Hur lång färdväg...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rigoletto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 234
Sv: Hur lång färdväg...

Ni som åker väldigt långt med era hästar, är ni "riktiga" (!) uppfödare?

Jag har ju hittat en hingst i Danmark som jag fallit pladask för, men jag är ju en helt vanlig männinska *om ni förstår hur jag menar* , som i så fall ska göra sin första betäckning!!!

Det jag försöker få fram är om det är vanligare att stora uppfödare åker långt än en vanlig hobbyuppfödare?

Nu finns det ju oftast semin på nära håll, men jag vet inte om denna hingst går att få på semin.

Men abortvirussprutorna ger man ju när märren är dräktig redan (i 5:e, 7:e och 9:e månaden). Eller är det något extra man ska ge innan man betäcker?

Jo, jag vet, men jag fattade det så att de skulle vara vaccinerade när de åkte till station. Det finns dock ganska stor risk att jag missuppfattade... Min franska är sådär...

Tja...förra året åkte vi 4 timmar med ena stoet och över 7 timmar med det andra. Enkelresa.
Har funderingar på att betäcka i Norge ihingst men frågan är om hingsten man hittar på andra sidan jordklotet verkligen är så många gånger bättre än hingstarna i sverige?

Ibland känns det lite som om en del bara vill ha ex. tyska hingstar för att dom är tyska?

Jag är inte heller en "riktig" uppfödare utan en vanlig privatperson, detta var min och stoets första betäckning.

Jag blev dock väldigt förtjust i just denna hingst och tyckte väl att ska jag lägga ner massor med pengar och tid ska det vara på en hingst som jag verkligen gilar och som kompletterar mitt sto, och då fick det bli en lång tripp. Största problemet var inte längden på resan utan allt krångel eftersom inte Norge är ett Eu-land!

Men det gick ju bra och damen är nu i 8 månaden!:eek:

Ni som åker väldigt långt med era hästar, är ni "riktiga" (!) uppfödare?

:confused: :confused:
Igentligen förstår jag inte frågan eftersom så fort man har ett avelssto så är man ju uppfödare.

Och det är ju upp till stoägaren att hitta "optimal make" till sitt sto. Oavsett vart han finns.
På det sättet för man ju aveln framåt.

Till Åke: :bow:
Jag har tagit mig friheten att kopierat och sedan skrivit ut dina råd för att förbereda långa resor och vatten, salt m.m.
Vi vattnar i och för sig extra före resa men intet som du gjort.
Shake är ju på väg ner nu.
Men jag ska göra som du skrivit till nästa gång.

Solros
Att Shake skulle överhuvud taget ner kom som beslut, ganska snabbt. Det är ju inte vi som äger henne..och ibland så rycks våra inackorderingar iväg illa kvickt..så är det i denna bransch:crazy:

Stoet hann bara få en vaccin mot influensan.
Frågade vederbörande T och han sa att dom skulle fixa resten i Frankrike..

AM

Det längsta jag (& kompisen) har kört med våra ston, är ca 60 mil till hingsten (naturlig betäckning).
Det är nog den absolut längsta sträcka jag kan tänka mig.

Sto med föl har jag kört ca 15 mil, (naturlig bet.) och tycker nog att det är max.

Närmsta seminstation ligger ca 6 mil bort, men de seminerar endast travare...

:confused: :confused:
Igentligen förstår jag inte frågan eftersom så fort man har ett avelssto så är man ju uppfödare.

Och det är ju upp till stoägaren att hitta "optimal make" till sitt sto. Oavsett vart han finns.
På det sättet för man ju aveln framåt.

AM

Nej, jag kom på det oxå, efteråt, att det var en jäkligt konstig fråga! :D

Det jag menade var väl mer om man är stor uppfödare med många ston, liksom att man har hästuppfödning som sitt levebröd. Fast det spelar ju egentligen ingen roll heller som du säger. :crazy:

Ingen av våra hästägare kan leva på hästuppfödningen..
Däremot är vissa av ägarna även tränare/kuskar, och dom i sin tur lever på sitt yrke och kan sälja sina stons avkommor.

Vi, däremot, lever på våra hästägare och tränare..;)

AM (hästhotell och BB)

Hur långt skulle ni kunna transportera erat sto för inseminering/betäckning?

Har stoet föl vid sidan skulle jag inte resa mer än 10 mil ( vi har många stationer inom den radien i Skåne). Ska stoet åka ensamt skulle jag kunna tänka mig att köra ner henne t e x till Tyskland, nu har jag ett sto som åker bra. Gäller det halvblod så finns ju godkänd EU station i Danmark (för min del 6 mil dit).

Till er som har travhästar: Fungerar det inte så med travarna också, att om hingsten står på EU station i t ex Frankrike och de betäcks på EU station i Danmark så kan de reggas som livmodersimporter i STC om STC har godkänt förbundet hingsten är reggad i? Men travhingstarna kanske inte står på EU stationer?

Till er som har travhästar: Fungerar det inte så med travarna också, att om hingsten står på EU station i t ex Frankrike och de betäcks på EU station i Danmark så kan de reggas som livmodersimporter i STC om STC har godkänt förbundet hingsten är reggad i? Men travhingstarna kanske inte står på EU stationer?

Hingsten måste var godkänd i det landet betäckningen/insemineringen sker, annars är fölet i princip värdelöst.

Jaha, då är det olika regler för ridhästarna och travarna, för ridhästarna är det OK om man betäcker på EU stationer utomlands förutsatt att hingsten också står på EU station och att förbundet hingsten är registerad i är godkänd av i mitt fall då ASVH.
Jag trodde inte det var rasreglerat utan att det var någon EU förordning som reglerade det:confused:

Meningen med EU stationen är "smitta"

En EU hingst står isolerad från omvärlden med eget harem som inspiration..

Så bara för att just hingsten står på en sk. EU station så betyder det inte att den kan vara godkänd överallt.
Däremot kräver reglementet så för att exportera sperman.

AM

Jo, jag blandar inte ihop att själva stationen har EU status och EU förordning, jag trodde bara att om man är godkänd som EU station, så fanns det inget som rasföreningarna kan göra för att hindra att livmodersimporter blir godkända om stoet är betäckt på en EU station från en hingst på en annan EU station under de förutsättningar jag skrev innan, dvs att hingstens förbund är godkänt av den förening avkomman ska registreras i.

Då är reglementena för de olika rasföreningarna olika på den punkten, och vad jag förstår så är det då ingen EU förordning som styr över detta eftersom ASVH ger gröna papper till livmoderimporter från godkända hingstar från av ASVH godkända förbund utan att just den hingsten är godkänd och har licens i Sverige.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka