Hur lång färdväg...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rigoletto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 234
R

Rigoletto

Hur långt skulle ni kunna transportera erat sto för inseminering/betäckning?

Sv: Hur lång färdväg...

Vi skickat ett sto till Frankrike för inseminering i år. Det blir längst hittills.

Har ett sto som ska till Frankrike på onsdag och semineras med Offshore Dream..

Det är en bit at åka.

AM

Går det inte att importera sperma? Eller varför väljer ni att skicka så långt?

Nu vet jag inte hur det är i dessa fallen, men det kan säkert vara både billigare och enklare att betäcka/seminera med en hingst i det land där han är godkänd (blir då moderlivsimport, typ) än att börja med att försöka få hingsten godkänd i sin rasförening/stambok även här i sverige, för att kunna registrera avkomman med "fulla papper".

Själv håller jag mig nog inom landets gränser, höll jag på att skriva... För jag har faktistk haft funderingar på att transportera ett sto till Danmark för semin där... :D
Men den resan faller nog ändå inom min något luddiga maxgräns på ca 50 mil. Fast det förutsätter att det är ett sto utan föl vid sidan. Med föl åker jag inte alls lika långt.

Det gäller hingstar godkända i Frankrike, men inte godkända för import semin. Det innebär att om stoet semineras i Frankrike, och sedan fölar hemma i Sverige, så är det inga problem att registrera fölungen i STC, men om man seminerar med samma hingst i Sverige, får man inte registrera...

Ombesörjer ni transporten själva, eller blir det via Thell? Till oss sade han nämligen att de inte transporterar än, utan det blir i början av Mars.

Det är Thell.
Shake åker i morgon med Via Road tror jag transportbolaget hette.

Åke.
Som Via skrev så måste man göra så här för att få ungen registrerad på STCs alla lopp.
Och jag hör nog till den kategorin som gärna ser att gränserna öppnas mer.

Det finns flera av sådana "värsting-hingstar" som ej får semineras på svensk mark..
Opus Viervil, :d dräggeldräggel, en son till Jag de Belluet och fullbokad jämt i hemlandet, får inte vi använda då han inte uppfyller STC kriterierna..
Eller jo, vi kan använda honom med ungen blir utestängd från olika lopp.
Regler som vi med travston får underkasta oss.

Sedan finns det en stor del franska hingstar, godkända i Frankrike och fler andra länder, som inte har servicen med fryst sperma..

Men jag måste erkänna att det tar emot att skicka ett sto utomlands..

AM

Jag undrar lite nyfiket vad en sån historia går på? Våra halvblodskostnader brukar ju blekna jämfört med travarnas!

inte har servicen med fryst sperma..

Men jag måste erkänna att det tar emot att skicka ett sto utomlands..

AM

Jag skickade min märr till Frankrike förra året. Resan var väldigt lång och märren var inte i så gott skick när hon kom hem (tappade mycket vätska på hemresan). Men hon var fin igen efter en vecka (när vätskebalansen var återställd). Jag hoppas att det var värt att skicka ner henne, men jag gör inte gärna om det (var alldeles för orolig när hon var där nere). :angel: :angel:

Jag har en bra seminstation ca fem mil bort. Längre än så sträcker jag mig inte. Såvida det inte finns något smaskigt på naturlig som kräver längre resväg. Har faktiskt inte tänkt ens på hur långt jag är beredd att åka. 20 mil kanske. Men inte utomlands.

Haha, ja, ibland undrar jag varför det jämt tjatas om att det är så dyyyyyrt att avla. För jäåmfört med travare är halvbloden rätt billiga:D *döda mig inte nu*:p

Hur förbereder ni stona för en sådan resa?
När jag skickade sto och föl till Finland så "vattnade" jag upp dom rejält. 2 dagar innan resan så fick dom 2 liter betfor som jag blandade med 20-22 liter vatten och ca 1 dl salt 2-3 ggr/dag Dom sa att dom sällan har sett så pigga hästar som har kommit fram. Vid ett annan tillfälle så gjorde jag samma sak med ett stoföl som var knappt 6 mån. Även hon åkte till Finland. Hon hade sällskap av en annan fölis som hade åkt 50 mil kortare. Han var så trött att han inte ens orkade resa sig mer än korta stunder på 2 dagar. Kan det vara så att "betfor soppan" var till så stor hjälp?

Jag undrar lite nyfiket vad en sån historia går på? Våra halvblodskostnader brukar ju blekna jämfört med travarnas!

Själva resan kostar ca 5000 (enkel)
Sedan ska stoet chipsmärkas..ca 500
Veterinärintyg..1000 ca
Uppstallning i Frankrike mellan 70 och 100 per dygn. Ibland mer
Sedan är det sedvanliga veterinärkostnader..

Men det är inte dom stora summorna..
dom kommer ett år senare.

Allt från 50.000 och uppåt 150.000 eller ännu mer.
Beroende på vilken hingst man väljer.

När det gäller Offshore Dream (årets vinnare i Prix d´Amerique och fullbokad 2006) så kostar han 500 euro i bokning och 3000 euro i levande fölavgift..inte alls dyrt.

På nåt sätt är det synd att inte svenskarna följer med i pris-tänkandet som fransmännen har.

Fransoserna börjar med att sätta ett lägre pris på sina hingstar för att få mycket ston.
Är hingsten en bra förvärvare så höjs priset efter nåt år rejält.
T.ex Guatemals Wood.
Skulle även tro att Love You kommer att höjas framöver.

Här hemma är det tvärtom.
Exempel på detta var en ny hingst godkänd för travavel i år som dom satte på 130.000.
(nu hade han ingen duglig sperma så dom fick tacka nej till stoägarna)
Om han nu i stället hade verkat i aveln och visat om 4-5 år och 450 avkommor att detta var nog ingen bra hingst.. så sänks priset.
Men då förlorar han alla ston i stället.

Hingstpriserna inom travet är helt uppåt väggarna helt enkelt.
Stona blir färre och färre. Ingen har snart råd att betäcka för att kunna sälja...:o

AM

Det beror på vad det är för sto (och hingst). Svala med föl, helst inte mer än 15 mil. Första gången hon betäcktes stod hingsten 30 mil bort.
Det finns nu bra hingstar på närmare håll och några på semin. Vi har bara drygt en mil till seminstation.

Hej Naffa, såg att ni skulle skicka en märr redan nästa vecka. En sak som är ny för i år är att alla fölston i Frankrike måste vara vaccinerade mot abortvirus (läste det på baksidan av årets hingstkatalog när jag var där).

Det har ju säkert Thell koll på och ni brukar väl vaccinera alla? Men det kan vara bra att kolla upp noga när de ska vara vaccinerade så det inte blir något strul.

Nu trådkapar jag lite....

Vi har varit verksamma inom travaveln och lade ner det projektet just på de grunder du påpekar. För dyrt att tillverka vs inkomst vid försäljning. Jag tillhör nämligen den kategorin människor som inte kan tänka mig att ta lån för att betäcka...

Nu när vi efter några år med såväl travare som ridhästar, helt har gått över till det sistnämnda kan jag ju inte klaga på priserna. ;) Det är ju helt enkelt superbilligt!
Fast nu, när man vant sig vid dessa priser så händer det att man knorrar... -Hur kan de ta så mycket för den hingsten som är rel. nygodkänd vs en som visat sig duglig i avelsboxen etc. Så jag gillar fransmännens tänkande om sina nya hingstar.

Nåväl det jag verkligen saknar från travet som jag gärna skulle vilja se mer av på hblsidan är: begränsa antalet ston per hingst. (inom travet är det max 150 avkommor per år som tillåts registreras.) samt mer levande föl avgifter. Som det är nu med de flesta hingsthållare så känns det lite som att de gärna lämpar över risken på oss uppfödare helt och hållet. Man borde kanske vara lite mer rädd om sina kunder... Fast vad vet väl jag :crazy:

För att nu återgår till TS fråga. Vi har en normal resradie på upp till 30 mil. Jag ställer helst stoet på hingstens station då det är möjligt (förutsatt att jag gillar stationen) då jag dels oftast får bättre spermakvalitet samt har förtur på sperman vs TAI om det är många ston just då min märr ska ha.
:bow: Fast nu blir det färre "långresor" då vi hittat en veterinär ca 6 mil från oss som är super :bow: . Aldrig några bekymmer och vi har fått rubbet dräktigt.....

Gira :banana:

Hej Naffa, såg att ni skulle skicka en märr redan nästa vecka. En sak som är ny för i år är att alla fölston i Frankrike måste vara vaccinerade mot abortvirus (läste det på baksidan av årets hingstkatalog när jag var där).

Det har ju säkert Thell koll på och ni brukar väl vaccinera alla? Men det kan vara bra att kolla upp noga när de ska vara vaccinerade så det inte blir något strul.

Men abortvirussprutorna ger man ju när märren är dräktig redan (i 5:e, 7:e och 9:e månaden). Eller är det något extra man ska ge innan man betäcker?

Vi körde vårt sto från stockholm till norge i somras , men då utan föl vid sidan!

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka