4e klassen den dagen och försöker beräkna när jag bör vara där. Vill inte vara där alltför tidigt men inte heller för sent. Tack på förhand.

Sv: Hur lång tid beräknar man per ekipage?

Jag brukar räkna att det går ca 36 ekipage/timme.
Och sedan ska de ju bygga om banan mellan klasserna och det brukar ta 30-40 min med bangång, beroende på hur snabba de är.

Beror på banan, arrangörerna etc etc. Man brukar väl säga 20-30 ekipage per timme som ett riktmärke, och lite längre tid för två faser än övriga bedömningar, men jag har varit med om allt från 10-50.

10 ekipage/timme då var väldigt stor bana, insläppet var i ena änden, starten i andra änden och utsläppet var i fel ände om man jämförde med vart målgången var... Väldigt facinerande.

50 ekipage/timme var alltid tre ekipage inne samtidigt, dom var äckligt effektiva. en som hoppade, en som väntade på startsignal och en som var på väg ut. Startsignalen för nästa ryttare kom precis efter målgången för ryttaren innan... dom hann inte ens presentera ryttaren innan denne hade hunnit hoppa halva banan eftersom dom var tvugna att ta resultatet på föregående också...

Jag bruknar räkna på 1,5-2 min/ekipage. Och pauser på ca 30 min mellan klasserna.

Räknar som Prince Fair, 1,5 minut per ekipage. Nu gällde det ju unghästklasser bd A så då tar det nog inte längre tid än så. Beträffande uppehåll mellan klasserna så skulle jag nog inte räkna med mer än 20 minuter totalt (ombyggnad bana, prisutdelning, bangång) Oftast är det ju ombyggnad samtidigt med prisutdelning. För avd B är det ju dessutom inte någon prisutdelning så då går det fortare.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar